Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)  (gelezen 1031 keer)

DirkvB

  • Gast
Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Gepost op: 2006/12/04, 16:06:22 »
Hallo allemaal,

Hier is een nieuweling wat betreft Linux en Ubuntu. Met Linux heb ik wel enige ervaring via de Knoppix LiveCD en in Windows heb ik veel Visual Basic geprogrammeerd (dan weten jullie een beetje m'n achtergrond ;-))
Nu wil ik langzamerhand van Windows over gaan stappen op Linux. De keuze is op Ubuntu gevallen en ik heb 6.10 gedownload en op cd gebrand.

Ik wil deze gaan installeren op een laptop. Nu lukt dat voor geen meter: ik start de laptop op, boot from CD, krijg een keuzescherm.
-Check CD for defects: werkt prima. Geen failures.
-Start or install Ubuntu, het volgende gebeurt:
- loading linux kernel
- ubuntu logo met naar links/rechts schuivend oranje balk, hele tijd wachten, de cd-drive maakt volop herrie
- na een lange tijd een zwart scherm met een cursor die linksboven knippert, na een tijdje stopt de cd-drive ook met geluid produceren en lijkt het erop dat hij hangt:
Er gebeurt er niets meer, ook niet als ik op het toetsenbord rammel. Ctr-Alt-Delete helpt alleen nog.

Wat info over m'n laptop:
- Toshiba S1800-614 (Sattelite)
- 1,1Ghz
- 128 MB werkgeheugen

Kan iemand mij helpen tips te geven om alleen al de installatie van Ubuntu er doorheen te krijgen?

Alvast hartelijk bedankt en gegroet!

Dirk van Baarle

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/04, 16:12:22 »
Is er een mogelijkheid om de live-cd op een andere pc te testen?
Het lijkt er toch op dat je live-cd een foutje bevat, ondanks dat ie er zelf geen kan vinden.
Hoe heb je de cd gebrand?
Sterk aangeraden is dat te doen op een lage snelheid 8X of zo en daarna  je brandprogramma de beschreven data laten controleren op fouten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/04, 16:22:41 »
Citaat van: DirkvB
Hallo allemaal,

Hier is een nieuweling wat betreft Linux en Ubuntu. Met Linux heb ik wel enige ervaring via de Knoppix LiveCD en in Windows heb ik veel Visual Basic geprogrammeerd (dan weten jullie een beetje m'n achtergrond ;-))
Nu wil ik langzamerhand van Windows over gaan stappen op Linux. De keuze is op Ubuntu gevallen en ik heb 6.10 gedownload en op cd gebrand.

Ik wil deze gaan installeren op een laptop. Nu lukt dat voor geen meter: ik start de laptop op, boot from CD, krijg een keuzescherm.
-Check CD for defects: werkt prima. Geen failures.
-Start or install Ubuntu, het volgende gebeurt:
- loading linux kernel
- ubuntu logo met naar links/rechts schuivend oranje balk, hele tijd wachten, de cd-drive maakt volop herrie
- na een lange tijd een zwart scherm met een cursor die linksboven knippert, na een tijdje stopt de cd-drive ook met geluid produceren en lijkt het erop dat hij hangt:
Er gebeurt er niets meer, ook niet als ik op het toetsenbord rammel. Ctr-Alt-Delete helpt alleen nog.

Wat info over m'n laptop:
- Toshiba S1800-614 (Sattelite)
- 1,1Ghz
- 128 MB werkgeheugen

Kan iemand mij helpen tips te geven om alleen al de installatie van Ubuntu er doorheen te krijgen?

Alvast hartelijk bedankt en gegroet!

Dirk van Baarle
Let dan ook niemand meer op de systeem verreisten voor een desktop-CD...???
Op het hoesje van een ship-it CD staat minimaal 256MB voor draaien vanaf CD.
Op de download-site staat aangegeven minimaal 196MB RAM voor draaien vanaf CD...
Wil je het installeren op een systeem met 128MB Ram, donwload dan de alternate-CD!!! :)
Die is namelijk bedoeld voor systemen met MINDER dan 196MB RAM.

Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/04, 16:23:59 »
wanneer je de check voor defects hebt uitgevoerd en deze vind nix dan is de CD bijna zeker prima!
Dus dat zal het probleem niet zijn ;)

DirkvB

  • Gast
Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/04, 16:40:47 »
Beste Corvus_Corax (en anderen),

Dank voor de reacties!
De CD doet het wel op een gewone PC.
Ik ben de alternatieve CD aan het downloaden. Omdat ik net van Windows aankom, is het nog wat wennen: je moet op zoveel dingen letten... Ik was al blij dat ik me thuis begon te voelen bij Ubuntu. Fijn dat je ondanks deze mogelijk domme fout van me toch wilde reageren!
Je hoort nog van me of het gelukt is!

Groet!

DirkvB

ps. mooie tekst onder je bericht :-)

Ubuntu op Laptop (Toshiba S1800-614)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/04, 17:08:50 »
Thnx ;) tis een tekst dat veel voor me betekend, in meerdere opzichten.
Een leuk weetje om het nog beter te personaliseren, mn achternaam is Rave ;) en ik ben christen.

Trouwens,het maakt niet uit hoe nieuw je bent voor Linux, dat is iedereen ooit geweest, ALTIJD vragen, wees niet bang dat je vraag mischien niet serieus genomen wordt, het zal altijd serieus genomen worden op dit forum.
Wanneer je hier vaker op het forum verschijnt dan zul je dat zeker constateren, tis 1 van de redenen dat ik erg graag actief ben op dit forum.

De enige reden wanneer je niet serieus genomen zal worden is wanneer je geen respect voor anderen hebt in je vraagstellingen, en dus voor de mensen die (vrijwillig) hier actief zijn.