Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Installatie opensuse 11.4  (gelezen 3527 keer)

Offline RPM

  • Lid
[opgelost] Installatie opensuse 11.4
« Gepost op: 2011/04/03, 16:18:10 »
Hallo liefhebbers,

Ben ik behoorlijk enthousiast geworden over de verhalen van OpenSuse 11.4 op dit forum.
Dus deze vanaf de webstek 11.4 gedownload (4.2GB) om deze op een schone HDD te installeren.

Tijdens de opstart even een Firmware test gedraaid vanaf de DVD van Suse. Ik had namelijk het vermoeden/gevoel dat mijn huidige pc redelijk gedateerd begint te worden en dat Suse mogelijk een aanslag op de capaciteiten van mijn PC zou kunnen zijn.

De test vertelde mij dat ik een viertal problemen had waarvan er 1 mij vertelde dat de BIOS geen EDD ondersteunde. (iets met een tweede HDD)
Overigens mijn Mobo is een Asus A7N8X-E DELUXE. Vermoedelijk uit 2002. (kan de uitslag van de firmware test niet weergeven)

Toch de proef op de som genomen en de installatie gestart.
Na installatie bleef deze "hangen" in het voor mij herkenbare terminal scherm. Kennelijk bleek alles te zijn geïnstalleerd. PC herstart en kwam hier ook weer in terug. Geen GNOME desktop te zien. Na handmatige inlog met gebr.naam en ww. in de terminal kreeg ik de opmerking "Have fun with OpenSuze 11.4"

Nu heb ik niet de kennis en/of ervaring om hiermee verder te kunnen. Een BIOS update gaat mijn pet even te boven daar ik op de webstek van Asus niet verder kom.
Vraag mij tevens af of dit werkelijk nodig is, maar vind het wel link om te doen omdat ik de ervaring van het flashen mis.

Wel heb ik het idee dat jullie mij misschien wat verder kunnen helpen met de installatie van OpenSuse en of het überhaupt mogelijk is om de GNOME desktop te installeren.
Ik zou graag even een weergave willen geven van de inhoud van mijn PC maar ben vergeten hoe te doen!!
Alvast bedankt!

Groeten,
RPM.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/05/09, 13:48:00 door RPM »
Eet geen gele sneeuw!

Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/03, 16:41:51 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RPM

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/03, 17:12:08 »
Hoi Gijsbert,

Bedankt voor je reactie. :rolleyes:

Heb deze site van Pjotr doorgenomen en kwam tot de conclusie dat mijn PC het wel aan kon.
Wat mij alarmeerde was de firmware test. 

Na installatie blijk ik alleen te kunnen starten middels de terminal functie.
Verder kwam ik niet.

Heb de GNOME werkomgeving gekozen alsmede de voor geselecteerde keuze die aangeboden wordt.

Eet geen gele sneeuw!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/03, 17:18:57 »
log in in de "terminal mode" en geef eens in: startx

krijg je dan wel je grafische desktop?

Offline RPM

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/03, 18:03:40 »
Hoi Chris,

Was even bezig met herinstallatie.

Inmiddels werkt het nu wel.
Zelfde procedure gevolgd als hiervoor :D

Ga eens ontdekken wat dit systeem mij te bieden heeft.
Ziet er veelbelovend uit.

Eerst even het lijstje van Pjotr door.

Bedankt voor de reacties ;)
Eet geen gele sneeuw!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/04, 17:11:01 »
virtueel draait ie niet erg vlot hier. maar waarom maakt het altijd zo'n degelijke indruk?

Offline Tom

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/04, 17:33:15 »
Hij is inderdaad heel degelijk maar onderstaande staat mij niet aan ,elke 8 maanden ... allee zeg.
De uitgavecyclus van openSUSE is bepaald op acht maanden. Elke acht maanden komt er dus een nieuwe versie uit.
De volgende versie wordt verwacht in november 2011.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/04, 18:05:43 »
virtueel draait ie niet erg vlot hier. maar waarom maakt het altijd zo'n degelijke indruk?

Zelfs op mijn testcomputer draaide ie niet erg vlot. Nu is mijn testcomputer wel niet zo heel modern, maar zelfs Kubuntu draaide er behoorlijk snel op. Zelfs Pardus draaide iets sneller.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/04, 18:58:12 »
Hij is inderdaad heel degelijk maar onderstaande staat mij niet aan ,elke 8 maanden ... allee zeg.
De uitgavecyclus van openSUSE is bepaald op acht maanden. Elke acht maanden komt er dus een nieuwe versie uit.
De volgende versie wordt verwacht in november 2011.

ja dat bevalt mij ook niet, juist niet van zo'n rock solide distro! Ik val altijd terug op Ubuntu, dat is wel gebleken.
experimenteren is mooi, maar die 10.4 versie is weer super.
xubuntu vind ik erg leuk, die muis heeft fratsen, maar is zoo rap. Dat wordt een dualboot in het eggie met gnome 10.4.

DarkEra

  • Gast
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/04, 19:45:58 »
Wanda en Leoquant,

Je bent niet verplicht elke 8 maanden opnieuw te installeren, een versie wordt 18 maanden ondersteund met updates. En daarbij, Ubuntu geeft elke 6 maanden een nieuwe versie uit. Dus...... Maar eerlijk is eerlijk ook ik ben dat moe geworden.


Overigens.... De Tumbleweed repo toevoegen en je hebt een stabiele Rolling Release van openSUSE.  Geen herinstallatie meer nodig en altijd de nieuwere echt stabiele versies van programma's wat geleidelijk aan gaat. ;)

http://en.opensuse.org/Tumbleweed
http://en.opensuse.org/Product_highlights#Tumbleweed
« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 20:08:17 door DarkEra »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/04, 20:36:18 »
Wanda en Leoquant,

Je bent niet verplicht elke 8 maanden opnieuw te installeren, een versie wordt 18 maanden ondersteund met updates. En daarbij, Ubuntu geeft elke 6 maanden een nieuwe versie uit. Dus...... Maar eerlijk is eerlijk ook ik ben dat moe geworden.


Overigens.... De Tumbleweed repo toevoegen en je hebt een stabiele Rolling Release van openSUSE.  Geen herinstallatie meer nodig en altijd de nieuwere echt stabiele versies van programma's wat geleidelijk aan gaat. ;)

http://en.opensuse.org/Tumbleweed
http://en.opensuse.org/Product_highlights#Tumbleweed

dank je voor de informatie!

Offline RPM

  • Lid
Re: Installatie opensuse 11.4
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/04, 22:38:02 »
Hallo allemaal,

Ik moet zeggen dat het mij erg meevalt deze versie. Qua snelheid mag ik niet klagen.
Is mijn 1e versie van Suus, dus heb geen vergelijkingsmateriaal! Maar komt bij mij aardig stabiel over.
Tja, wat betreft die nieuwe versies, is wel kort maar zeker niet verkeerd.

Ga lekker verder met testen! ;)

Groeten,
RPM.
Eet geen gele sneeuw!