Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: direkt doen lijstje  (gelezen 4641 keer)

direkt doen lijstje
« Gepost op: 2011/09/11, 00:30:31 »
Waarom moet er een direkt doen lijstje zijn als je net een andere versie van ubuntu hebt geïnstalleerd?
Ik ben maar een leek, maar ik kan me voorstellen dat ik, als ik een computerprogramma maak, waar na verloop van tijd een paar fouten in blijken te zitten, na verloop van tijd een nieuwe download maak waarop alles hersteld en verbeterd is. Dit doet me denken aan thuis. Mijn vader hanteerde de boor- en zaagmachine en mijn moeder moest daarna stoffen en stofzuigen.
Ik blijf aan de gang met fouten en storingen herstellen. Nu heb ik weer geen geluid; nergens.
Ik wil een Nederlandse handleiding van 10.04. Die moet nog vertaald worden, terwijl dit een lts-versie is. Ik zit uren en uren aan de computer te zoeken, herstellen, ...... moet ik dit leuk vinden? Van experts mag je toch wel verwachten dat er een plug- and- play-programma gemaakt wordt? Het geld dat ik zo verbruik aan energie is waarschijnlijk genoeg om Windows 7 te kopen.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline emiel1976

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 01:18:25 »
Wat moet je dan doen buiten alleen restricted extra's installeren?

Veel pc's (niet allemaal) werken na de installatie zonder iets te hoeven aan te passen om het werkend te krijgen en als het wel moet dan is het in een aantal gevallen op te lossen door te kijken bij extra stuurprogramma's en als dat niet de oplossing brengt kun je altijd terecht op forums, websites en irc kanalen.

Een handleiding over hoe Linux werkt zou wel handig zijn maar dat heeft weinig tot niets te maken met eventuele problemen maar meer met de desktop omgeving en hoe te gebruiken.

Maar wat wil je in het lijstje hebben staan?

« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 01:22:29 door emiel1976 »

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 06:37:33 »
Ik begrijp de frustratie, maar het is niet helemaal eerlijk om Windows 7 dan een een trapje hoger te zetten.  ;) Regelmatig genoeg moet in Windows 7 op een nieuwe bak installeren, en dan heb ik het over een algemene Windows 7 dvd, niet die van de fabrikant bij een specifieke bak. Na iedere installatie moet ik:

  • Hopen dat de internetverbinding werkt, omdat de hardware wel eens niet ondersteund kan zijn. Via een andere bak dan het stuurprogramma downloaden, op een usb plaatsen, overzetten en installeren
  • Beginnen met een lage resolutie, omdat de grafische kaart niet direct herkend wordt. Downloaden van het juiste stuurprogramma en installeren maar
  • Nou ja, idem voor heel wat andere hardware
  • Een pakket van 100MB+ downloaden en installeren om een eventuele printer/all-in-one in de lucht te krijgen
  • Om vervolgens over te gaan tot de installatie van een internet security suite, een codec pack, flash, en een kleine collectie hulpsoftware (categorie Adobe Reader)

Een installatie van Windows 7 kost mij uren meer dan het installeren en instellen van Ubuntu, zelfs in het meest negatieve geval. Wat niet wil zeggen dat jouw problemen niet reëel en erg vervelend zijn, maar misschien is het zinvol wat meer info over jouw hardware te verschaffen. Vergeet ook niet dat sommige hardware niet werkt, niet omdat de Ubuntu (Linux) ontwikkelaars dat niet willen, maar omdat de fabrikanten niet mee werken. :)

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 13:36:31 »
@emiel: mbv een Nederlandse handleiding kun je achterstallige kennis, ervaring en inzicht opdoen, hetgeen belangrijk is om met het fenomeen computer te leren begrijpen/werken.
@Jan: het zijn inderdaad vnl. frustraties. Van Windows 7 weet ik niets, van Vista ook niet, werk met xp, maar heb over Vista genoeg gehoord om te kunnen veronderstellen dat Ubuntu dan een zegen kan zijn.
Ik heb zelf te weinig kennis, amper mensen in de buurt die meer kunnen dan mailen, internetten en op Marktplaats kijken.
Bij xp heb ik maanden zitten te worstelen met "gebrek aan geheugen". Ik steeds kijken wat ik kon verwijderen van de harde schijf; zag dat het allemaal maar mb's betrof en kwam niet verder.TOT ik toevallig in het opstartmenu de capaciteit van het interne geheugen zag staan.
Je leert wel iets door het zoeken, ben xp ook gaan waarderen maar het rendement is zo laag.
Hoe kan ik achterstallige kennis inhalen.
Iemand heeft destijds (toen ik nog helemaal geen computerkennis had) voor mij ubuntu geïnstalleerd omdat ik me niet prettig voelde bij de dure illegale xp prof. Het heeft ook heel lang geduurd eer ik begreep en voelde waarom dat illegaal was. Zodoende heb ik dus dual boot met een intussen legale xp home (Oem, er staat niet eens Word en Excell op!?!) maar het is legaal en voelt dus goed (op de ergernis van internet explorer na, want de sites die ik via firefox vind, vind in niet met i.e.
Mijn concrete vraag: hoe/waar vul ik de achterstallige kennis aan? Ik heb het inzicht niet van in- en deïnstalleren en verder uitbouwen.






In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 13:40:33 »
Ik heb een realtek hig definition geluidskaart. Hier heb ik een topic over gevonden en zodra ik tijd heb ga ik daar eens rustug voor zitten (met de nadruk op rustig   ???   :|
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 13:43:20 »
Ik heb een realtek hig definition geluidskaart. Hier heb ik een topic over gevonden en zodra ik tijd heb ga ik daar eens rustug voor zitten (met de nadruk op rustig   ???   :|
Die heb ik ook, heb je dit topic gevonden?http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1612169

Offline emiel1976

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 14:02:18 »
@aldegonda, Het was voor mij in het begin ook een doolhof maar nu kijk ik als ik problemen heb met hardware op Google.
Ik typ gewoon in wat het probleem is met het besturingssysteem erbij.
Als ik dan niet het gewenste krijg pas ik mijn zoekopdracht aan.
Veel dingen die ik dan vind zijn in het Engels en voor mij is dat geen probleem maar bij een aantal dingen kijk ik hier:
https://sites.google.com/site/computertip/
Of hier op het forum.
Voor een aantal dingen kan zelfs Youtube uitkomst bieden.



Re: direkt doen lijstje
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 14:31:27 »
@aldegonda: Ik weet niet waarom je zo moeilijk doet met zoeken naar een Nederlandstalige handleiding voor 10.04, maar hij staat gewoon op onze site hoor: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Vertaalteam/Ubuntu-handleiding?action=show&redirect=UbuntuHandleiding
Bovenaan het forum kun je op Nederlandse Documentatie klikken en daar staat meteen een link naar de handleiding. Dacht dat die knop van Nederlandstalige Documentatie juist heel mooi in het zicht stond bovenaan het forum, maar kennelijk toch niet...

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/11, 15:40:21 »
Dat is slechts een lijstje met aanbevelingen. Je *hoeft* het niet op te volgen. Persoonlijk vind ik dat na de installatie je alleen maar de updates hoeft binnen te halen en de Ubuntu Restricted Extra's moet installeren. Zelfs dat laatste is niet per se nodig, omdat Ubuntu zelf vraagt om Flash en codecs te installeren wanneer dat nodig is.

Dat lijstje is gemaakt door forumlid Pjotr en is dus in geen enkele wijze officieel. Feit is wel, dat het hier een soort van de facto-standaard is geworden.

Als je een echte, officiële handleiding wilt die Ubuntu's basisaspecten behandelt, dan is er een heuse Nederlandstalige versie van Getting Started With Ubuntu beschikbaar. Wat wil je nog meer?
Vergeet niet dat je voor Windows-systemen vele soortgelijke lijstjes hebt. Sla maar eens een computertijdschrift open. Virusscanner erop, antispyware, defragmenteren, optimaliseren... Noem je dit noodzakelijk onderhoud of fouten van de software?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 15:42:16 door Cumulus007 »

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/11, 16:20:35 »
@emiel: mbv een Nederlandse handleiding kun je achterstallige kennis, ervaring en inzicht opdoen, hetgeen belangrijk is om met het fenomeen computer te leren begrijpen/werken.
@Jan: het zijn inderdaad vnl. frustraties. Van Windows 7 weet ik niets, van Vista ook niet, werk met xp, maar heb over Vista genoeg gehoord om te kunnen veronderstellen dat Ubuntu dan een zegen kan zijn.
Ik heb zelf te weinig kennis, amper mensen in de buurt die meer kunnen dan mailen, internetten en op Marktplaats kijken.
Bij xp heb ik maanden zitten te worstelen met "gebrek aan geheugen". Ik steeds kijken wat ik kon verwijderen van de harde schijf; zag dat het allemaal maar mb's betrof en kwam niet verder.TOT ik toevallig in het opstartmenu de capaciteit van het interne geheugen zag staan.
Je leert wel iets door het zoeken, ben xp ook gaan waarderen maar het rendement is zo laag.
Hoe kan ik achterstallige kennis inhalen.
Iemand heeft destijds (toen ik nog helemaal geen computerkennis had) voor mij ubuntu geïnstalleerd omdat ik me niet prettig voelde bij de dure illegale xp prof. Het heeft ook heel lang geduurd eer ik begreep en voelde waarom dat illegaal was. Zodoende heb ik dus dual boot met een intussen legale xp home (Oem, er staat niet eens Word en Excell op!?!) maar het is legaal en voelt dus goed (op de ergernis van internet explorer na, want de sites die ik via firefox vind, vind in niet met i.e.
Mijn concrete vraag: hoe/waar vul ik de achterstallige kennis aan? Ik heb het inzicht niet van in- en deïnstalleren en verder uitbouwen.

Ik kan mij de irritatie heel goed voorstellen. Ik heb nagenoeg met alle windows versie's (tot en met XP) gewerkt. Ik ken/kon ze als mijn broekzak. Toen over naar Ubuntu. Ik dacht appeltje eitje. Maar helaas. Moest eigenlijk helemaal overnieuw beginnen. Het was een ramp.
En telkens over (voor een ander) de simpelste vragen stellen op dit forum. Stukkie bij beetje ging het en nu nog snap ik veel dingen niet. De googletips van pjotr heb ik gewoon uitgevoerd. Domweg. Dat ze eigenlijk overbodig moesten zijn ben ik helemaal met je eens.
Maar linux is van iedereen en voor iedereen zo dacht ik maar. Het zal wel een reden hebben. En daar kom ik nu steeds meer achter.
Mijn ervaring is dat deze forumgemeenschap ongelooflijk veel tijd en energie in anderen steekt om ze verder te helpen met linux.
En dat vind je niet zo gauw ergens.
 

Edit: quote en onnodige enters gefixt
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 19:42:55 door Johan van Dijk »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/11, 16:22:04 »
Direct doen lijstjes zijn ook vrij persoonlijk. De één zal vrijwel klaar zijn na een installatie, de ander is nog een paar uur bezig om alles precies naar zijn/haar eigen smaak te krijgen. Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren. Meestal doe ik een paar dingen direct, zoals het installeren van de restricted extra's, dropbox, spotify, LaTeX, een aantal python bibliotheken en nog zo wat. De rest komt later wel, als ik iets nodig heb, aangezien je toch on the fly kunt installeren met apt of synaptic.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/11, 16:29:14 »
Jaaahhh, als je Windows installeert hoef je daarna niks meer te doen. Je bent dan meteen helemaal klaar.   XD  XD  XD
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 16:31:08 door Pjotr »

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/11, 16:52:31 »
Met Vista was ik idd snel klaar. Opstarten -> Ubuntu downloaden -> op usb stick setten --> opnieuw opstarten om de installatie aan te vangen ;)

Het vervelendste aan windows opnieuw installeren vind ik de tergend trage updates, met constant opnieuw opstarten. Als dat dan klaar was, had ik ook nog een aardige lijst met aanpassingen. De dingen die ik net noemde gelden voor windows ook, dat zijn gewoon wat programma's die ik veel gebruik. Een belangrijk verschil vind ik wel dat je in windows eerst alle nodige programma's her en der vandaan moet plukken. Dat gaat met pakketbeheer toch een stuk makkelijker.

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/11, 19:56:58 »

allen bedankt voor de reacties; doet me goed; verzacht de pijn.   :)
@Pjotr, @pFreeTheBee: toen ik mijn eerste (illegale) windows prof. kreeg was die keurig netjes geïnstalleerd door een ander; nogmaals door een ander en ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik installeerde ook niets. was vnl. met Word bezig. helemaal zelf eigen gemaakt.
nu zit ik met het probleem dat zowel 8.04 door een ander zijn geïnstalleerd.
@emiel: @vistaus: dan heb ik op de verkeerde pagina gekeken. ik kwam steeds uit bij de gebruiksaanwijzing van 11.04 en ik meen dat ik las dat 10.04 er niet was. dank je wel.
@tiempjuu: ik probeer de site uit.
@BorisM: je woorden doen me goed maar Linux voor iederee? Kan niet. Je moet over kwaliteiten bezitten. Het is een vorm van doe-het-zelven en niet iedereen kan dat. Maar ik wil niet tot de mensen horen die moeten bekennen dat ze het niet hebben kunnen leren. Als ik er tzt meer van weet bied ik me aan om te vertalen.
@tiempjuu: ben heel blij met deze link. Zit nu met audacity in xp een lp op te nemen om mijn computerwonden te helen en zodra ze dicht zijn, ga ik ermee aan de slag.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/11, 22:20:46 »
femke +1
Ben het dit keer met je eens.

@aldegonda: Mijn moeder is een computerleek (al probeer ik haar wel wat dingen te leren), maar ze zegt zelf dat ze Kubuntu makkelijker vindt dan Windows. Als een computerleek dat zegt, dan zegt dat heel wat. Komt dus geen doe-het-zelven aan te pas. Verschilt natuurlijk per persoon, maar wou je toch even een praktijkvoorbeeld geven.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/11, 22:36:18 »
@femke98, Het klopt dat het makkelijk is maar ondanks dat is het niet voor iedereen geschikt.
Ik ken mensen die Windows XP kennen maar niet overweg kunnen met iets anders omdat ze weten waar het zit en daar houd het op.
Zodra er een melding op het scherm komt die ze niet kennen, hangen ze aan de telefoon en dat heeft toch een tijd geduurd tot ze begrepen dat het maar een standaard melding was en dat ze moesten lezen wat er staat.

Het is ook wat men gewend is en wat men liever gebruikt.
Ook is het voor de ene persoon geen probleem als iets niet direct werkt terwijl er ook veel mensen zijn die gelijk afhaken als iets niet gelijk werkt en geen zin hebben om naar een oplossing te zoeken.
Er zijn er bij die niet eens zelf software willen installeren.

Je hebt helemaal gelijk maar door kleine dingen of door de mensen zelf kan het zijn dat het niet voor iedereen is.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/11, 23:01:40 »
@emiel1976:
Voor die mensen waar jij het over hebt is het einde van de wereld nabij: de ondersteuning van XP gaat over niet al te lange tijd stoppen.
Daarna MOETEN ze dus wel hun oude vertrouwde systeem goodbye zeggen, als ze een veilig systeem willen houden wil dat zeggen.
Nu kun je die mensen (die dus waarschijnlijk ook bijv. geen printer kunnen installeren...) W7 en Ubuntu of Mint aanleren. Welke van de twee zal dan het moeilijkste zijn denk je?
Ik denk dat Gnome2 zo ongelooflijk eenvoudig is dat de meesten het heel makkelijk zullen vinden om alle bestanden of programma's terug te vinden. Helaas wordt 10.04 nog maar ongeveer 19 maanden ondersteund. Misschien dat Mint het dan nog iets langer weet te rekken.

Deze mensen zullen dus ook weinig hebben aan een handleiding waar TS naar verwijst vrees ik.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/11, 23:27:20 »
@Pfoeh: Mint gaat het niet langer rekken dan 10.04 Alleen Bodhi rekt het langer, want de huidige versie wordt nog zo'n 3 jaar ondersteund en de volgende (volgend jaar mei uitkomend) 5 jaar.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/12, 00:03:31 »

@BorisM: je woorden doen me goed maar Linux voor iederee? Kan niet. Je moet over kwaliteiten bezitten. Het is een vorm van doe-het-zelven en niet iedereen kan dat. Maar ik wil niet tot de mensen horen die moeten bekennen dat ze het niet hebben kunnen leren. Als ik er tzt meer van weet bied ik me aan om te vertalen.

Mijn zoontje was 9 . Ubuntu voorgeschoteld en hem het een en andereen beetje uitgelegd. Hij deed alleen klikkerde klik (waar ik een hekel aan heb)alles moest open en dicht zonder te weten wat er gebeurde.
zonder iets te vragen. Ben daarbij weggelopen met de gedachte dat de boel wel na een poosje vast zou lopen. Echter een paar uur later was hij nog bezig. Hij kan nu (11 jaar)zowel ubuntu als XP (omdat die shockwave heeft voor de spelletjes) bedienen.
Hij is gewoon gebruiker verder niet. Problemen oplossen kan hij een beetje.
Wat ik ermee wil zeggen dat ubuntu erg gemakkelijk is en ik weet zeker dat je het lukt.
Om in de terminal allerlei commandoś in te voeren om zo problemen op te lossen is vreselijk lastig. Maar daar wil men je graag bij helpen.
Zelf heb ik een probleem dat  zich er bij mij nauwelijks problemen voordoen. Zo leer ik steeds minder van ubuntu. Dan maar het forum afgrazen op zoek naar problemen van anderen en weer kijken hoe die opgelost worden..........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/12, 00:17:21 »
@femke98, Het klopt dat het makkelijk is maar ondanks dat is het niet voor iedereen geschikt.
Ik ken mensen die Windows XP kennen maar niet overweg kunnen met iets anders omdat ze weten waar het zit en daar houd het op.
Zodra er een melding op het scherm komt die ze niet kennen, hangen ze aan de telefoon en dat heeft toch een tijd geduurd tot ze begrepen dat het maar een standaard melding was en dat ze moesten lezen wat er staat.

Het is ook wat men gewend is en wat men liever gebruikt.
Ook is het voor de ene persoon geen probleem als iets niet direct werkt terwijl er ook veel mensen zijn die gelijk afhaken als iets niet gelijk werkt en geen zin hebben om naar een oplossing te zoeken.
Er zijn er bij die niet eens zelf software willen installeren.

Je hebt helemaal gelijk maar door kleine dingen of door de mensen zelf kan het zijn dat het niet voor iedereen is.

@ emiel1976,Helemaal mee eens. Ooit gehoord van: wat de boer niet kent vreet ie niet ..
Ooit geprobeerd (verjaardagsfeestje) iemand te interesseren voor Openoffice. Nee doet ie toch niet zei zij zoon. Windows dat kent ie alleen. Niet door heen te branden. En zo zijn er velen. Ook mensen hebben ubuntu wel eens geprobeerd op mijn aanraden. De videokaart werkte niet goed en gelijk terug naar XP. Een beetje doorzettingsvermogen  is dus vereist en omdat XP bekend is blijft men dat gebruiken. Maar wel mij opbellen als er iets met XP is............snap je het nog?


Edit: quote was stuk
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 19:41:45 door Johan van Dijk »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/12, 00:37:56 »
@Boris: Misschien moet je toch eens even de handleiding aangaande het citeren van berichten lezen ;)

Verder ben ik het met je eens w.b.t. "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".

Offline Tom

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/12, 12:12:47 »
Denk dat een ieder voor zich zelf tijdens de installatie een lijstje voor zich zelf moet maken ,de één doet (gebruikt) het zo en de ander installeerd weer andere zaakjes en konfiguratie´s.
Als je alles dan gedaan hebt tot volle tevredenheid  dan zet je dat bv in je gedit blogje en slaat het op (ook een reserve copy .. dus backup).
Zo ben ik begonnen en oke in de loop der tijden komen er nog veranderingen of verbeteringen in maar je lijstje is dan altijd up to date.
Ben zo ook mijn blogje begonnen om het altijd online te hebben ,en een beetje moeite moet je er voor over hebben .. zie het als een kleine hobby.
Voorbeeldje zo als mijn mapje is simpel en makkelijk staat op elke PC en dubbel gebackupt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/12, 12:25:27 »
Het is wel slim om het alles zo bij elkaar te houden. Ik was nooit zo gedisciplineerd, dus heb ik vaak dingen opnieuw moeten uitzoeken :) Ik ben sinds kort begonnen om dit soort dingen in een Zim notebook te zetten. Die bewaar ik een dropbox map, dus is ie altijd up to date op de verschillende systemen die ik gebruik.

Een aantal instellingen heb ik ook in dropbox staan, bijvoorbeeld m'n Vim setup met alle plugins e.d., en een map met scripts die ik voor m'n werk gebruik. Als ik nu opnieuw installeer hoef ik alleen symbolische links te maken die verwijzen naar de configs in dropbox en alles staat zoals ik het wil.

Re: direkt doen lijstje
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/12, 13:09:54 »
Ik heb een kladblok voor me liggen tijdens het installeren,en alles wat me te binnen schiet schrijf ik op.
Kubuntu 20.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: direkt doen lijstje
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/12, 15:05:40 »
Nee het zijn echt mensen die niet iets anders kunnen. Ze zijn al wat ouder en ze staan er voor open om iets anders te proberen maar ze vergeten iedere keer hoe het zat.
Ze doen er wat langer over om te leren en ik dacht dat Unity iets zou zijn omdat er werd gezegd dat, dat voor iedereen makkelijk is. Maar dat is zwaar tegen gevallen omdat het menu het menu niet is en meer van die dingen.

Ik ben bezig geweest om ze het te leren maar ik heb Unity opgegeven omdat het gewoon niet werkt voor hun.
Ik ben nu met Xubuntu voor ze bezig en dat gaat een heel stuk beter.

Het is niet wat die boer niet kent en dan bla bla bla maar echt dat ze moeite hebben om iets te leren door verschillende dingen.
Niet bij iedereen gaat het na een aantal jaren of na een ongeluk nog even goed als ervoor.

Het mooie is wel dat ze er voor open staan en ze het wel willen proberen.
Ik doe af en toe hun computers onderhouden en zorgen dat alles werkt maar veel hoe ik niet te doen.
Ze spelen over het algemeen van die puzzel en kaart spelletjes waarvan ik had gehoopt dat er meer en betere van waren op Linux.

Anderen die alleen maar zeuren en alles af zitten te blaffen help ik nog wel maar pas na ze een tijd te hebben laten wachten en tot ze op een normale manier om hulp vragen.
Dat kan soms lang duren voor ze weer een werkende pc hebben maar dat is hun probleem en niet mijn probleem.