Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer print niet meer  (gelezen 729 keer)

printer print niet meer
« Gepost op: 2018/03/19, 15:28:39 »
os = Xubuntu 16.04 + Virtualbox VM met ook Xubuntu 16.04 / Netwerkprinter = HP LaserJet Pro MFP M127fw 

Er zijn soms van die momenten dat je je achteraf realiseert 'Te snel gehandeld'. Ik heb nu zo'n moment. Ik wilde ook graag kunnen printen vanuit m'n VM en installeerde daar vervolgens op dezelfde manier als op m'n host-pc de HPLIP software. Dat was niet zo verstandig, want ik kan nu volstrekt niets meer printen.
Heb met sudo apt-get purge hplip de software van de de VM verwijderd, host-pc gereboot......maar printen lukt niet.
Vervolgens opnieuw hplip op m'n host-pc geinstalleerd en gereboot..............maar printen lukt nog steeds niet >:( >:(

Ik kreeg deze melding op m'n host-pc VOORDAT ik de hplip software van de VM had verwijderd :
'error: Unable to lock /home/jan/.hplip/hp-systray.lock. Is hp-systray already running?'

Ik denk .... nee weet zeker dat ik dom bezig ben geweest :-[.

Alleen is printen voor mij zo ongeveer van levensbelang dus best forum ......HELLUP!!! Hoe krijg ik het ding weer papier spugende? Thx!
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 18:05:37 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: printer print niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/19, 17:52:18 »
Hoi,
Zit de stekker van de printer er wel in?
Is de printer wel aangesloten op het netwerk?
Is jouw pc wel asngesloten op hetzelfde netwerk als de printer?
Kan je nog printen vanaf een andere pc of telefoon?

Re: printer print niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/19, 18:09:59 »
De stekker zat er zeker in  =D. Heb de stekker en netwerkkabel er 'intuitief' uitgetrokken en ca. 30 seconden gewacht alvorens deze weer aan te sluiten. En toen werkte alles weer :o

Ben ik blij mee hoewel ik me wel een behoorlijke sukkel voel na een impulsieve computeractie! 'Effe snel'......nee dus. Wel weer leerzzam.

Is het ueberhaupt wel mogelijk om te printen op de host-pc netwerkprinter via een Virtualbox VM?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 18:12:00 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: printer print niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/19, 19:52:43 »
Het is zeker mogelijk. Heb net even getest.

Je moet wel de netwerk instellungen van virtualbox op "netwerk bridge adapter" zetten.
Pas dan ziet het os jouw netwerkprinter.

Succes!

Re: printer print niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/20, 18:03:14 »
Steef79 bedankt! Had ik dat maar eerder geweten =D
Een boek doet het altijd...