Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RSS feeds op het forum  (gelezen 5442 keer)

Phr3ak

  • Gast
RSS feeds op het forum
« Gepost op: 2010/09/02, 19:52:32 »
Als er iemand is met verstand van smf (2.0), die kan aangeven of er een plugin mogelijkheid is of wellicht zelfs standaar instelling die het mogelijk maakt dat gebruikers zich op categorieën van een forum kunnen abonneren, dan zou dat welkom zijn. De bedoeling is dat gebruikers dan alleen die forumonderdelen en berichten daaruit te zien krijgen. Ook in het overzicht van nieuwe berichten.

Als iemand daar duidelijkheid over kan geven dan hoeft dat niet tijdens de vergadering uitgezocht te worden. :)

Op zich moet dat technisch wel haalbaar zijn :)

En een plugin opzich schrijven voor SMF is niet al te moeilijk ...

[moderator edit:] dit topic is afgesplitst van: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/(irc-vergadering-10-sept)-offtopic-indammen/msg646005/#msg646005
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 23:38:18 door Johan van Dijk »

RSS feeds op het forum
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/02, 20:23:22 »
Wat let je. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Phr3ak

  • Gast
RSS feeds op het forum
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/02, 20:27:47 »
Wat let je. :rolleyes:

De vraagstelling was of dat kon, niet of ik zon ding wel of niet zou willen schrijven ..

RSS feeds op het forum
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/02, 20:37:27 »
Citaat van: Phr3ak
En een plugin opzich schrijven voor SMF is niet al te moeilijk ...
Voor mij zou dat een schier onmogelijke taak zijn, dus ik denk bij het lezen Phr3ak schroeft dat zo in elkaar. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Phr3ak

  • Gast
RSS feeds op het forum
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/02, 20:39:18 »
Citaat van: Phr3ak
En een plugin opzich schrijven voor SMF is niet al te moeilijk ...
Voor mij zou dat een schier onmogelijke taak zijn, dus ik denk bij het lezen Phr3ak schroeft dat zo in elkaar. 8)

Alles valt te leren, en maak hier inderdaad wel eens vaker plugins voor diverse CMS'en en of andere php scripts, dingen or whatever .. Maar nogmaals, dat was de vraag stelling niet :)

RSS feeds op het forum
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/02, 20:41:22 »
 XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

RSS feeds op het forum
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/02, 22:54:10 »
Plugin is niet nodig. RSS-mogelijkheid zit standaard ingebouwd in SMF. Helaas gaan we dit niet activeren volgens Dennis.

Phr3ak

  • Gast
RSS feeds op het forum
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/02, 22:55:10 »
RSS mogelijkheid, is een iets andere functionaliteit, als dat de vraagsteller het omschreef ..

Offline Els

  • Lid
RSS feeds op het forum
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/02, 23:21:28 »
Plugin is niet nodig. RSS-mogelijkheid zit standaard ingebouwd in SMF. Helaas gaan we dit niet activeren volgens Dennis.
Ik weet dat dit weer een offtopic reactie is, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom niet? Een feed per subforum, daar zou ik al heel blij mee zijn.

RSS feeds op het forum
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/02, 23:26:56 »
Volgens Dennis vanwege de performance van het forum. Helaas heeft ie mijn bug report verwijderd, anders kon ik die nog geven. Maar hij zei vanwege de performance zetten we geen RSS aan. Jammer genoeg.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RSS feeds op het forum
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/02, 23:32:02 »
Dit gaat niet gebeuren vanwege de belasting die het veroorzaakt op de servers.
De ervaring met andere feeds die we hier hebben/hadden (USN's, updates, prikbord, etc.) was dat sommige gebruikers extreem vaak controleren op updates.

Een andere issue is de veiligheid. Het is onwenselijk dat het besloten overleg tussen bijv. de moderators meegelezen kan worden door iedereen die een beetje prutst met de feedinstellingen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RSS feeds op het forum
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/02, 23:33:56 »

Offline Stijnen

  • Lid
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/02, 23:43:22 »
Wat valt er dan precies in dit topic te bespreken, als het toch niet kan, gaat gebeuren etc. ?
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Phr3ak

  • Gast
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/02, 23:44:23 »
Dacht de boel: "transparant" moest worden ?!  ???

Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/02, 23:47:31 »
De bugmelding staat overigens hier: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-website/+bug/326334

Vreemd dat ik hem niet meer kon vinden toen ik naar https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-website/ ging ???
Vooral omdat ik de reporter was.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/02, 23:48:19 »
Wat valt er dan precies in dit topic te bespreken, als het toch niet kan, gaat gebeuren etc. ?
het ging eigenlijk over de mogelijkheid je binnen het forum te abonneren op bepaalde boards dmv een plugin.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/02, 23:51:44 »
Wat valt er dan precies in dit topic te bespreken, als het toch niet kan, gaat gebeuren etc. ?

Vrij weinig, maar in het originele topic was het ook niet op zijn plek. Vandaar de afsplitsing.
Mocht je toch nog een nuttige bijdrage mbt dit onderwerp willen leveren dan is dat nog steeds mogelijk.
Zo niet, dan zakt dit topic vanzelf weg of komt er alsnog een slot op :)

Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/03, 09:04:09 »
Ok, feeds gaat dus niet gebeuren, dan is er wellicht nog steeds de mogelijkheid van een plugin?

Wat let je. :rolleyes:

De vraagstelling was of dat kon, niet of ik zon ding wel of niet zou willen schrijven ..

Idd. de vraagstelling was of er wel of niet zo'n plugin of wellicht standaardinstelling was die het mogelijk maakt dat leden alleen berichten zien van de forumonderdelen waarop ze "geabonneerd" zijn.

Uit jouw eerdere antwoord Phr3ak begrijp ik dat zo'n plugin niet bestaat en nog geschreven zou moeten worden. Weet je heel zeker dat zo'n plugin nog niet bestaat?

Phr3ak

  • Gast
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/03, 09:09:41 »
Heb op de website van SMF lopen zoeken, en via google, en heb eigenlijk niets daar omtrent, van wat je wilt, kunnen vinden ..

Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/03, 09:40:40 »
Ok, dan kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat zo'n plugin geen (kant en klare) optie is dus. Bedankt voor het zoeken. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/03, 09:43:18 door Thomas de Graaff »

Offline Els

  • Lid
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/03, 16:09:35 »
Mag ik hier even op terugkomen?

Dit gaat niet gebeuren vanwege de belasting die het veroorzaakt op de servers.
De ervaring met andere feeds die we hier hebben/hadden (USN's, updates, prikbord, etc.) was dat sommige gebruikers extreem vaak controleren op updates.
Weet je zeker dat dat klopt van die belasting? Voor zover ik weet heeft enkel het plaatsen van feeds van externe sites invloed op de belasting, niet de eigen feeds.

Citaat
Een andere issue is de veiligheid. Het is onwenselijk dat het besloten overleg tussen bijv. de moderators meegelezen kan worden door iedereen die een beetje prutst met de feedinstellingen.
Meen je dat nou? Als dat echt zo is, zegt dat dan niet iets over de kwaliteit van de forumsoftware?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/03, 16:56:26 »
Mag ik hier even op terugkomen?

Dit gaat niet gebeuren vanwege de belasting die het veroorzaakt op de servers.
De ervaring met andere feeds die we hier hebben/hadden (USN's, updates, prikbord, etc.) was dat sommige gebruikers extreem vaak controleren op updates.
Weet je zeker dat dat klopt van die belasting? Voor zover ik weet heeft enkel het plaatsen van feeds van externe sites invloed op de belasting, niet de eigen feeds.
Een blog oid is vrij statisch, met weinig posts/commentaren vergeleken met een forum.
Het maken/up to date houden van een rss-feed voor een forum vraagt dus veel meer van de servers.

Verder waren er in het verleden gebruikers die iedere minuut, 24 uur per dag, 7 dagen per week, controleerden op updates van een bepaalde feed.
Totaal onnodig en nogal verstikkend voor de server.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere dingen die wel mogelijk zijn in de software, maar die vanwege de performance uit staan. Bijvoorbeeld een kalender of een lijst met evenementen en het uploaden van attachments op bepaalde gedeelten van het forum.


Citaat
Een andere issue is de veiligheid. Het is onwenselijk dat het besloten overleg tussen bijv. de moderators meegelezen kan worden door iedereen die een beetje prutst met de feedinstellingen.
Meen je dat nou? Als dat echt zo is, zegt dat dan niet iets over de kwaliteit van de forumsoftware?
[/quote]
Dat was ten tijde van het voorstel voor een RSS feed wel de vraag. Maar voor zover ik het begrepen heb is dat geen issue meer. Maar wat er niet is, kan ook niet misbruikt worden ;)
Het probleem van de performance blijft echter wel staan.

Offline Els

  • Lid
Re: RSS feeds op het forum
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/03, 17:11:22 »
Okee bedankt voor je antwoord, Johan.