Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 22.04 erg buggy  (gelezen 2137 keer)

22.04 erg buggy
« Gepost op: 2022/04/24, 12:26:52 »
Ligt het aan mij dat 22.04 (mate versie) erg buggy is ? Na een fresh install, backup teruggezet en het is kermis. random crashes, restarts, "welkom" doet het niet meer, software boutique werkt niet meer. (check zegt dat ie wel geïnstalleerd is en deed het voor het terugplaatsen van de backup ook. Bij het openen van bv de firewall... restart maar ook  bij andere applicaties. Ik ben van misère maar terug gegaan naar 20.04. Heeft met dit met snaps te maken  of met iets anders dat niet compatibel met eerdere versies ?
Voor dat ik bij mensen die ik ondersteun dit ga installeren hoop ik dat het binnenkort wel wat stabieler wordt.  Ook een tweede poging leidde tot het zelfde resultaat.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/24, 13:14:39 »
Die ervaring heb ik met Xubuntu 22.04 gelukkig niet. Zeer tevreden over.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline bart85

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/24, 13:34:07 »
Ubuntu gebruikt in Jammy standaard Wayland. Wat gebeurt er als je xorg gebruikt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/24, 13:56:09 »
hier ook zeer tevreden,zo wel met Xubuntu als met Ubuntu. :laugh:
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/24, 15:00:23 »
Ubuntu gebruikt in Jammy standaard Wayland. Wat gebeurt er als je xorg gebruikt.
De TS gebruikt Ubuntu MATE welke géén Wayland standaard gebruikt.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #5 Gepost op: 2022/04/24, 15:51:34 »

Citaat
While investigating 🕵 a bug in Xorg Server that caused Marco (the MATE window manager) to crash we discovered that Marco has lower frame time latency ⏱ when using Xrender with the NVIDIA proprietary drivers. We’ve published a PPA where NVIDIA GPU users can install a version of Marco that uses Xpresent for optimal performance ⚡
https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-jammy-jellyfish-release-notes/
Heb je een Nvidia grafische kaart?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/24, 15:52:32 »
Gisteren Xubuntu 22.04 geïnstalleerd maar ik liep tegen aan aantal problemen op.

LO Writer knipperde ter rechterzijde en was daardoor onbruikbaar. Kennelijk een videoprobleem, maar dat heb ik niet weten op te lossen. Kon geen externe stuurprogramma's installeren zoals in 20.04 (Xorg of Nvidia).

De videospeler Parole crashte om de haverklap.

De deb's van Radiotray-ng van Github waren niet installeerbaar, ook niet die voor 20.04.

Slaapstand werkt, maar kon de machine niet laten ontslapen behalve via een harde reset...

DUS, vandaag weer vrolijk Xubuntu 20.04 geïnstalleerd. Nu heb ik alles weer zoals ik het eerder had (behalve het slaapprobleem, werkte altijd prima, nu als boven jammer genoeg. Hopelijk vind ik daar gauw een oplossing voor).

Kortom, geen goede ervaring met 22.04.

« Laatst bewerkt op: 2022/04/24, 16:00:55 door Paul Matthijsse »

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/24, 16:13:21 »
hm ik ben zo te lezen niet de enige met onverwachte bugs en crashes. Wayland en XORG ... wel van gehoord maar niet in verdiept. Hoewel ik een ervaren gebruiker ben zegt dat me niet zoveel. Kan ik dat simpel wijzigen ? Persoonlijk vind ik dat zeker een LTS gewoon goed moet werken out of the box. Op wat kleinigheden na ook nooit een probleem mee gehad.
Ik heb het hier overigens over  4 core 8 GB HP laptop met een gewone intell grafische kaart. Zie pic van het systeem zoals nu in 20.04. So no nvidia or other very specific video driver.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/24, 16:16:28 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline bart85

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #8 Gepost op: 2022/04/24, 16:31:35 »
Hier met Jammy wat problemen gehad met snaps, opgelost door apps met apt installeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/24, 16:33:12 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/24, 18:00:49 »
Hoi Bart,

Had inderdaad hier en daar gezien en gelezen dat snaps misschien niet het summum van stabiliteit is.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/24, 18:42:03 »
Als ik in Xubuntu 22.04 een starter van de werkbalk verwijder, crasht de hele werkbalk. Een herstart verhelpt dat, maar toch wat armoedig. Voor de rest geen klachten, behalve dat ik hem weer zwaarder vind geworden. Start langzamer dan 20.04.

Oh ja, en dan dwingt het je om een lang wachtwoord te gebruiken, dat vind ik ook nogal opdringerig. Mag ik dat zelf uitmaken? :)

En die snap-firefox is wezenloos traag, dus vervangen door esr versie. Snap eraf gegooid.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #11 Gepost op: 2022/04/24, 19:32:24 »
Citaat
Als ik in Xubuntu 22.04 een starter van de werkbalk verwijder, crasht de hele werkbalk.

Als je met de rechter muisknop op de werkbalk klikt en daarna de elementen op de werkbalk selecteert, dan kun je daar items op de werkbalk verwijderen zonder dat die crasht. (Hoort anders ook te kunnen, maar ja...)

> De werkbalken instellen doe ik één keer goed en daarna vergrendel ik de werkbalken tegen verandering. Eén werkbalk stel ik in als dock.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/24, 20:23:29 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #12 Gepost op: 2022/04/25, 10:32:51 »
(Hoort anders ook te kunnen, maar ja...)

Precies. Moet gewoon met rechtsklik kunnen, en in het verleden ook nooit problemen mee gehad.

(Bij Mate daarentegen was dat bij mij schering en inslag, crashende werkbalken.)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #13 Gepost op: 2022/04/25, 13:07:54 »
Na een paar uur testen ben ik ook weer terug gegaan van Ubuntu 22.04 LTS naar 20.04. Wat mij opviel is dat diverse plekken op website´s niet aanklikbaar zijn, althans er gebeurt niets als je ergens op klikt. Bij opstarten van het systeem ook al een foutmelding en traag met opstarten. Eerst maar eens afwachten tot de kinderziektes eruit zijn.
Ubuntu 20.04 LTS

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #14 Gepost op: 2022/04/25, 13:48:51 »
Citaat
Wat mij opviel is dat diverse plekken op website´s niet aanklikbaar zijn, althans er gebeurt niets als je ergens op klikt.

Je had ook Google Chrome er nog bij kunnen zetten. Is het een probleem met je browser of met Ubuntu geweest? Met wat geduld komt het vaak nog wel goed...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #15 Gepost op: 2022/04/25, 14:14:19 »
Citaat
Wat mij opviel is dat diverse plekken op website´s niet aanklikbaar zijn, althans er gebeurt niets als je ergens op klikt.

Je had ook Google Chrome er nog bij kunnen zetten. Is het een probleem met je browser of met Ubuntu geweest? Met wat geduld komt het vaak nog wel goed...

Ik heb een paar andere browsers geprobeerd, maar ook die gaven die fout, dus lijkt mij Ubuntu gerelateerd.
Ubuntu 20.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #16 Gepost op: 2022/04/25, 15:15:44 »
Geen probleem hier met een van 21.10 bijgewerkte Ubuntu 22.04. Toch is het zowiezo is het altijd goed enkele weken te wachten vooraleer een nieuwe editie te installeren. Gaat iets niet goed, probeer dan eens naar Xorg over te gaan. Iedereen die 22.04 installeert, wordt op Wayland gezet. Vooral als je een nvidia grafische kaart hebt zijn problemen niet uit te sluiten. Tot voor enkele weken werden nvidia gebruikers nog automatisch op Xorg gezet, dus je kan zien hoe pril die nvidia ondersteuning nog is.

Om Ubuntu op te starten op Xorg log je uit. Op het inlogscherm klik je, vooraleer je je paswoord ingeeft, op het tandwieltje onderaan rechts:



Kies daar "Ubuntu op Xorg" en geef dan je paswoord in en log in.

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #17 Gepost op: 2022/04/25, 19:43:52 »
dank voor de tip Vanadium. Ga ik zeker proberen als ik tijd heb voor een retry. Alhoewel hier helemaal geen nvidia op zit.
Mij verraste juist dat 22.04 veel sneller leek/was (als het niet crashte).

Firefox lijkt inmiddels uit de steentijd te komen.  Das jammer, want ik snap het belang van een goeie open source web browser. Maar Brave is dat toch ook. En heeft het voordeel van veel minder reclame, zeker op youtube.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline bart85

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #18 Gepost op: 2022/04/26, 13:12:09 »
Vandaag de eerste update gekregen. Wie weet al wat verholpen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #19 Gepost op: 2022/04/26, 17:29:42 »
ben benieuwd ;-)
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Online DeBaas

  • Lid
Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #20 Gepost op: 2022/04/26, 18:41:40 »
Geen nvidia340
Geen inxi
Einde test
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #21 Gepost op: 2022/04/27, 09:34:57 »
Hoe vind ik dat radartje in Ubuntu Mate, of hoe start ik met xorg ipv wayland ? Dat radartje zie ik niet bij de opstart namelijk

Geen probleem hier met een van 21.10 bijgewerkte Ubuntu 22.04. Toch is het zowiezo is het altijd goed enkele weken te wachten vooraleer een nieuwe editie te installeren. Gaat iets niet goed, probeer dan eens naar Xorg over te gaan. Iedereen die 22.04 installeert, wordt op Wayland gezet. Vooral als je een nvidia grafische kaart hebt zijn problemen niet uit te sluiten. Tot voor enkele weken werden nvidia gebruikers nog automatisch op Xorg gezet, dus je kan zien hoe pril die nvidia ondersteuning nog is.

Om Ubuntu op te starten op Xorg log je uit. Op het inlogscherm klik je, vooraleer je je paswoord ingeeft, op het tandwieltje onderaan rechts:



Kies daar "Ubuntu op Xorg" en geef dan je paswoord in en log in.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: 22.04 erg buggy
« Reactie #22 Gepost op: 2022/04/27, 10:07:11 »
als ik het goed zie zit ik na een standaard installatie van ubuntu mate 22.04 niet op wayland.... zie bijlage. Even goed random crashes en restarts. Ik ga wel ff wat anders proberen
« Laatst bewerkt op: 2022/04/27, 10:08:48 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum