Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onduidelijke verplaatsingen  (gelezen 2949 keer)

Skilltone

  • Gast
Onduidelijke verplaatsingen
« Gepost op: 2008/05/20, 22:40:25 »
Ondanks dat ik ondertussen weet dat ik hier geen gewaardeerd lid hier meer ben, wil ik dit stuk wel neerzetten. Gezien mijn kennis, als vele andere linux beginners afhankelijk zijn van dit forum.

Ik heb me de laatste tijd de vraag aan mijzelf gesteld wat de filosofie van dit forum qua indeling is. Er is naar mijn idee hier geen echte richtlijn, die alle moderators kunnen beamen.

In het algemeen wordt een forum gebruikt om vraag/antwoord en discussie te houden. Deze worden vervolgens in “onderwerp

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/20, 22:53:46 »
Om te beginnen, waarom zou jij geen gewaardeerd lid hier zijn? Dat is al een foute instelling. Heb je reeds commentaar gekregen van andere moderators? Kun je deze links dan hier even plaatsen? Volgens mij ben jij even waardevol als iemand met 2.000 posts.

Voor ik inhoudelijk op de rest van je post inga wil ik je ook even zeggen dat we als moderatorteam een forumindeling hebben gekozen die ons het beste lijkt. Deze indeling is met de jaren gegroeid tot wat ze nu is. Elk forumonderdeel heeft zijn doel en er zijn gebruikers die door de grote hoeveelheid bepaalde forumonderdelen gewoon overslaan.

Zo zijn er mensen die door problemen vaak op Internet aanwezig zijn maar misschien niet in Installatie, anderen die vaker op Ubuntu-nl zitten maar niet in documentatie. Wij als moderator proberen simpelweg ervoor te zorgen dat we het topic onder de neus van de juiste personen kunnen schuiven. Soms lukt dat soms niet.

We gaan zeker niet uit van de titel maar wel van de inhoud van de eerste post. Hoe het topic verder evolueert hangt af van de forumleden. Daar kunnen we als moderator niets aan doen en we kunnen onmogelijk een topic opsplitsen in kleinere subtopics.

Sommige moderators melden waarom ze een topic verplaatsen, anderen niet. Ik doe het altijd.

Dit topic bijvoorbeeld houdt direct verband met de werking van Ubuntu-nl in het algemeen dus hoort het eerder thuis in Ubuntu-nl dan in Offtopic. Vind je het erg indien ik dit topic verplaats?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/20, 23:21:45 »
Citaat
Ondanks dat ik ondertussen weet dat ik hier geen gewaardeerd lid hier meer ben, wil ik dit stuk wel neerzetten.
Kul in de zuiverste vorm.

Op dit forum word (zelfs door de jongste leden tot mijn grote plezier) zeer volwassen gediscuseerd.

Een discussie voeren en of meningen uitwisselen heeft niets te maken met wel of niet iemand waarderen of een hekel aan iemand hebben.
Iedereen is anders en iedereen heeft een andere mening, zolang dat niet offencief gebruikt word of ontaard in aggresief gedrag zal uiteindelijk de discussie tot positieve resultaten leiden.

WBT de moderators.
Dit zijn allemaal goedwillende vrijwilligers, die al-dan-niet ervaring op dit gebied hebben, en dit laatste geval al doende moeten leren.
De harde weg dus...

Eventuele fouten die onstaan zullen gaandeweg wel worden hersteld door de moderator groep of andersinds.

Wij als gebruikers zullen hiermee moeten leven, zo simpel is dit nu eenmaal.

Aangeven waar dingen voor verbeteringen vatbaar zijn, zou je zoals nu een algemene disc over kunnen beginnen, echter,
Aangezien we allemaal anders zijn met allemaal een eigen visie zal dat uitdraaien op een eindeloze discussie.

Mijns inziens, en zeker als je zelf al aangeeft dat je zelf mod bent ergens anders, had je dit kunnen weten.
Ik had het dan ook verstandiger gevonden indien je dit persoonlijk aan 1 of meerdere mods gemailt had, om direct 1 op 1 hierover te praten.
Dit is ook zinniger, omdat dan direct de motivatie of het beleid op het forum aan je uitgelegd had kunnen worden.

enyway...
Dit forum ooit eens opgezet door Dennis, was en is nog steeds niet klaar voor het Ubuntu geweld met al zijn ins- en outs.

Probleem is dat niet alleen Ubuntu hier behandeld word, maar ook de 24000 + programma's
Ik heb in het verleden al voorgesteld om het forum te gaan uitsplitsen in bruikbare brokken,
(( Dit is inmiddels al deels gebeurt))
Echter voor 1 Ubuntu en 24000+ programma's gaat dit eigenlijk een utopie worden om dit in goede banen te leiden en hiervoor een uitsplitsing te maken.

Daarnaast zullen er idd dit soort dingen gebeuren omdat er zo waanzinnig veel nieuwe postjes per uur worden aangemaakt, dat je ( vrees ik ) in de toekomst een groot team moet hebben om dit allemaal naar de juiste plek te dirigeren.

Ik heb hier al eens gekscherend iets over gezegt:
Citaat
Even filosoferen: Er zijn nu nog maar een paar gebruikers, stel er komen nog slechts 40.000 gebruikers bij die 2 vragen per dag gaan stellen?? Dit zijn 80 000 vragen per dag, gevolg?? Een ware nachtmerrie, jouw vraag die je 's morgens stelt staat 's middags op pagina 20+?......
Er zullen zat postjes over het hoofd gezien worden door de mods vrees ik, en dat is wat jij nu opmerkt met dit postje wel en dat postje niet.

sja....
Gewoon mee leren leven en doorgaan lijkt me het beste :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/20, 23:34:29 »
Citaat van: Skilltone
Ondanks dat ik ondertussen weet dat ik hier geen gewaardeerd lid hier meer ben, wil ik dit stuk wel neerzetten.
Dat is iets in jouw eigen hoofd. Met andere woorden: dat denk je blijkbaar, maar dat is niet zo. Je vertoont nu slachtoffergedrag, en daar schiet je niks mee op.

Je bent in het begin een paar keer flink op de vingers getikt. Dat was meestal (niet altijd) ook terecht, vond ik. Maar daarmee was voor mij de kous af. Met andere woorden: ik heb niks tegen je en zal je ook gewoon helpen, wanneer dat aan de orde is.

Groet, Pjotr.

Offline Petervdw

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/21, 00:20:57 »
Moderator lijkt me een helse job. Ik benijd ze niet.
En ik vind dat het prima loopt. Een beginner kan best uit bescheidenheid een topic beginnen over draadloos of geluid bij Install. en Beginners, gewoon omdat ie niet weet waar hij terecht komt. Om daar nu moeilijk over te gaan doen. Persoonlijk leer ik er heel van, lees normaal een aantal subfora  en zie ik een vraag, waarvan ik denk: nou dat weet ik, nou hoppa dan. Blijkt dat de vrager er veel meer vanaf weet dan ik, dan geef ik dat gewoon toe. Je kan niet alles weten perslot.
En een goed humeur bewaren.   :D
Vr.groet, peter

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/21, 07:57:11 »
Misschien een kleine toevoegen en misschien wel compleet overbodig.

De reden dat hier niet zo streng gemodereerd wordt is, ook een reden, waarom het forum voor veel mensen erg toegankelijk is.
Als je bijv. kijkt naar een forum zoals Gathering of Tweakers, daar wordt veel strenger gemodereert en is de drempel voor veel mensen om iets te posten hoger.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, echter vind ik pers. de ontspannen sfeer op dit forum fijner als op bijv. GoT.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Mightya

  • Gast
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/21, 20:35:33 »
Citaat van: BlackBurn
Misschien een kleine toevoegen en misschien wel compleet overbodig.

De reden dat hier niet zo streng gemodereerd wordt is, ook een reden, waarom het forum voor veel mensen erg toegankelijk is.
Als je bijv. kijkt naar een forum zoals Gathering of Tweakers, daar wordt veel strenger gemodereert en is de drempel voor veel mensen om iets te posten hoger.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, echter vind ik pers. de ontspannen sfeer op dit forum fijner als op bijv. GoT.
Eerste Forum waarin ik mij gelijk thuis voel!!!
Eerste Forum waaruit ik ook deel maak en wil blijven doen.

Skilltone

  • Gast
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/22, 09:51:03 »
Goede morgen

Citaat
Ondanks dat ik ondertussen weet dat ik hier geen gewaardeerd lid hier meer ben, wil ik dit stuk wel neerzetten
Even wat verduidelijken. Er vallen er nog wat personen over. Dit heb ik niet helemaal juist geformuleerd. Maar door discussies die ik hier heb gedaan, is de prive mail gauw gevonden. Er zijn personen, die niet altijd via forum gereageerd hebben. Dit is meer een vraag van gradatie en voorkoming van mail. Ik ga hier trouwens nooit namen of emailadressen doorgeven voor dit soort dingen. Maar dit is wel de reden dat mijn mail/website en steunpunt uit me profiel verwijderd heb. Maar Maar dit geld niet voor iedereen.

BARTEK
Citaat
We gaan zeker niet uit van de titel maar wel van de inhoud van de eerste post. Hoe het topic verder evolueert hangt af van de forumleden. Daar kunnen we als moderator niets aan doen en we kunnen onmogelijk een topic opsplitsen in kleinere subtopics.
Goed om te horen, dat ik die gedachte/mening dan in dit verhaal niet juist had. Maar je vervolg "hoe een topic verder evolueert" hangt af waar die gezet word. Zodra iets neergezet word onzer een groep personen, dan kan je die andere grioep de vraag anders evolueren en andere antwoorden uitkomen. Ik bedoel niet dan de moderator antwoorden moet gaan splitsen, maar dat de forumgebruiker dan gaat doen. En dan is het overzicht snel kwijt.

Citaat
Sommige moderators melden waarom ze een topic verplaatsen, anderen niet. Ik doe het altijd.
Ik denk dat hier een punt zit die toch serieus genomen moet worden door iedere moderator. Ik doe dit ook, mij betreft "zakelijke forum". Stukje duidelijkheid.


Citaat
Aangeven waar dingen voor verbeteringen vatbaar zijn, zou je zoals nu een algemene disc over kunnen beginnen, echter,
Aangezien we allemaal anders zijn met allemaal een eigen visie zal dat uitdraaien op een eindeloze discussie.

Mijns inziens, en zeker als je zelf al aangeeft dat je zelf mod bent ergens anders, had je dit kunnen weten.
Ik had het dan ook verstandiger gevonden indien je dit persoonlijk aan 1 of meerdere mods gemailt had, om direct 1 op 1 hierover te praten.
Dit is ook zinniger, omdat dan direct de motivatie of het beleid op het forum aan je uitgelegd had kunnen worden.
Ja en nee. Ja betreffend de richtlijn die ze aanhouden. Nee betreffend openstaan voor ideeën. Ik heb ook even jouw "interview" gelezen. Ik heb gemerkt, door een disc. te houden op mijn  forum dat een aantal zaken duidelijker zijn geworden. Je moet niet vergeten dat de bezoekers het forum maakt, en daar een luisterd oor aan moet geven. Je kan moeilijk alle ideeën aanhouden, maar wel oplossingen in geven.

Citaat
Probleem is dat niet alleen Ubuntu hier behandeld word, maar ook de 24000 + programma's
In je interview gaf je ook zoiets aan. Alleen alleen voor elke hardware een forumonderdeel te geven, is een idee, de vraag is, kan de forumbezoeker dan nog onderscheid erin maken. De opzet is hiervoor goed. Wat ik op me forum doet;

Voorbeelden is dat wij bij mij "tags" aanhouden. Bijvoorbeeld forumonderdeel HK en tag "salaris" of tag "cao" VOOR de titel te zetten/ voorbeeld is

[ cao ] welke veranderingen zijn er?

Dat kan in forum hardware en tag gebruiken "Videokaart" en titel "slecht beeld". Voor de moderator overzichtelijk, als dan een onderdeel bij "offtopic" staat, is verplaatsing beter.

Dit ook zelfde met 24000+ software. Titel software in tag, en titel erachter.

Pjotr123

Lees ff me begin, en ik weet dat jij altijd voor iedereen klaar staat, ik vergeet de topics niet (vooral studie G15 Toetsenbord ;) )

Blackburn

Citaat
De reden dat hier niet zo streng gemodereerd wordt is, ook een reden, waarom het forum voor veel mensen erg toegankelijk is.
Dit heeft te maken dat tweakers vooral een nieuwssite is, dit is een helpsite. Tweakers nodig een mening uit, Ubuntu nodig mensen uit die hulp nodig hebben of willen geven. Ik heb het niet over weg modderen, dat moeten ze hier ook niet gaan doen. dan is Ubuntu zo ie zo al gelijk een heel stuk oninteressante.  Het ging ermij om dat topics worden verplaatst zonder dat er altijd een reden van opgave is, en dat is sommige gevallen ook nog onder de verkeerde groep komt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/22, 10:42:30 »
Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van een topic wat ten onrechte verplaatst is? Of een topic dat naar het verkeerde forumonderdeel verplaatst is?
Dat zou de discussie wat makkelijker maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/22, 10:46:37 »
Citaat van: Skilltone
Pjotr123

Lees ff me begin, en ik weet dat jij altijd voor iedereen klaar staat, ik vergeet de topics niet (vooral studie G15 Toetsenbord ;) )
Voor alle duidelijkheid: ik sta niet altijd voor iedereen klaar. Als ik een hekel aan iemand heb, dan zal ik die beslist niet gaan helpen. Die zoekt het maar mooi zelf uit.  :-)

Over het algemeen ben ik daar trouwens heel duidelijk in. Als ik kwaad ben op iemand, dan laat ik hem/haar dat weten ook. Geen misverstand mogelijk.   :-)

Offline rja

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/22, 11:04:12 »
Citaat van: BlackBurn
Misschien een kleine toevoegen en misschien wel compleet overbodig.

De reden dat hier niet zo streng gemodereerd wordt is, ook een reden, waarom het forum voor veel mensen erg toegankelijk is.
Als je bijv. kijkt naar een forum zoals Gathering of Tweakers, daar wordt veel strenger gemodereert en is de drempel voor veel mensen om iets te posten hoger.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, echter vind ik pers. de ontspannen sfeer op dit forum fijner als op bijv. GoT.
Ik kom weinig op Tweakers.net ten minste op het forum , veel te vaak worden worden threads afgesloten, lees de documentatie maar. Voor mijn reden om er weinig te komen.

Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/22, 11:51:38 »
Ik vind dat ze het hier gewoon prima doen. Van mij worden er ook af en toe topics verplaatst, laatst had ik perongeluk mijn topic verkeerd geplaatst met de juiste plek in mijn hoofd. Ik was dus moe. En na evaluatie van een topic wordt het wel degelijk af en toe verplaatst omdat het dan beter ergens anders thuishoort.

Zelf heb ik ook wel eens mailtjes ontvangen van mods hier, en opzich waren ze wel terecht. Ook vond ik het hier een tijdje niet meer leuk, toen waren er nog twee

Skilltone

  • Gast
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/22, 19:15:14 »
Citaat van: Johanvd
Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van een topic wat ten onrechte verplaatst is? Of een topic dat naar het verkeerde forumonderdeel verplaatst is?
Dat zou de discussie wat makkelijker maken.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27088



Citaat van: vlerknozem
Zelf ben ik moderator op nog een andere site waar het iets minder druk is dan hier, en daar hebben we ook wel eens afvallers, mensen die weggaan omdat hun topic onder hun ogen onterecht is gesloten. Dat is nu eenmaal op elk forum zo.
We hebben niet over weg modderen, dat gebeurd hier ook niet, lijk me als doel van dit forum niet verstandig.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/22, 19:34:57 »
Ik weet niet wie dit topic verplaatst heeft en waar het zat Skilltone.
Maar ik denk wel dat ik de redenatie van de mod kan volgen. Je spreekt vluchtig over progjes die je moeilijk aan de praat krijgt maar eindigt met een vraag voor how to's en een boek. Vermits Ubuntu-nl geen boek uitgeeft en er voor boeken nergens anders plaats is dan in Offtopic lijkt me de verplaatsing gerechtvaardigd.

Documentatie kan wel voor de how to's maar niet voor het boek vermits je vraagt naar een boek en de inhoud niet kan gepubliceert worden wegens auteursrechterlijk beschermd. Etalage dient alleen indien jijzelf iets gemaakt of geschreven hebt ...

ik hoop dat je de keuze om het topic te verplaatsen nu beter begrijpt.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Kev

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/22, 19:53:58 »
Ja niemand is niet gewaardeerd hier op dit forum al had ik wel al eens een ferme sneer in mijn gezicht gelanceerd gekregen door slecht gedrag aan mijn kant, maarja ge voelt u slecht en dan gade dinge doen die ge ni moet doen, eerst denken en dan doen is een devies dat ik iedereen meegeef, zeker en vooral naar problemen toe, niet te vlug gaan zeggen ik geef het op, maar doorbijten en in uiterste nood iemand hulp vragen, zo ben ik zover geraakt in mijn opleiding, door mijn eigen problemen zelf op te lossen en anderen de procedures door te geven die naar oplossingen leiden.
Maar niemand is niet gewaardeerd want dat is excuseer mijn woordgebruik, dikke bullshit.
Maar ik merk ook wel dat er veel verplaatst word naar plaatsen waar voor bepaalde personen de topic zoek is. Als ge verplaatst geef een reden dat maakt het voor mensen, nl de posters het er makkelijker op om hun posts terug te vinden als referentie.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Skilltone

  • Gast
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/22, 21:56:02 »
Citaat van: bartek
Je spreekt vluchtig over progjes die je moeilijk aan de praat krijgt maar eindigt met een vraag voor how to's en een boek.

Documentatie kan wel voor de how to's maar niet voor het boek vermits je vraagt naar een boek en de inhoud niet kan gepubliceert worden wegens auteursrechterlijk beschermd. Etalage dient alleen indien jijzelf iets gemaakt of geschreven hebt ...

ik hoop dat je de keuze om het topic te verplaatsen nu beter begrijpt.
Ontopic
Kijk, daar gaat het al. je interpreteer een bericht niet goed ivm met algemeen te lezen ipv te lezen via forum onderdeel. Dus begrijp de reden van verplaatsing.
Dat word ook politiek genoemd.

Offtopic
Nu je zegt dat er geen boeken bestaan die men kan helpen bij het uitvoeren van onderdelen binnen linux. is het Gnome of KDE. Zal toch niet zo zijn dat auteursrechtelijke beschermde materiaal vrij te verkrijgen is op internet, dan heeft dat "beschermde"ook geen zin. Daarnaast is goede inkomsten voor een bedrijf als Canocical om Ubuntu gratis te houden en kennis te verbreden. Mijn mening dan

Ontopic
Ik begrijp dat men hier niet echt openstaat voor ideeën/kritiek betreffend forum, gezien sommige (niet allen) niet verder komen dan de eerste alinea of alleen de titel.
Ik stel ook voor deze topic van mij te sluiten en zoals Gandyman zei

"gewoon mee leren leven en doorgaan"

Mvg

Martin

Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/22, 22:32:30 »
Weet je, het verplaatsen van topics blijft een ingewikkeld geval. Soms is iets zo onduidelijk te rubriceren dat je het al dan niet op de gok op een beter plaats neerzet. Soms zit een draadje al zo lang op een foute plek dat je het maar laat lopen.
Ach, ik heb het donkerbruine vermoeden dat ieder z'n eigen postjes wel weer terugvindt.

Waar we wel altijd mee bezig zijn, is het kijken of dingen anders/ beter kunnen.
Het blijft ingewikkeld en het blijft mensenwerk, maar met opbouwende kritiek wordt heel vaak wel wat gedaan.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline mcgyver

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/22, 22:48:37 »
Zoals ik vaker zeg, alles kan, maar zeg het even. Leg als het kan (het hoeft niet altijd) even uit waarom het verplaatst is/wordt. Ook als je het niet uitlegt kan je zin beginnen met: ik (we) vinden dat dit topic beter past bij .........en hebben het daarom verplaatst. Zo wordt niemand boos en krijg je ook geen ellenlange discussie waarin nòg meer mensen boos worden. Dan krijg je weer kampen en dan ........

Het leven is zo leuk, laten we het allemaal ook leuk houden. :)

Offline rja

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/22, 23:02:30 »
En modereren moet ook niet strak worden.

Zeker niet zoals op Tweakers, waar om haverklap threads dicht gaan.

Offline Dave

  • Lid
Onduidelijke verplaatsingen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/22, 23:12:57 »
ja verplaatsen is niet altijd duidelijk vanwege waar hoort het nu thuis.
Vandaag zal een moderator forum a nemen en morgen zal forum c geschikter lijken.
Maar meestal is het wel duidelijk en denkt de poster ook al o jee had beter daar gekund.

Maar zie ook wel eens te lange tenen en afgedwongen sorry's om de vrede te bewaren.

Zijn soms net mensen hier.....