Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Screenshot  (gelezen 964 keer)

Screenshot
« Gepost op: 2023/01/25, 16:20:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb een recent aangeschafte laptop met een Debian derivaat en KDE als desktopomgeving.

Op mijn vorige Linux laptop nam ik steevast een screenshot via de 'print screen' toets, waaropvolgend er direct een scherm opende met voorstellen hoe het screenshot op te slaan.

Op de huidige laptop gebeurt er echter niets wanneer ik op 'print screen' duw. Daardoor moet ik eigenlijk een beroep doen op 'scrot' hiervoor. Wie kan mij helpen?

Re: Screenshot
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/25, 16:29:53 »
Er zijn laptops waar je voor de print screen opdracht de Fn knop mee in moet drukken (antwoord vanuit ervaring).
Misschien is het dat?

Staat print-screen toevallig bovenin de toest, in een ander kleurtje of zo? Net als de andere Fn laptop functies?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Screenshot
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/25, 21:22:22 »
Ik heb geprobeerd om eerst de FN toets in te drukken, helaas zonder succes.

De PrtSc staat vanboven op de knop (samen met SysRq tussen "F12" en "Ins/ScrLk").

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Screenshot
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/25, 22:33:08 »
spectacle (menuitem onder Grafisch) is het standaard KDE screenprint program.
In het configuratiedeel kun je sneltoetsen in/uitschakelen en/of toewijzen.
Indien spectacle niet aanwezig installeer deze, middels terminal (Ctrl+Alt+T)sudo apt install spectacleIk hoop dat bovenstaande ook geld voor jouw besturingssysteem.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Screenshot
« Reactie #4 Gepost op: 2023/01/26, 20:18:51 »
Het is opgelost door spectacle te installeren via apt-get :)

Ik gebruik trouwens Linut Mint en KDE.

Bedankt allemaal!

Re: Screenshot
« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/26, 21:15:09 »
Wel apart dat dat pakket niet standaard geïnstalleerd is (op Kubuntu hier wel in elk geval), maar mooi dat het is opgelost. Veel plezier met KDE!

Offline peer

  • Lid
Re: Screenshot
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/27, 09:28:12 »
in debian kde wordt spectacle ook standaard geïnstalleerd. Ik weet niet welk 'debiandeviraat' nu geïnstalleerd is en wat er allemaal mee gedaan is maar het lijkt mij een goed idee om een verse installatie te doen met ubuntu of debian.