Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox Snap  (gelezen 542 keer)

Firefox Snap
« Gepost op: 2022/09/24, 20:27:14 »
Zo om de week krijg ik een pending update of Firefox snap, maar echt begrijpen doe ik het niet want voor snap kreeg je zo om het halfjaar een nieuwere versie en nu zo om de veertien dagen. Is dat nu nodig?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Firefox Snap
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/24, 20:38:38 »
Firefox had eerst ook regelmatig updates hoor, maar die kwamen gewoon mee met je andere updates via APT. Misschien valt het je nu meer op door die (mild irritante ;)) melding van pending update. Het kan misschien ook dat sommige updates van de snap zelf zijn (de verpakking) en niet zo zeer inhoudelijke wijzigingen in Firefox bevatten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox Snap
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/25, 13:58:08 »
Zo om de week krijg ik een pending update of Firefox snap, maar echt begrijpen doe ik het niet want voor snap kreeg je zo om het halfjaar een nieuwere versie en nu zo om de veertien dagen. Is dat nu nodig?
Dit is een vervelende nieuwigheid in Ubuntu. Vroeger werd een Snap bijgewerkt in de achtergrond. Als je in Firefox bezig was, dan zorgde dat ervoor dat Firefox crashte. Nu werkt snap niet bij als het programma in gebruik is. Het geeft een (vervelende en verwarrende) waarschuwing dat er een update is, en dat het gedurende een bepaalde periode zal proberen de update door te voeren als het programma niet in gebruik is. Als dat niet lukt, dan zal vooralsnog de snap wel "geforceerd" bijgewerkt worden na de aangegeven periode.

Voor sommige programma's werkt dat moeilijk, omdat die programma's bijna altijd in gebruik zijn (Snap store loopt in de achtergrond, Firefox wordt nu eenmaal veel gebruikt.

Handig is het niet Firefox doelbewust af te sluiten en te wachten tot snap weer eens kijkt of het kan updaten (om de twee uur?). Nog minder handig is het Snap store af te sluiten: dat loopt in de achtergrond en dat kan je niet zomaar afsluiten - je hebt de terminal nodig.

Omwegen

  • Wellicht is het mogelijk de notificatie uit te schakelen. Dan doet ie maar zonder dat je wordt lastiggevallen. Voordeel van het huidige mechanisme blijft dat de kans dat de update gebeurt terwijl je werkt, kleiner is. Snap Store gebruik je zelden actief, dus dat die in de achtergrond crasht maakt minder uit. Ik kan dat niet voordoen (en weet niet zeker of dat werkt) want ik heb geen snap.
  • Je kan ingrijpen via de terminal: Firefox (helemaal) afsluiten (indien nodig eens "killall firefox"), dan "sudo snap refresh"

Re: Firefox Snap
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/25, 15:35:29 »
OK, dank, dan laat ik het hier wel bij. Het is ook niet zo'n grote moeite om iedere keer "sudo snap refresh" in de terminal te doen, maar t is wel een stoorzendertje.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Firefox Snap
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/25, 16:00:46 »
Wat is er eigenlijk op tegen om de snap versie van Firefox te verwijderen en de reguliere versie van Firefox te installeren?
Misschien inmiddels verbeterd, maar de snap versie vond ik ook nog eens super traag opstarten.

Scheelt een hoop 'gedoe' en het werkt perfect...
(zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110104.msg1067008#msg1067008)

« Laatst bewerkt op: 2022/09/25, 16:17:01 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Firefox Snap
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/25, 16:27:27 »
Vandaag een update van de snap gehad (met natuurlijk weer de fijne pending update-melding) maar de versie van Firefox zelf bleef gelijk (105.0.1). Dat verklaart dus mogelijk waarom het er nu meer updates (lijken te) zijn dan eerst.

Re: Firefox Snap
« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/25, 16:35:17 »
Wat is er eigenlijk op tegen om de snap versie van Firefox te verwijderen en de reguliere versie van Firefox te installeren?
Misschien inmiddels verbeterd, maar de snap versie vond ik ook nog eens super traag opstarten.

Scheelt een hoop 'gedoe' en het werkt perfect...
(zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110104.msg1067008#msg1067008)

Hoewel dit inderdaad een oplossing kan zijn (afhankelijk van het probleem waar de gebruiker tegenaan loopt) zou ik toch zoveel mogelijk aanraden de Snap te blijven gebruiken. Langzaam maar zeker worden de problemen daarmee opgelost (hier start ie niet traag in elk geval) en het is de standaard nu in Ubuntu 22.04 Persoonlijk lijkt het me beter als nieuwe gebruikers niet worden verward met nog meer extra keuzes (wil je de .deb de snap of de flatpak?). Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen superfan van Snap. Maar het is nu eenmaal de standaard in de meeste recente Ubuntu  LTS voor Firefox.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox Snap
« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/25, 16:46:50 »
Wat is er eigenlijk op tegen om de snap versie van Firefox te verwijderen en de reguliere versie van Firefox te installeren?
Dat is nog veel ingrijpender dan een notificatie afzetten ...