Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software op windows partitie draaien  (gelezen 627 keer)

Offline SNWBRDR

  • Lid
Software op windows partitie draaien
« Gepost op: 2007/07/18, 14:30:49 »
Is het mogelijk om software te gebruiken die op een andere paritie (WIndows XP) geinstaleerd is?

Offline siegi

  • Lid
Software op windows partitie draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/18, 15:03:23 »
Ten eerste zal je al iets als wine nodig hebben om windows programma's onder linux te draaien.  En ten tweede als je een windows programma's  installeerd dan maken ze ook wat aanpassingen the registry, dll map etc. Ik denk dat het simpeler gaat zijn ze gewoon te installeren met wine op een linux partitie
En ten derde waarom zou je het doen en zijn toch mooi linux alternatieven.

Offline Hij

  • Lid
Software op windows partitie draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/18, 15:06:57 »
Nee. Die staan op een ander besturingssysteem geïnstalleerd, namelijk windows, dat werkt dus niet in Ubuntu.
Als je programma's wilt gebruiken in Ubuntu gaat het installeren heel anders als in windows. Daar moet je eerst aan wennen.
In Ubuntu gaat het installeren van programma's via een centraal programma, namelijk synaptic (System - Administration - Synaptic Pakkage Manager).
Hier kun je heel veel programma's vinden!
Het handige hieraan is dat je bij update's in een keer je systeem (Ubuntu) maar ook al je geinstalleerde programma's doet updaten.

Verder moet je dus opzoek naar alternatieve programmas die je eerst op windows gebruikte. Als voorbeel op windows gebruik je MSN Messenger, in Ubuntu Gaim.

Op deze site staat een mooi lijstje met linux alternatieve progjes! De meeste staan vervolgens weer in Synaptic.

http://linuxappfinder.com

Succes ermee!
Als je een beginnende linux gebruiker bent, dan geef ik je als tip mee dat je in het begin open minded moet zijn! Het is namelijk geen windows, het werkt heel anders! Maar als je het eenmaal door hebt lijkt het veel makkelijk en logischer dan windows.
(intersant artikel over het verschil tussen windows en linux: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm is wel engels)

Offline SNWBRDR

  • Lid
Software op windows partitie draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/18, 15:23:22 »
De reden was omdat ik sommige software niet kan missen in Winows zoals bvb photoshop, collectorz .. en ging mooi zijn als ik deze programmas zowel kon draaien vanuit windows als vanuit ubuntu.
Zal dan maar moeten rebooten telkens naar Windows.

Offline Tom4

  • Lid
Software op windows partitie draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/18, 17:19:55 »
zoals al werd gezegd , Vanuit wine kan je op linux XP software draaien.