Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten  (gelezen 1269 keer)

Offline peter49m

  • Lid
11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Gepost op: 2011/08/22, 16:36:08 »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 11.50 (FF)

Ik gebruik 11.04. Op de handige site van Pjotr´s computertips (http://sites.google.com/site/computertip/Home) staat regelmatig:

Tip: zet Ubuntu 11.04 tijdelijk even op het klassieke uiterlijk, want alle handleidingen zijn gebaseerd op de klassieke werkomgeving!

Volgens deze tip moet je ´afmelden´ kiezen en dan Ubuntu op ´klassiek´ zetten.. Als ik ´afmelden´ kies heb ik helaas alleen de keus tussen afmelden en annuleren.  Kies ik in dat menu  op ´afmelden´ dan rest slechts een zwart scherm, en moet ik de computer resetten. En annuleren schiet ook niet echt op.

Wat bij mij wel werkt is de keuze voor ´systeeminstellingen´  en dan naar het ´aanmeldscherm´ (onder ´systeem´). Ontgrendelen en vervolgens kun je bij de laatste optie voor ´ubuntu klassiek´ kiezen. Als je dan opnieuw opstart kom je in de klassieke omgeving terecht.

Is er eigenlijk voor 11.04 een methode om zonder opnieuw opstarten voor het klassieke uiterlijk te kiezen?
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 17:36:17 »
Je zou ook ctrl + alt + backspace kunnen doen. Dan herstart je X, waardoor je half opnieuw opstart. Het is een harde manier van afmelden, maar soms gebruik ik het omdat ik het wel makkelijk vind (zijn ook gelijk alle restand processen (zoals VLC die bijvoorbeeld nog aan staat) ook opgeruimt).
Het is wel af te raden omdat het zonder reden te doen omdat het er niet voor bedoeld is.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/26, 10:18:42 »
Voor mij werkt het vrij simpel: uitloggen en kiezen voor "Andere gebruiker" of "Switch User". Dan kom je terug bij het gebruikerskeuzemenu en kun je een nieuw sessietype kiezen.

OFFTOPIC: Ik denk dat ik zelf maar ga overstappen naar Xubuntu. Ik heb dat laatst op een aantal oude laptops voor kennissen, vrienden en via-via's geïnstalleerd; wat is dat een verademing! Makkelijk vrijwel alle weergaven aanpassen, geen dertig stappen meer nodig om bij niet-veel gebruikte software te komen. Pff.
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/26, 11:20:35 »
het probleem van Xubuntu is dat de kernel ook wordt opgewaardeerd.
Met oude hardware (ik denk speciaal aan laptops met een PCMCIA wifi kaart) kan dat wel een probleem vormen.

Ik draai nu tests met 10.04-3 met een 3.0 kernel en alles gaat goed behalve de ondersteuning voor die PCMCIA-kaart (met de oude kernel heb ik 100% signaalsterkte en met de nieuwere kernels slechts 30 a 45%) . Toch in gedachten houden wanneer je zou switchen naar een nieuwe versie van Xubuntu.

Dit is een beetje off-topic ; maar het leek me zinvol om dit even mee te geven.


On-topic: die tip van Cheap Applications is volgens mij ook de betere methode om geforceerd naar je keuzescherm te geraken. In principe moet het kunnen. Anders even je hardware vermelden zodat we even kunnen mee zoeken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/26, 11:20:45 »
Over het algemeen kun je dat advies van Pjotr negeren. Niets tegen Pjotr, maar de meeste dingen die hij noemt kun je gewoon via de Dash (Ubuntu-knop bovenin) vinden.

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/26, 11:22:30 »
+100 Vistaus
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/26, 15:41:18 »
het probleem van Xubuntu is dat de kernel ook wordt opgewaardeerd.
Met oude hardware (ik denk speciaal aan laptops met een PCMCIA wifi kaart) kan dat wel een probleem vormen.

Ik draai nu tests met 10.04-3 met een 3.0 kernel en alles gaat goed behalve de ondersteuning voor die PCMCIA-kaart (met de oude kernel heb ik 100% signaalsterkte en met de nieuwere kernels slechts 30 a 45%) . Toch in gedachten houden wanneer je zou switchen naar een nieuwe versie van Xubuntu.

OFF-TOPIC 2: Tot nu toe heb ik alles werkend gekregen op oude laptops met Xubuntu (met de nieuwste updates). Zelfs hardnekkige ACPI-problemen, zoals met de Packard Bell MX35, zijn redelijk op te lossen, in mijn optiek. (Ik las gister een oud bericht op dit forum waarbij mensen het uiteindelijk aan de praat hebben gekregen met continue werkende ventilatoren. Dat hoeft niet. Er treedt een conflict op tussen de 'nieuwe' versie van pm-utils en de aansturing van de ACPI van die laptops, waardoor interne apparaten niet meer werken etc. Een downgrade van pm-utils laat het systeem nog steeds stabiel draaien, zonder het gezeur met ventilatoren of niet-werkende netwerkkaarten).

On Topic: De manier van cheap applications is inderdaad beter, maar niet iedereen werkt graag met sneltoetsen :-).
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Offline peter49m

  • Lid
Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/26, 20:20:26 »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 pre-alpha (FF)


Dus als ik het goed begrijp moet je wel even opnieuw opstarten als je de oude desktop wil hebben.
Ctrl + alt + backspace doet het inderdaad maar wordt niet echt aanbevolen.

Het advies van Sebastiaan (uitloggen en kiezen voor "Andere gebruiker")  werkt niet bij mij: direct een zwart scherm. (Waarschijnlijk wel als ik er eerst een andere gebruiker er bij zet.)

OFFTOPIC: Bespeur ik nu een zekere animositeit tussen Vistaus en Pjotr? Ben benieuwd wat Pjotr daar van vind...
Ik denk wel dat jullie het een stuk drukker zouden krijgen zonder zijn tips: in vele  gevallen volstaat het antwoord op een vraag van een nieuwe gebruiker met een verwijzing naar zijn computertips.

Ik hoop in elk geval dat Pjotr e.e.a. controleert: als zijn eerste tip bij iemand dit net is begonnen met Ubuntu al vraagtekens of een zwart scherm oplevert, haakt zo iemand misschien af. Dat zou toch zonde zijn.
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/26, 21:02:16 »
OFFTOPIC: Bespeur ik nu een zekere animositeit tussen Vistaus en Pjotr?

Nee hoor. Vistaus is een goeie kerel.  :)

Maar we hoeven het niet altijd eens te zijn, toch? Niemand heeft de wijsheid in pacht, ook ik niet. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.... Ik vind Unity maar niks, dus ik ben wat bevooroordeeld, dat geef ik onmiddellijk toe.

Kritiek mag altijd; ik kan trouwens wel tegen een stootje.  =D

Citaat
Ik hoop in elk geval dat Pjotr e.e.a. controleert: als zijn eerste tip bij iemand dit net is begonnen met Ubuntu al vraagtekens of een zwart scherm oplevert, haakt zo iemand misschien af. Dat zou toch zonde zijn.

Klopt, maar jouw probleem bij afmelden komt weinig voor, heb ik het idee. Bovendien wordt het over zeven weken toch allemaal weer anders: Ubuntu 11.10 zal helaas geen klassieke weergave meer kennen. Daardoor gaat mijn webstek over anderhalve maand weer helemaal op de schop.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/26, 21:07:23 door Pjotr »

Re: 11.04 op klassiek uiterlijk zetten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/26, 21:41:28 »
OFFTOPIC: Bespeur ik nu een zekere animositeit tussen Vistaus en Pjotr? Ben benieuwd wat Pjotr daar van vind...
En om daar aan toe te voegen: Pjotr is ook een goede kerel :) En ik wil ook niet de Unity-fanboy uithangen. Ik wilde alleen aan de TS duidelijk maken dat veel van wat in Pjotrs tips staat gewoon via de Unity Dash opgeroepen kan worden, dus daarom niet perse de klassieke modus noodzakelijk is. Dat is enkel wat ik wilde meedelen, en verder even goede vrienden met Pjotr :)