Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 15069 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #50 Gepost op: 2017/11/01, 17:03:23 »
Wat ik mis in het geheel is de manier van opstarten.
Je kunt in de BIOS (noem het maar even zo) de opstart volgorde aanpassen, maar meestal is het ook mogelijk om de instelling te "overrulen" met een andere toets.
Is dat getest, of geprobeerd?

excuus wanneer ik er overheen heb gelezen.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #51 Gepost op: 2017/11/01, 17:36:28 »
Je bedoeld het bootmenu wat je met een functietoets kan oproepen? Heeft Rik idd al geprobeerd

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #52 Gepost op: 2017/11/01, 17:58:33 »
Citaat
Wat ik mis in het geheel is de manier van opstarten.
Je kunt in de BIOS (noem het maar even zo) de opstart volgorde aanpassen, maar meestal is het ook mogelijk om de instelling te "overrulen" met een andere toets.
Is dat getest, of geprobeerd?

excuus wanneer ik er overheen heb gelezen.........

Bekijk eens de video in mijn reactie #49

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #53 Gepost op: 2017/11/01, 18:30:47 »
Je bedoeld het bootmenu wat je met een functietoets kan oproepen? Heeft Rik idd al geprobeerd
Idd, ik heb ontiegelijk veel Linux distro's getest op deze laptop, en een boven gemiddeld kennis over computertechnologie, maar m'n laatste hoop is gevestigd op het idee om te starten via sd kaartje. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit zou werken. De enige mogelijkheid is het opsturen naar de fabrikant.  De beta versie van Grub in Ubuntu 17:10 heeft iets gedaan in het bios...maar dat kan ik niet bewijzen..zwaar vervelend is het voor mij wel, het irriteert me enorm dat ik er niet uit kom. Overigens is het menu van het bios enorm eenvoudig en zeer overzichtelijk.

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #54 Gepost op: 2017/11/01, 19:21:03 »
Je kan je alleen afvragen hoe die ellende ontstaan is. Niet door het uitzetten van secure boot - dat doet iedereen die Mint wil installeren.

Je gaat uit van Ubuntu 17.10, maar het zou ook Gparted kunnen zijn...

Niet iedereen zal Gparted gebruiken om zijn pc voor een nieuwe installatie leeg te maken. Als Ubuntu  iets aanpast in de UEFI settings, dan zou dat meer op internet terug te vinden zijn. Toch?

Ik heb zelf een Toshiba en ik hoop niet dat dit mij zo ook overkomt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 19:35:41 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #55 Gepost op: 2017/11/01, 19:46:52 »
Daar heeft Ronaldus een goed punt. Ik zat ook al aan Gparted te denken. Het heeft menig usb staafje van mij gemold, die ik met veel pijn en moeite op een windows pc met Rufus weer tot leven heb weten te krijgen. Ik denk nu erg breed, maar ik zit me af te vragen og gparted iets met je harde schijf heeft gedaan. Het is wel het laatste programma wat je hebt gebruikt voor de ellende begon. Dat Ubuntu 17.10 dit veroorzaakt zou hebben lijkt me niet erg waarschijnlijk. Meestal ligt de oorzaak bij de laatste handeling voordat het probleem optreed.
Kubuntu 20.04

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #56 Gepost op: 2017/11/01, 19:51:29 »
Ik val in herhaling, geen enkele divece werkt nog, ze zijn alleen zichtbaar in het bios Dus, wat moet ik met een boot-repair-cd?

Maar je kunt in je bios dan?? {ik heb niet alles gelezen} Al je bios terug gezet in fabrieksinstellingen?
Vaak zit er een IO-foutje in de bios wat overschreven wordt door nieuwe settings, waarbij de fabrieksinstellingen de meest foutloze settings zijn. Iets (of beter alles) veranderen herstelt dan de boel.

Bios reset, dus batterij uit je laptop halen, zodat bios echt een reset krijgt?

Dat gaat hem niet worden. Bios van een laptop is zwaar beveiligd in verband met de hogere diefstalgevoeligheid.
Bij veel laptops zit er vaak niets anders op dan een nieuwe bios chip plaatsen (en die kosten nogal wat). Dus laten we hopen dat RikRik zijn bios gereset kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 19:57:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #57 Gepost op: 2017/11/01, 20:23:39 »
zal vast wel voorbij zijn gekomen maar zoeken op het net geeft voor Toshiba deze oplosing.
Ga in het BIOS
schakel secure boot uit
wijzig UEFI naar CMS (kan alleen als secure boot uit is)
opslaan
en opstarten met USB stick




Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #58 Gepost op: 2017/11/01, 20:48:42 »
 @nahjo, (en de anderen) je denkt goed met me mee. Maar ik had uiteraard je laatste oplossing allang geprobeerd.
@partyrabbit, in het bios van de laptop is niets veranderd, ik bedoel, alles werkt gewoon en er zijn geen gekke dingen te zien. Op de één of andere manier kan de pc geen verbinding meer maken met de apparaten waarmee het verbonden is. Ik had op de harddisk, via een bekabeling een live versie van Ubuntu geplaatst, als ik de hd aansluit op een andere pc, start de live sessie gewoon, zonder problemen. De hd weer terug in de laptop geplaatst, maar de laptop laat in het bios wel de hd zien als schijf, met alle informatie, maar starten lukt niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #59 Gepost op: 2017/11/01, 20:59:40 »
Je kan je alleen afvragen hoe die ellende ontstaan is. Niet door het uitzetten van secure boot - dat doet iedereen die Mint wil installeren.

Je gaat uit van Ubuntu 17.10, maar het zou ook Gparted kunnen zijn...

Niet iedereen zal Gparted gebruiken om zijn pc voor een nieuwe installatie leeg te maken. Als Ubuntu  iets aanpast in de UEFI settings, dan zou dat meer op internet terug te vinden zijn. Toch?

Ik heb zelf een Toshiba en ik hoop niet dat dit mij zo ook overkomt.
Ronaldus, ik wis altijd de partitie met Gparted, op deze manier ontstaat er unallocated space op de schijf, via een usb-stick kan je dan een andere versie probleemloos installeren, de nieuwe Linux maakt dan automatisch gebruik van de vrije ruimte, ik ben niet anders gewend.  Ik had dit al zo vaak gedaan, op heel veel pc's, alleen na het verwijderen van 17:10, kon ik ineens geen usb meer gebruiken, maar ook de hd niet meer. Zelfs via een externe hd, kan ik geen image meer terug zetten. Ook het terug zetten van een image van een harde schijf heb ik al zo vaak gedaan. Ik ben bang dat m'n laptop gesloopt is, zeer sterk het vermoeden door de beta grub van Ubuntu 17 :10  :-[

nahjo

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #60 Gepost op: 2017/11/01, 21:10:54 »
Je zou verwachten dat je een HD moet kunnen vervangen na een dikke crash. En dus vraag ik mij af of je wel van een USB kan starten wanneer er helemaal geen HD is aangesloten.
Indien dat wel zou werken moet er iets op de HD staan (UEFI) dat de zaak zit te blokkeren.
Zo maar een gedachte.

Offline h2o

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #61 Gepost op: 2017/11/01, 21:20:36 »
ik wis altijd de partitie met Gparted, op deze manier ontstaat er unallocated space op de schijf, via een usb-stick kan je dan een andere versie probleemloos installeren, de nieuwe Linux maakt dan automatisch gebruik van de vrije ruimte, ik ben niet anders gewend.
Misschien een overbodige vraag, maar hoe wis je die schijf met Gparted? Gooi je alleen de bestaande partities eraf of maak je eerst een nieuwe partitietabel? Ik gooi eerst altijd de bestaande partitietabel eraf, dan is meteen de hele handel gewist en maar daarna nieuwe partities aan. Verder kun je na het aanmaken van de nieuwe partitietabel nieuwe partities aanmaken en controleren via Gparted.
Kun je die schijf benaderen op een ander systeem? Zo ja, dan is er inderdaad iets anders aan de hand. Kun je die schijf op een ander systeem niet benaderen, dan kun je wel raden weet je waar het aan ligt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 21:22:40 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #62 Gepost op: 2017/11/01, 21:20:56 »
Je zou verwachten dat je een HD moet kunnen vervangen na een dikke crash. En dus vraag ik mij af of je wel van een USB kan starten wanneer er helemaal geen HD is aangesloten.
Indien dat wel zou werken moet er iets op de HD staan (UEFI) dat de zaak zit te blokkeren.
Zo maar een gedachte.
Nahjo, volgens mij kon je wel eens gelijk hebben, een gedeelte van UEFI op de hd is zeer waarschijnlijk verdwenen, maar nu weet ik even niet hoe ik de  UEFI  partitie weer terug kan zetten op de hd, er is wel een image van gemaakt. Zou ik de hd via een andere pc weer kunnen herstellen? Volgens mij zit je heel dicht bij de oplossing, ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken.  Alvast bedankt voor je hulp!!!!  ps zonder hd kan ik ook geen usb live stick opstarten. Volgens mij kan het inderdaad wel eens te maken hebben met de  UEFI  partitie
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 21:23:56 door RikRik »

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #63 Gepost op: 2017/11/01, 21:21:17 »
Citaat
@partyrabbit, in het bios van de laptop is niets veranderd, ik bedoel, alles werkt gewoon en er zijn geen gekke dingen te zien. Op de één of andere manier kan de pc geen verbinding meer maken met de apparaten waarmee het verbonden is. Ik had op de harddisk, via een bekabeling een live versie van Ubuntu geplaatst, als ik de hd aansluit op een andere pc, start de live sessie gewoon, zonder problemen. De hd weer terug in de laptop geplaatst, maar de laptop laat in het bios wel de hd zien als schijf, met alle informatie, maar starten lukt niet.

Wat jij hier beschrijft is wel een hardware probleem !
https://www.techopedia.com/definition/11356/io-controller-ioc
Word die laptop warm ?

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #64 Gepost op: 2017/11/01, 21:33:53 »
Citaat
Ik had op de harddisk, via een bekabeling een live versie van Ubuntu geplaatst, als ik de hd aansluit op een andere pc, start de live sessie gewoon, zonder problemen. Ik had op de harddisk, via een bekabeling een live versie van Ubuntu geplaatst, als ik de hd aansluit op een andere pc, start de live sessie gewoon, zonder problemen.

????
Uit Live versie begrijp ik het ISO bestand  .

Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #65 Gepost op: 2017/11/02, 15:48:12 »
@partyrabbit, in het bios van de laptop is niets veranderd, ik bedoel, alles werkt gewoon en er zijn geen gekke dingen te zien.

Ergens zal toch iets verkeerd gegaan zijn. En het zal mij verbazen als ineens alle draadjes naar alle datadragers tegelijk doorgebrand zijn.
Dus zou ik het zoeken in de aansturing waar het vast loopt .... dus de bios.

En dan zeg ik (uit ervaringen want vaker dan eens gehad) ....
Toch kan er een (IO) foutje in de bios geslopen zijn. Een bios is niet meer dan hardware fixed software. Eigenlijk een beetje als een flash geheugen. En software kan beschadigd raken. Tijdens een foute install of zo, dus softwarefout. Je bios zal niet snel al je geluidsdragers fysiek vernielen.
Door deze te veranderen (liefst helemaal, bv naar fabr.inst.) wordt de bios overschreven en dus de fout ook.

Eej, je zit met je handen in het haar. Wat heb je nog te verliezen? Kunt altijd proberen, toch? Laptop weg gooien kan altijd nog.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 15:50:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #66 Gepost op: 2017/11/02, 20:36:46 »
Ik had direct na aankoop een image van de gehele schijf gemaakt, inclusief alle aanwezige partities. Vandaag had ik de HD verwijderd en geplaatst in een andere laptop, de image werd netjes terug gezet. Geen foutmeldingen. Daarna de HD weer terug in de Toshiba, ik start de pc en warrempel, de melding:   no bootable device was verdwenen.

Maar toen kwam de grootste verbazing wat ik ooit met een pc heb meegemaakt. De laptop start nu met een zwart scherm en de regel grub>_       

Als ik met f11 naar het bootmenu ga van de pc zie ik daar Ubuntu staan en alle andere standaard opties. 
Hoe is het mogelijk, ik had de image direct na aankoop gemaakt, het kan toch niet anders dan dat Ubuntu ergens tussen de HD en het BIOS zich heeft genesteld.
Alle pogingen om de pc weer bruikbaar te maken zijn mislukt, een systeemherstel lukt niet en de usb sd ingangen zijn niet beschikbaar. Na twintig keer op ctrl alt del drukken, deels uit frustratie, start zomaar spontaan Windows op.
Via windows kon ik de usb ingangen gewoon gebruiken, een poosje laten draaien en alle beschikbare programma's  gebruikt om fouten op te sporen, alles leek in orde, ik dacht dat het opgelost was.
Een herstart gaf weer  grub..met de regel grub>_    Met geen mogelijkheid lukte me het om windows weer te starten ..  Je zou bijna denken dat ik het slachtoffer ben geworden van een akelige virus, maar dit is onmogelijk, ik had alleen Ubuntu 17:10 op m'n pc..
« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 20:41:33 door RikRik »

Offline Anco

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #67 Gepost op: 2017/11/02, 20:54:10 »
Ik had direct na aankoop een image van de gehele schijf gemaakt, inclusief alle aanwezige partities. Vandaag had ik de HD verwijderd en geplaatst in een andere laptop, de image werd netjes terug gezet. Geen foutmeldingen. Daarna de HD weer terug in de Toshiba, ik start de pc en warrempel, de melding:   no bootable device was verdwenen.

Maar toen kwam de grootste verbazing wat ik ooit met een pc heb meegemaakt. De laptop start nu met een zwart scherm en de regel grub>_       

Als ik met f11 naar het bootmenu ga van de pc zie ik daar Ubuntu staan en alle andere standaard opties. 
Hoe is het mogelijk, ik had de image direct na aankoop gemaakt, het kan toch niet anders dan dat Ubuntu ergens tussen de HD en het BIOS zich heeft genesteld.
Alle pogingen om de pc weer bruikbaar te maken zijn mislukt, een systeemherstel lukt niet en de usb sd ingangen zijn niet beschikbaar. Na twintig keer op ctrl alt del drukken, deels uit frustratie, start zomaar spontaan Windows op.
Via windows kon ik de usb ingangen gewoon gebruiken, een poosje laten draaien en alle beschikbare programma's  gebruikt om fouten op te sporen, alles leek in orde, ik dacht dat het opgelost was.
Een herstart gaf weer  grub..met de regel grub>_    Met geen mogelijkheid lukte me het om windows weer te starten ..  Je zou bijna denken dat ik het slachtoffer ben geworden van een akelige virus, maar dit is onmogelijk, ik had alleen Ubuntu 17:10 op m'n pc..

Eh ja, grub kan in mbr staan. wat volgens mij niet onder de normale partities gaat.
Maar als je uefi hebt, kan je kijken of je de windows loader boven grub kan zetten in de opstartvolgorde in de bios.
Linux user #485563

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #68 Gepost op: 2017/11/02, 20:54:57 »
Kun je eens een screenshot plaatsen van je partitities met Gparted .
Volgens mij zit die kleine onbekende partitie er nog .

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #69 Gepost op: 2017/11/02, 21:31:44 »
Ik reageer alleen nog op zinvolle reacties, de vele, goedbedoelde reacties, waar ik niets aan heb putten me uit. Zoals ik al eerder schreef, ik heb vanaf 2006 heel veel ervaring met partities en het installeren van Linux en dualboots, en werkelijk het hele internet afgezocht om dit probleem op te lossen, maar niets heeft geholpen. Mijn laptop is onbruikbaar geworden.  :'(
'Kun je eens een screenshot plaatsen van je partitities met Gparted' dit is dus een zinloze vraag, hoe kan ik Gparted starten zonder het programma? Als ik dit kan doen, dan had ik toch geen enkele probleem? Swake, lees de hele topic nog een door, voordat je reageert.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 21:38:47 door RikRik »

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #70 Gepost op: 2017/11/02, 22:46:45 »
Citaat
Hoe is het mogelijk, ik had de image direct na aankoop gemaakt, het kan toch niet anders dan dat Ubuntu ergens tussen de HD en het BIOS zich heeft genesteld.


Lees hier eens #93
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1010425#msg1010425

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt?
« Reactie #71 Gepost op: 2017/11/02, 23:07:15 »
 swake, in het herstelmenu van de laptop zit een optie om de hele schijf te wissen, bedoeld om privé gevoelige data te verwijderen, daar was de pc wel even mee bezig,  daarna had ik de schijf bekeken via een andere laptop met Gparted, de hele hd was unallocated space, ik heb daarna met Gparted de schijf opnieuw geformatteerd, één partitie en er stond  echt geen enkele andere partitie meer op de schijf. Dus, totaal wat anders dan in de link die je gaf. Daarna had ik de image van de oorspronkelijke partitie-indeling, fabrieksinstelling, weer terug geplaatst.  Er stond geen enkele Linux-partitie tussen, is ook niet logisch.
De image is teruggezet en bekeken via een andere laptop, gewoon via een usb-aansluiting. Ik heb kabels, met voeding, waarmee je elke hd kan aansluiten als een externe hd.   Het valt me trouwens op dat de Linux-  Guru,s op deze forum zich niet bemoeien met mijn probleem.  Ze zullen wel denken 'onmogelijk wat die Rik allemaal schreef' 








Offline h2o

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #72 Gepost op: 2017/11/03, 08:31:21 »
@RikRik, heb je mijn reactie gelezen over partitietabel in Gparted. Dat kan namelijk ook een mogelijk probleem zijn. Als je partitietabel intact laat en de schijf alleen formatteert, dan is niet alles weg. Gooi je daarentegen de partitietabel wel en maak je een nieuwe aan en daarna formatteert, dan heb je technisch gezien een andere situatie.
Zo heb ik namelijk ooit eens behoorlijk lopen knoeien met usb-sticks die hetzelfde verschijnsel vertonen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #73 Gepost op: 2017/11/03, 11:12:11 »
Citaat
Daarna had ik de image van de oorspronkelijke partitie-indeling, fabrieksinstelling, weer terug geplaatst.  Er stond geen enkele Linux-partitie tussen, is ook niet logisch.

Ik vind dat wel logisch ! Hij is toch niet uit de fabriek gekomen met aangemaakte Linux partities .

Moderator Edit: niet op de man spelen !
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 12:43:15 door Ron »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #74 Gepost op: 2017/11/03, 11:20:26 »
Citaat
Daarna had ik de image van de oorspronkelijke partitie-indeling, fabrieksinstelling, weer terug geplaatst.  Er stond geen enkele Linux-partitie tussen, is ook niet logisch.

Ik vind dat wel logisch ! Hij is toch niet uit de fabriek gekomen met aangemaakte Linux partities .
wauw je hebt me betrapt op een fout, geweldig bedankt voor je opmerking

Moderator edit: Quote verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 12:44:31 door Ron »