Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub behoud na upgrade windows preview  (gelezen 533 keer)

grub behoud na upgrade windows preview
« Gepost op: 2015/01/21, 22:11:31 »
hallo, ik heb mijn laptop dualbooten met ubuntu en win 7, en nu wil ik windows upgraden naar de windows 10 technical preview. Heb ik na het upgraden nog een grub-menu voor ubuntu of moet ik daarna ubuntu weer opnieuw installeren?


grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/21, 22:16:09 »
In het ergste geval moet je GRUB opnieuw installeren. Of GRUB hoger zetten dan de Windows-bootloader met een commando als je UEFI hebt (dat moest ik hier doen met Win 8.1; Win 8.1 is standaard op deze hybrid maar na installatie van 14.04 wilde GRUB maar niet verschijnen, met volgend commando wel). Opdrachtprompt als admin starten in Windows en dan dit ingeven:

bcdedit /set "{bootmgr}" path \EFI\ubuntu\grubx64.efi

Offline EZ-man

  • Lid
Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/21, 22:31:53 »
....  en nu wil ik windows upgraden naar de windows 10 technical preview.

Niet doen. Windows10  is alleen voor testers. Je kan het veilig draaien in een VirtualBox (onder linux of windows), maar overschrijf niet windows 7.

Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/21, 22:37:26 »
....  en nu wil ik windows upgraden naar de windows 10 technical preview.

Niet doen. Windows10  is alleen voor testers. Je kan het veilig draaien in een VirtualBox (onder linux of windows), maar overschrijf niet windows 7.

Er zijn ook mensen die Ubuntu-alfa-versies installeren. Bij Windows kun je dat net zo goed doen, zelfs ter overschrijving van. Frankje is, voor zover ik weet, tóch meer Ubuntu-gebruiker dan Windows-gebruiker, dus...

Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/21, 22:49:40 »
ok, klopt idd, ik gebruik in 90 % van de keren toch liever ubuntu, maar was erg nieuwsgierig naar de nieuwe windows, vandaar. ik zal eerst proberen hem op te starten mbv. virtualbox, in ieder geval bedankt.


grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/21, 23:25:48 »
....  en nu wil ik windows upgraden naar de windows 10 technical preview.

Niet doen. Windows10  is alleen voor testers. Je kan het veilig draaien in een VirtualBox (onder linux of windows), maar overschrijf niet windows 7.
Nee, NOG niet doen maar de vraag wordt weer actueel bij de definitieve versie, een Windows 10 upgrade is gratis (voor Windows 7 of 8.1).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/21, 23:59:37 »
Nee, NOG niet doen maar de vraag wordt weer actueel bij de definitieve versie,
Heel juist gecorrigeerd   =D
 Windows 10 technical preview is voor testers :  http://windowstechblog.nl/installeer-windows-10-technical-preview

Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/22, 00:48:21 »
Precies! Dus een ieder die wil testen staat het vrij nu te testen. MS wil ook feedback. Als iedereen maar in VirtualBox gaat installeren, wordt het wel eenzijdige feedback want dat levert in de meeste gevallen hetzelfde resultaat op. Meer resultaat verkrijg je door de stap te nemen en op echte hardware te testen, zoals frankje van plan was, daar kan MS wat mee qua feedback :)

Re: grub behoud na upgrade windows preview
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/22, 17:22:10 »
juist! heb het nu voor elkaar: windows 10 preview naast ubuntu geinstalleerd. klein nadeel is wel dat onder win 7 mijn fingerprint reader het wel deed, en bij de preview krijg ik bij de setup van het ding bij het invoeren van het logon wachtwoord de foutmelding dat het wachtwoord incorrect is...


mvg, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10