Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu plots hinderlijk traag  (gelezen 3256 keer)

Ubuntu plots hinderlijk traag
« Gepost op: 2012/10/18, 10:31:16 »
Sinds kort is mijn Ubuntu 10.04 LTS bij het verslepen van schermen en het scrollen door bestandenlijsten en de bron van html-bestanden hinderlijk traag (overige handelingen werken normaal en vlot). Als ik een image van het OS van 12 dagen geleden terug zet dan is het verschijnsel over, maar als ik Ubuntu vervolgens update dan is hij weer even traag als tevoren. En ik heb nota bene een SSD. Weet iemand raad? Want het verschijnsel is uiterst hinderlijk en belemmert het werk.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/18, 10:47:04 »
Het is allereerst aan te raden om op te waarderen naar 12.04

En anders is het misschien handig om even te kijken welke updates ie geeft tussen die 12 dagen en nu.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/18, 10:57:46 »
Na een lange periode van veel experimenteren met diverse distributies bevalt 10.04 mij het beste. Ik vind de interface van 12.04 niet prettig en onnodig ingewikkeld. Ik begrijp niet waarom een overstap naar 12.04 nodig zou zijn als, volgens mij, 10.04 nog in de running is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/18, 11:01:42 »
Ik begrijp niet waarom een overstap naar 12.04 nodig zou zijn als, volgens mij, 10.04 nog in de running is.
Tot april 2013, daarna komen er geen (veiligheids-) updates meer.
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/18, 11:04:03 »
Ik heb 10.04 altijd geroemd om zijn, in mijn ogen, logische en overzichtelijke interface. Begrijp ik goed dat 12.04 mij dat afpakt?

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/18, 11:36:50 »
Standaard is de interface anders ja. In mijn ogen makkelijker, maar dat verschilt per persoon wat je makkelijker vindt. Maar dat wil niet zeggen dat er geen oplossingen zijn. Zo is er gnome-session-fallback wat min of meer hetzelfde is als GNOME 2. Ook Xubuntu 12.04 lijkt sterk op GNOME 2. En anders is er nog Mate, een fork van GNOME 2. Allemaal zo installeerbaar vanuit het Softwarecentrum/Synaptic. Op het inlogscherm kun je dan voor een van de 3 kiezen.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/18, 12:02:05 »
Vistaus, in mijn ogen lijkt jouw suggestie nogal ingewikkeld, en eerlijk gezegd verwacht ik van Ubuntu dat het gewoon goed werkt. Je moet weten dat het me heel wat werk en tijd heeft gekost al die jaren om van Windows over te stappen naar Linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/18, 12:07:15 »
Hiermee wordt de overstap naar Xubuntu 12.04 hopelijk wat makkelijker:

Handleidingen voor Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Manier van overstappen:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Overigens: vandaag komt Xubuntu 12.10 uit. Die kun je beter nog niet pakken: met Xubuntu 12.04 LTS daarentegen, zul je (naar ik verwacht) een bijzonder prettige ervaring hebben. :)

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/18, 12:16:14 »
Pjotr, ik waardeer je hulp, maar ik krijg met mijn getob met Ubuntu toch ongeveer het zelfde beeld voor ogen als ik vaak met Windows had: een schip waarmee ik vaar en waarbij de bemanning meer bezig is met reparatie en onderhoud dan met varen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/18, 12:24:13 »
Pjotr, ik waardeer je hulp, maar ik krijg met mijn getob met Ubuntu toch ongeveer het zelfde beeld voor ogen als ik vaak met Windows had: een schip waarmee ik vaar en waarbij de bemanning meer bezig is met reparatie en onderhoud dan met varen.
Nou.... Eens in de paar jaar herinstalleren, dat valt toch wel mee? Een herinstallatie, inclusief afwerking achteraf, kost je ongeveer twee uur.

Als je dat elke twee jaar doet, en dus van LTS-versie naar LTS-versie gaat (zoals van 10.04 naar 12.04), dan kost je dat dus.... 1 uur per jaar.  :)

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/18, 12:40:53 »
Ik probeer te voorkomen dat ik hier off-topic berichten plaats, maar de lezer moet weten dat niet het werken op de computer mijn doel is, en ook niet Linux, maar het werk dat ik ermee doe. Pjotr, zoals jij het schets ben ik het helemaal met je eens. Maar in de praktijk blijkt het voor mij toch echt veel ingewikkelder te zijn, ondanks mijn streven om zo praktisch mogelijk te werken. Ik ben van Windows op Linux overgestapt om mijn werk (onderhoud van een aantal websites en het doen van vrijwilligerswerk) beter en plezieriger (de niet-commerciele en vriendelijke sfeer in de Ubuntu wereld vind ik prettig) te kunnen doen.

Overigens realiseer ik me nu, dat ik wat te bescheiden ben geweest om in mijn profiel te zetten dat ik met Ubuntu Weinig ervaring heb, misschien kan daar beter Gemiddeld staan.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/18, 12:46:32 door ThomasUbuntu »

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/18, 13:11:00 »
Vistaus, in mijn ogen lijkt jouw suggestie nogal ingewikkeld, en eerlijk gezegd verwacht ik van Ubuntu dat het gewoon goed werkt. Je moet weten dat het me heel wat werk en tijd heeft gekost al die jaren om van Windows over te stappen naar Linux.

Nuja, aangezien jij het had over uitproberen van distro's enzo dacht ik dat je al een beetje kennis had van de werkomgevingen en daarom dat ik even snel een antwoord formuleerde. Mijn excuses, verkeerd ingeschat :) Ik probeer normaal altijd zo duidelijk mogelijk dingen uit te leggen aan beginners/niet-technische mensen :)

Ik zou zeggen: probeer eens de Live CD van Xubuntu 12.04 en kijk of dat bevalt. Indien ja, dan kunnen we je hier altijd helpen om een zo goed mogelijke overstap van 10.04 naar Xubuntu 12.04 mogelijk te maken :)

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/18, 13:23:59 »
Vistaus, mijn voorkeur gaat op de eerste plaats uit naar het weer werkbaar maken van mijn Ubuntu 10.04 LTS. Want gezien de ervaringen in het verleden zullen met een overstap naar een andere distributie alle problemen natuurlijk niet definitief ten einde zijn want ook dan zullen er weer mankementen verschijnen. Dus weer on-topic: hoe maak ik mijn Ubuntu weer gezond?

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/18, 14:02:39 »
femke98, Zelfs met mijn ruime ervaring in het installeren van een OS red ik het niet om dat, inclusief het configureren, in 20 minuten te doen (misschien komt dat omdat ik dat nauwgezet doe). Daarom maak ik van een geinstalleerd OS altijd een Image. Zoals ik al eerder schreef: wanneer ik het image van Ubuntu van jl. 6 oktober terugzet, dan heeft het systeem daarna geen traagheid meer, maar na het updaten weer wel. Als het zin heeft dat ik het lijstje van die 24 updates hier post, dan wil ik de image wel even terugzetten om dat lijstje te laten zien.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/18, 14:04:09 »
Ja maar wat ik niet begrijp: de ondersteuning voor 10.04 loopt over niet al te lange tijd af. Waarom orienteer je dan niet? Want je zult toch iets moeten kiezen wat ondersteund wordt en als je er nu mee begint met orienteren dan heb je ruim de tijd om je gewend te maken aan nieuw of vergelijkbaar spul :)

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/18, 14:12:03 »
Vistaus, De Schepper heeft blijkbaar tijdens het maken van Zijn creatie in zijn oneindige wijsheid beslist dat ik, hoe dan ook, linksom of rechtsom, ten eeuwige dagen zal sleutelen aan mijn computer. Je zult toch met mij eens zijn dat een OS dat nog steeds wordt ondersteund fatsoenlijk behoort te werken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/18, 14:16:07 »
Zoals ik al eerder schreef: wanneer ik het image van Ubuntu van jl. 6 oktober terugzet, dan heeft het systeem daarna geen traagheid meer, maar na het updaten weer wel. Als het zin heeft dat ik het lijstje van die 24 updates hier post, dan wil ik de image wel even terugzetten om dat lijstje te laten zien.
Wat je ook kan doen: de updates een-voor-een installeren en kijken wanneer de vertraging optreedt. Wel telkens een reboot doen want sommige updates worden pas geactiveerd bij een nieuwe boot.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/18, 14:20:56 »
markba, Jouw suggestie lijkt me een goed idee. Ik laat weten wat het oplevert.

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/18, 14:22:34 »
Sinds kort is mijn Ubuntu 10.04 LTS bij het verslepen van schermen en het scrollen door bestandenlijsten en de bron van html-bestanden hinderlijk traag (overige handelingen werken normaal en vlot). Als ik een image van het OS van 12 dagen geleden terug zet dan is het verschijnsel over, maar als ik Ubuntu vervolgens update dan is hij weer even traag als tevoren. En ik heb nota bene een SSD. Weet iemand raad? Want het verschijnsel is uiterst hinderlijk en belemmert het werk.

Heb je al eens "sudo fstrim -v /" geprobeerd in een terminalwindow. Dit maakt de ooit eens gebruikte ruimte op je
SSD weer vrij voor schrijven. Dit moet je in ieder geval regelmatig op ieder ext4-filesysteem op je SSD doen, vooral
als je geen "discard" in je mount-opties hebt.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/18, 14:23:14 »
Vistaus, De Schepper heeft blijkbaar tijdens het maken van Zijn creatie in zijn oneindige wijsheid beslist dat ik, hoe dan ook, linksom of rechtsom, ten eeuwige dagen zal sleutelen aan mijn computer. Je zult toch met mij eens zijn dat een OS dat nog steeds wordt ondersteund fatsoenlijk behoort te werken.

Religie lijkt me niet zo verstandig om bij deze discussie te halen.

En ja, ik ben het met je eens maar ik vind ook dat je t.z.t. moet oriƫnteren als de ondersteuning van je OS af aan het lopen is.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/18, 15:50:05 »
Zoals ik al eerder schreef: wanneer ik het image van Ubuntu van jl. 6 oktober terugzet, dan heeft het systeem daarna geen traagheid meer, maar na het updaten weer wel. Als het zin heeft dat ik het lijstje van die 24 updates hier post, dan wil ik de image wel even terugzetten om dat lijstje te laten zien.
Wat je ook kan doen: de updates een-voor-een installeren en kijken wanneer de vertraging optreedt. Wel telkens een reboot doen want sommige updates worden pas geactiveerd bij een nieuwe boot.

Ik heb je suggestie uitgeprobeerd: het Image van Ubuntu teruggezet en de aangeboden updates een-voor-een geinstalleerd. Daardoor bleek de uptate linux-generic de veroorzaker van de traagheid te zijn. Maar dat is een beveiligingsupdate dus negeren lijkt me niet de oplossing. Overigens heb ik het zelfde OS, Ubuntu 10.04 LTS, ook op een Laptop draaien en die vertoont het probleem niet.

Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/18, 15:56:28 »
aartje, Wat betekent: "discard" in je mount-opties?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/18, 15:59:14 »
Zoals ik al eerder schreef: wanneer ik het image van Ubuntu van jl. 6 oktober terugzet, dan heeft het systeem daarna geen traagheid meer, maar na het updaten weer wel. Als het zin heeft dat ik het lijstje van die 24 updates hier post, dan wil ik de image wel even terugzetten om dat lijstje te laten zien.
Wat je ook kan doen: de updates een-voor-een installeren en kijken wanneer de vertraging optreedt. Wel telkens een reboot doen want sommige updates worden pas geactiveerd bij een nieuwe boot.
Ik heb je suggestie uitgeprobeerd: het Image van Ubuntu teruggezet en de aangeboden updates een-voor-een geinstalleerd. Daardoor bleek de uptate linux-generic de veroorzaker van de traagheid te zijn. Maar dat is een beveiligingsupdate dus negeren lijkt me niet de oplossing. Overigens heb ik het zelfde OS, Ubuntu 10.04 LTS, ook op een Laptop draaien en die vertoont het probleem niet.
Dit lijkt de bug te zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1046326
Probeer anders eens bij het opstarten een andere (voorlaatste) kernel te kiezen.


Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/18, 16:13:44 »
Moet Femke gelijk geven. De tijdsinvestering in 10.04 loont echt niet meer. Systeem loopt op zijn laatste benen.

Linux Mint: back in business in ca. 30 min. Vooraf te proberen met de live-dvd.

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu plots hinderlijk traag
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/18, 16:19:00 »
aartje, Wat betekent: "discard" in je mount-opties?
Stel dat je een bestand veranderd op een SSD-partitie. Eerst wordt het bestand gelezen, verandert
en dan weggeschreven. Dit wegschrijven gebeurt op een andere plek op je SSD dan het
eerst stond. Schrijven op dezelfde plek zou betekenen dat die plek eerst leeggemaakt zou moeten
worden en daarna pas beschreven en dat leegmaken kost extra tijd. Verder zorgt de controller
in je SSD zelf er voor dat er steeds geschreven wordt op een nieuw stukje van je SSD, omdat er
ca.3000 keer geschreven kan worden op iedere byte van je SSD (slijtage) en als hij steeds opdezelfde plek
zou leegmaken en schrijven de SSD veel eerder versleten zou zijn. Als de controller iets (leeghaalt en)
wegschrijft, dan blijft de oude locatie bezet en wordt niet meer gebruikt tot alle bytes
in die partitie gebruikt zijn. Daarna moet er bij iedere schrijfactie wel eerst leeggehaald worden
voor er iets kan worden geschreven op je SSD en dat gaat ten koste van je schrijfsnelheid.
"discard" in je mount-opties zorgt er voor dat die eens beschreven blokken met bytes op
je SSD partitie weer vrijgegeven worden om te beschrijven (dat noem je "trimmen"). Dit kan
mbv van de mountoptie "discard" of mbv het commando "fstrim". Ik weet echter niet zeker
of "fstrim" of de "discard" optie al in 10.04 bestaat.

discard/nodiscard
              Controls  whether ext4 should issue discard/TRIM commands to the
              underlying block device when blocks are freed.  This  is  useful
              for  SSD  devices  and sparse/thinly-provisioned LUNs, but it is
              off by default until sufficient testing has been done.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/18, 16:21:39 door aartje »