Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interne programmanaam wijzigen  (gelezen 486 keer)

Offline jos34

  • Lid
Interne programmanaam wijzigen
« Gepost op: 2015/04/02, 13:08:05 »
Hoe kan ik het interne programmanaam wijzigen? bv. gedit naar writer of gparted naar partitie tool

Offline vanadium

  • Lid
Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/02, 14:08:41 »
Wat is je eigenlijke bedoeling? Alleen zo kunnen we specifiek helpen.

Offline jos34

  • Lid
Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/02, 14:58:14 »
Teksteditor van het Mint start menu heet bv. gedit als het is opgestart. Hoe kan ik de naam gedit veranderen?  Naar bv. Teksteditor?
Sommige programma's heten in het Ubuntu/Mint anders dan dat ze intern heten, dit zou ik in sommige gevallen graag gelijk willen hebben om zo verwarring te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/02, 15:00:03 door jos34 »

JohPoe

  • Gast
Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/02, 18:56:45 »
Teksteditor van het Mint start menu heet bv. gedit als het is opgestart. Hoe kan ik de naam gedit veranderen?  Naar bv. Teksteditor?
Sommige programma's heten in het Ubuntu/Mint anders dan dat ze intern heten, dit zou ik in sommige gevallen graag gelijk willen hebben om zo verwarring te voorkomen.

Even een zijsprong

Het komt bij mij over als het programma moet heten als ….....

Als je dat gelukt is zal de volgende vraag zijn:

Het moet er ook uitzien als …...

Mijn advies is: sluit de weg terug af, oftewel geen 2 mogelijkheden zoals kiezen tussen X en Y. maar geef alleen mogelijkheid Y.
Zorg er wel voor (inventariseren) dat er een alternatief voor 'het beslist benodigde programma' aanwezig is.
Geef ze de aandacht die ze vragen.
Het zal een weekje pijn doen maar dan is het ook over :)

Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/02, 20:52:09 »
@Jos, ga  naar usr/share/applications
En daar kan je de namen veranderen van de applicaties.
Dit moet je wel met root permissies doen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/02, 22:46:04 »
Dat verandert wel de naam waarmee je het programma aanroept, maar intern blijft ie toch zijn originele naam houden.

Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/03, 01:23:30 »
@Jos, ga  naar usr/share/applications
En daar kan je de namen veranderen van de applicaties.
Dit moet je wel met root permissies doen.


Het beste is om het gewenste bestand te kopieren naar $HOME/.local/share/applications en deze kopie te bewerken.

Maar zoals ik het begrijp is het niet mogelijk wat de OP wil doen. Starters aanpassen natuurlijk wel, zodat in de menu's de naam anders is. Maar een programma naam is gewoon gedefineerd in de code en kan dus niet zomaar veranderd worden zonder zelf te gaan compileren en packagen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Interne programmanaam wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/03, 10:22:18 »
Maar zoals ik het begrijp is het niet mogelijk wat de OP wil doen. Starters aanpassen natuurlijk wel, zodat in de menu's de naam anders is. Maar een programma naam is gewoon gedefinieerd in de code en kan dus niet zomaar veranderd worden zonder zelf te gaan compileren en packagen.
Het probleem van de OP is wellicht inderdaad de naam zoals die in de titelbalk verschijnt. Dit wordt wellicht inderdaad door het programma zelf bepaald, en kan je dan enkel aanpassen door het programma te hercompileren.

Als het gaat om programma's met een andere naam op te starten kan je altijd een symbolische link creëren en die de naam van je keuze geven. Ook via het aanmaken van een alias kan je een programma met een andere naam opstarten. Tenslotte kun je met scripts werken mocht het nodig zijn vooraf nog een en ander in te stellen. Door het aanpassen van de .desktop bestanden bepaal je hoe de programma's in het menu verschijnen en hoe je ze aanroept. Dit alles wijzigt echter de programmanaam in de titelbalk niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/03, 10:32:34 door vanadium »