Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lollypop  (gelezen 1223 keer)

Offline EvC

  • Lid
Lollypop
« Gepost op: 2018/06/20, 23:08:07 »
De audioplayer Lollypop is flink aan het verbeteren wat betreft gebruiksgemak maar op dit moment ondervind ik toch wat ongemakjes.
Eerst het goede nieuws: het aantal tracks van een album wordt nu in tweeën gesplitst en naast elkaar gezet. Het bezwaar van onnodig veel scrollen wordt daardoor voorkomen.
Maar sinds die update is de knop Instellingen verdwenen en lijkt het erop dat alle toeters en bellen aanstaan (direct online data binnenhalen t.b.v. covers en automatisch de muziekfolder updaten).
Dat lijkt op indexeren zonder mijn toestemming.
Ervaren jullie hetzelfde met deze PPA?

De software versie is niet vindbaar vanwege het ontbreken van een knop:







 
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/22, 23:21:11 »
Lollypop verwijderen en opnieuw installeren bracht geen verbetering (ook niet als flatpak): daarom Ubuntu 18.04 opnieuw geïnstalleerd met een vers ISO.
Geen idee of dat de oorzaak was maar Lollypop functioneert nu naar behoren:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/23, 09:28:24 »
Opgelost misschien, maar toch niet op de meest elegante manier! Het is namelijk nogal extreem om het ganse besturingssysteem te herinstalleren om een niet officieel ondersteunde audiospeler aan de praat te krijgen  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lollypop
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/23, 10:26:51 »
Het kan zijn, dat er "ergens" nog een configuratie bestand is blijven staan......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/23, 12:47:55 »
Ik zie veel potentie in Lollypop en hoop dat het ééns een officieel ondersteunde audiospeler wordt.
Gnome Muziek heb ik eerder geprobeerd maar het venster gaat aan de wandel en er wordt indexatie toegepast: niet fraai.
Audacious is toe aan een herontwerp met een moderner jasje.

Een herinstallatie van Ubuntu voor alleen een audiospeler is inderdaad ongebruikelijk.
Dit nieuwe notebook in combinatie met wat freezes van Ubuntu 18.04 deed me twijfelen aan het ISO op de USB-stick.
Vandaar een schone installatie (26 juli zal dat nogmaals gebeuren met de puntversie).
Alles in één partitie met VMware + een goede data backup maakt dat het niet erg tijdrovend is.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/23, 17:08:52 »
Je maakt me wel nieuwsgierig  :) Gnome Music indexeert inderdaad: het gebruikt tracker, wat standaard niet op Ubuntu geïnstalleerd is. Tracker zorgt ervoor dat je ventilator nu en dan eens minutenlang vollop blaast. Dat is dan tracker die aan het indexeren is.

Ik zie dat Lollypop ook als flatpack beschikbaar is (het Gnome-equivalent van de Ubuntu "snaps"). Dat is wellicht een meer betrouwbare manier om lollypop te proberen.

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/23, 17:30:53 »
Scroll je in het artiestenvenster (links) dan verschijnt er een klikbaar alfabet. Ideaal dus om snel te zoeken in een groot muziekbestand:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/23, 19:12:40 »
Ik heb Lollypop eens geïnstalleerd via Flatpak. Ziet er inderdaad puik uit! Heel visueel om door je albums heen te kijken - beetje zoals je vroeger in een platenbak keek. Muzikaal ook puik: replaygain wordt ondersteund, en er is gapless playback (muziek loopt continu zonder klik of onderbreking van de éne track naar de andere) voor formaten die dat ondersteunen (dus niet mp3 - mpd en audacious zijn de enige linux spelers die ik ken die dit wel kunnen).

Flatpak heeft zo nog zijn nadelen. Het neemt het systeemthema niet over, maar valt terug op het standaard gnome thema Adwaita. Geïnstalleerde programma's verschijnen ook niet zomaar in je programmamenu. "Natief" installeren blijft het beste, maar het mag niet zo zijn dat je daarna je OS moet herinstalleren  ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/24, 17:17:08 »
"Natief" installeren blijft het beste, maar het mag niet zo zijn dat je daarna je OS moet herinstalleren  ;)

Tussendoor heb ik wel een switch gemaakt naar Windows om naast de BIOS nog meer stuurprogramma's up-to-date te brengen: waaronder een flinke voor de VGA (181 MB).
Ik vraag me af dat invloed zou kunnen hebben op het functioneren van Ubuntu?

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/24, 18:51:10 »
Ik zweer nog altijd op de oude maar betrouwbare Audacious ,niet modern maar dat ding speelt prima mijn muziek tracks .....toppertje speelt ook nog eens beter als de SMPlayer en de VLC Player kwestie Muziek .
Totem is goed voor filmpjes ,voor muziek vind ik het pruts !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/29, 19:45:54 »
Twee updates verder (versie 0.9.517) wordt het venster rechts van de artiestenlijst nu optimaal benut.
Zijn tracktitels te lang dan kun je er overheen hooveren en is het alsnog volledig leesbaar.
Het instellingenicoontje is tevens aangepast:



Wat nog niet lukt is dat Lollypop vanuit de bestandsbeheerder een album afspeelt: steevast wordt een ander album gekozen.
In dit geval betreft het een album in de Downloads map: en die map dien je eerst toe te voegen aan Lollypop:





Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/13, 04:51:00 »
Dit topic heeft lang geen update gehad, en dat is zonde omdat het sinds Ubuntu 19.10 standaard in de repositories aanwezig is.

Sinds kort heeft het een ander keuzemenu voor wat men zichtbaar wil hebben, middels een (vage) knop die linksonder te vinden is:



In dat keuzemenu kun je aan- of uitvinken wat je wenst:



Hier heb ik het gereduceerd tot drie knoppen: Albums, Artiesten (lijst) en zoeken:

Een album kiezen geeft dit beeld:



Een artiest en een album kiezen middels de artiestenlijst geeft dit beeld:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/28, 17:29:43 »
Lollypop nu als PPA geïnstalleerd omdat de ontwikkelaar opvallend actief met de gebruikers communiceert over aanpassingen / verbeteringen.
Geregeld zie ik updates verschijnen.

Ingesteld op deze manier kan men - wat betreft keuzes - alle kanten op:



Daarnaast mag ik graag naar internetradio luisteren met Goodvibes.
Die beleving is iets anders dan de FLAC bestanden in Lollypop. Bovendien maken sommige internetstations min of meer gebruik van (overdreven) compressie.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Lollypop
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/07, 21:25:57 »
Nu ik het zo heb ingericht ziet het er clean uit en zijn alle knoppen in de sidebar aanwezig.
Intussen weet ik welke knop wat doet. Nieuwe gebruikers kunnen de benaming van de knoppen inschakelen.

Onlangs de werking van Gnome Music nogmaals  getest, maar het lukt de ontwikkelaars nog steeds niet om het venster gecentreerd te houden: ook niet als men Cinnamon gebruikt.

Lollypop kan men positioneren waar men wil, en blijft daar ook staan:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes