Ondersteuning > Software en configuratie

OPGELOST Lengte van een lijn bepalen afhankelijk van een bepaalde hoek.

(1/3) > >>

robindekker:
Hallo,
ik ben aan het puzzelen om een formule te maken waarbij ik een bepaald aantal graden kan ingeven van een dakhelling en dat dan automatisch de lengte van de lijn gegeven wordt die aansluit op de lijn van de dakhelling.
Klinkt een beetje wazig, ik weet het. ^-^  Ik heb geprobeerd om het in bijgaande tekening uit te leggen.
Ik wil dus de hoek in graden van de  "LIJN 1 (VARIABEL)" ingeven en dan automatisch de lengte van  "LIJN 2 (VARIABEL)" te zien krijgen.
De 2 lengtes van 400 en de 2 hoeken van 90° staan altijd vast.

Is hier een formule voor te maken? Iemand een idee?

Robin

bart85:
Je krijgt in de tekening een driehoek. Met een zijde van 400. De tweede is lijn2 -400.
Dus:
A=400
B=lijn2-400
Tan Hoek= B/A

Dit heeft niets met Ubuntu te maken, maar meetkunde. Je kunt het overzetten in een Python script. De onbekenden kun je met input opdracht naar vragen.

robindekker:
Is het niet mogelijk om dit in Calc te doen?

ajjp:

--- Citaat ---Is het niet mogelijk om dit in Calc te doen?
--- Einde van citaat ---
Ja zeker. Als we de hoek waarover Lijn 1 t.o.v. de horizontaal is gedraaid HoekA noemen, dan wordt de formule voor de lengte van LIJN2:

--- Code: ---LIJN2=400+400*TAN(HOEKA)
--- Einde van code ---

Edit: Het stond hier eerder fout (Lijn 2 waar het Lijn 1 moest zijn), maar nu is het gecorrigeerd (vet).

robindekker:
Mmm, lijkt niet te werken.
De mij bekende gegevens zijn de beide lengtes van 400 en de helling (aantal graden) die lijn 1 zal zijn.
Dan zal het toch om de hoek moeten gaan van lijn 1 op de verticale lijn, lengte 400?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie