Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen  (gelezen 713 keer)

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen
« Gepost op: 2014/05/26, 15:48:24 »
Wat onder Ubuntu doodsimpel was, krijg ik niet voor elkaar in Kubuntu.
Het systeem is dual boot en ik wil dat Kubuntu de NTFS partities van Windows met rust laat.  Onder Ubuntu hing ik ze simpel in fstab aan een verborgen map. In kubuntu werk dat niet. Ze zijn wel aan de verborgen map gekoppeld, maar blijven zichtbaar in het linker paneel van Dolphin. Ze zijn wel read only aangekoppeld, maar ze moeten helemaal uit beeld, net als onder ubuntu.

Iemand enig idee hoe?

vrgr,

Ruud

Offline vanadium

  • Lid
Re: KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/26, 17:33:32 »
Werk via /etc/fstab zoals je in Ubuntu deed, maar geef als optie mee "noauto". Dan worden ze niet automatisch aangekoppeld, maar omdat ze wel via /etc/fstab aangemeld zijn, zullen ze niet meer onder het beheer van Dolphin vallen (hoop/onderstel ik).

Offline Ramana

  • Lid
Re: KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/26, 17:42:22 »
Anders heeft Dolphin ook de optie 'Item verbergen' (rechter muisknop).

Offline vanadium

  • Lid
Re: KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/26, 18:27:37 »
Citaat van: Ramana
Anders heeft Dolphin ook de optie 'Item verbergen' (rechter muisknop).
Dat zal de oplossing zijn: ik bedacht pas later dat je nu al fstab gebruikt, en de volumes toch getoond worden. Een noauto toevoegen zal niet helpen: je zal de volumes zien, maar als gewone gebruiker niet aan kunnen koppelen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KUbubtu: Hoe partities van Windows verbergen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/27, 22:11:55 »
Ik had hetzelfde probleem in Xubuntu 14.04. Hier ging het om een partitie met een image voor eventuele recovery. Die wilde ik uit beeld en natuurlijk ook niet mounten. De optie noauto was goed voor het niet zomaar kunnen mounten door de gebruiker. En na wat zoeken vond ik dat als mountpunt een map in /mnt inplaats van /media gebruiken er voor zorgde dat Thunar die partitie niet meer toonde.

Of dat ook zo werkt in Kubuntu, geen idee. Wie weet misschien wel.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021