Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

Kdenlive volgorde tracks veranderen

(1/2) > >>

MKe:
Ik heb mijn clips in kdenlive op elkaar uitgelijnt, maar ik wil graag een van de tracks  (V1) bovenaan hebben omdat die de default is, helaas staat die V1 nu niet bovenaan.. Kan dit uberhaupt in Kdenlive?Of kan ik alleen de inhoud verplaatsen tussen tracks?

Jenske:
Ik weet niet of je sporen van plaats kan verwisselen, maar als dat niet zou kunnen, geldt wél het volgende:

- maak een nieuw track boven alle bestaande tracks
- duid het door u gewenste track aan en selecteer alles
- knip (of kopieer) alles uit dat bron-track en plak het in het (nieuwe, bovenste) track
- verwijder het bron-track

Klaar

partyrabbit:
Wat Jenske zegt. Want voor zover ik weet is timelines verplaatsen niet mogelijk.
Tip. Clips die je al 'mooi' uitgelijnd hebt kun je groeperen waardoor ze als het ware 'vast' komen aan elkaar en je ze niet meer kunt verschuiven t.o.v. elkaar. Sleur je dan 1 van die clips naar een andere track dan gaat ook die hele groep mee in dezelfde opzet/volgorde. Ook makkelijk om delen die al klaar zijn aan elkaar te fixeren, zodat je niet per ongeluk een onderdeel versleept (overkomt mij ook weleens).

Maar kun je iets specifieker zijn met wat je wilt bereiken?

Het is namelijk zo dat alles wat hoger staat 'vooraan' komt te staan. Dus V2 komt over/voor V1, en V3 komt over/voor V2 en V1.
Als je dus de volste timeline (V1?) bovenaan zet overruled hij alles daaronder (en kun je alles daaronder mogelijk niet meer zien?).

Uiteindelijk zou je dus V1 (je default!) onderaan willen hebben, en op alle timelines daarboven (aanvullende) clips in beeld willen roepen voor/over V1, en weer laten verdwijnen.
Mijn werkflow bijvoorbeeld is dat V1 en V2 samen mijn 'default' videotrack zijn, en ik dan bv op V3 extra images in- en uitvoeg, en bv op V4 tekstvelden (ik noem maar even wat).
Mijn 'default' staat dus juist onderaan, met alle toevoegingen daarboven.

Ik begrijp daarom niet helemaal waarom je V1 (je default) bovenaan zou willen hebben? Maar dat kan aan een andere opzet liggen (dus vraag ik je).

MKe:
Okay, duidelijk.

Goede vraag partyrabbit. Het zit zo: ik heb van een optreden van mijn band opname van 3 camera’s die elk het hele optreden hebben gefilmd uit verschillende hoeken. Ik wil er een van als default track gebruiken, maar had in mijn onervarenheid de volgorde verkeerd gedaan en dacht dat die volgorde wel gemakkelijk te veranderen zou zijn. Maar ik ben opnieuw begonnen met een beter plan.

asilnevs:
Dan heb je een multicamera project en Kdenlive kun je hiervoor instellen. Eerst zorgen dat alle camerabeelden in sync op de tijdlijn staan.
Daarna kun je via ¨Gereedschap¨ ¨Hulpmiddel voor multicamera¨ aanvinken.
De Project Monitor zal dan al je beelden tonen. Als je de video dan begint af te spelen kun je in de Project Monitor op het beeld klikken dat je wilt hebben. Dit doe je voor de gehele lengte.
En klaar is kees.
Als het beeld hakkelt dan zou je ook proxies kunnen inschakelen.
Zorg dat je enkel het geluid van de video dat je wilt inschakelt, de andere sporen uitschakelt.
Ik heb dit juist op de laatste versie (Appimage) van Kdenlive geprobeerd en werkt perfect.
In deze video wordt het zo ongeveer uitgelegd: https://youtu.be/HSqwLwl6-Qk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie