Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!  (gelezen 13930 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!
« Gepost op: 2016/10/17, 18:22:33 »
Lubuntu 16.10 bevat LXQt als werkomgeving. Die is in Lubuntu 16.10 helaas nog maar nauwelijks vertaald, en wat er wel is vertaald, is soms van ondermaatse kwaliteit.

Maar er is goed nieuws: vandaag heb ik de vertaling van LXQt voltooid! Alle bestaande vertalingen (voor zover aanwezig)  heb ik volledig nagezien en waar nodig, gecorrigeerd. Alle niet-vertaalde pakketten zijn nu wel vertaald. Dit heb ik bovenstrooms gedaan, dus bij het LXQt-project zelf.

Ik verwacht niet, dat Lubuntu 16.10 daar al van zal gaan profiteren..... Maar Lubuntu 17.04 ongetwijfeld wel.  :)

Je hoeft dus geen foutmeldingen te doen betreffende de vertaling van Lubuntu: alles komt goed (ook al zal 't wel even duren).
« Laatst bewerkt op: 2016/10/17, 23:31:24 door Pjotr »

Re: Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/17, 21:29:20 »
Lubuntu 16.10 was toch nog gewoon LXDE? Tenminste dat had ik begrepen.
Wellicht loop ik een beetje op de zaken vooruit, maar op je site geef je tips rond bepaalde programmatuur en het volgende lijkt mij met LXQt wel handig om te vermelden en wellicht om te onderzoeken.
LXQt gebruikt standaard QT ipv GTK, en zeker de nieuwelingen zouden de 'fout' kunnen maken om GTK software te installeren, het mengen van QT en GTK is bijna een 'doodzonde'. Het is extra gewicht en geen aanrader, aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een halve KDE installatie ook niet echt lichtgewicht is. Het zal hier en daar wat puzzelen zijn, maar wellicht zijn er forumleden die een aantal programma's kunnen noemen. Dit zou denk ik je 'direct doen' lijstje straks ten goede komen. Natuurlijk klasse van je om de boel te vertalen en weten we ook wat meer over de ontwikkeling van Lubuntu :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/17, 23:30:34 »
Oeps.... Je hebt gelijk, de ontwikkelaars van Lubuntu hebben de overstap naar LXQt uitgesteld tot 17.04:
https://wiki.ubuntu.com/YakketyYak/ReleaseNotes/Lubuntu

Dat komt ervan, als je "ongezien" bepaalde aannames doet.  :P

Over de gevolgen van LXQt in Lubuntu voor de handleidingen op m'n webstek: inderdaad een belangrijk punt. Lastig.... Enfin, gelukkig is het nu nog niet aan de orde.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/17, 23:33:47 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/18, 21:32:27 »

LXQt gebruikt standaard QT ipv GTK, en zeker de nieuwelingen zouden de 'fout' kunnen maken om GTK software te installeren, het mengen van QT en GTK is bijna een 'doodzonde'.
Om hier nog eens op terug te komen: ik heb er over nagedacht, en ik denk dat ik in 2018 (bij het verschijnen van Lubuntu 18.04) Lubuntu daarom waarschijnlijk uit m'n handleidingen ga schrappen. Jammer, maar ja. Hopelijk blijft PeppermintOS wel bij GTK....

Met de bovenstroomse Nederlandse vertalingen van LXQt ga ik trouwens wel gewoon door.   :)

Re: Vertaling van LXQt (Lubuntu) is voltooid!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/19, 23:53:32 »
Om hier nog eens op terug te komen: ik heb er over nagedacht, en ik denk dat ik in 2018 (bij het verschijnen van Lubuntu 18.04) Lubuntu daarom waarschijnlijk uit m'n handleidingen ga schrappen. Jammer, maar ja. Hopelijk blijft PeppermintOS wel bij GTK....

Met de bovenstroomse Nederlandse vertalingen van LXQt ga ik trouwens wel gewoon door.   :)

Ergens kan ik je beslissing begrijpen, en ik heb niks tegen LXQt, maar ik denk dat zeker de nieuwkomers het allemaal ook verwarrend gaan vinden.  Vermoedelijk kunnen we er op wachten dat men QT en GTK door elkaar gaat gebruiken en dat is bij een lichtgewicht distributie niet handig.
Overigens hebben we in het verleden gezien dat wanneer een desktop omgeving grote veranderingen doorvoerde, het oude gebruikt werd voor een 'fork'. KDE3 werd Trinity, Gnome 2 werd MATE. Dus waarom geen LXDE fork?  De tijd zal het leren..
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint