Interactief > Etalage

Show je harde waren .

<< < (2/4) > >>

partyrabbit:
Goed uitgebalanceerd ontworpen elektronica met hoogwaardigere componenten resulteert ook in minder ruis. Iemand met enige electronica achtergrond kan bevestigen dat een goedkoop apparaatje eerder componenten met afwijkingen in 10+% zal bevatten, en hoogwaardige apparatuur waar mogelijk geen of hooguit 5% afwijking. De elektronica-ontwikkelingen voor consumenten gaan ook door (buizen niet meer).
Daar waar een buis snel verslechterd wat weer kan zorgen voor meer ruis, en anderszins storingen. Je wilt niet weten hoeveel slecht klinkende , vervormde en ruisende buizenapparaten ik door de jaren heen gehoord heb (en jullie zelf misschien ook wel).

Ik ga er geen standpunt op innemen want in die discussie is toch geen eer te behalen. Toch wil ik er wel wat over kwijt.
De discussie "buizen of elektronica" bijvoorbeeld speelt zeer scherp binnen gitaristen rondom gitaarversterkers met heftige discussies, waar buizen de onverslaanbare top zou zijn.
Ik kan toch uit ervaring zeggen dat ik hele goede Solid State versterkers bespeeld en gehoord heb (en zelf ook heb), en even zoveel buizenversterkers met allerhande storingen (door oude buizen?) omdat men eindeloos aan de perfecte buizenversterker blijft hangen die ondertussen voor geen meter meer klinkt door veroudering en slechte buizen (gerepareerd met oude buizen van rommelmarkten en zo).
Dan ook nog is een buizenversterker een stuk duurder dan een (goede) SS.
Vervorming? Een gitarist zoekt juist het punt dat een buis gaat vervormen. :D
Het zal ook best dat het ooit zo geweest is, maar de ontwikkelingen zijn alweer verder gevorderd en dat standpunt achterhaald. De typische geluiden van buizenversterkers bijvoorbeeld zijn voortaan prima digitaal te evenaren, inclusief de vervormingen. Ondertussen kan er op een SS met een simpel knopje "even gewisseld" worden tussen het geluid van twee verschillende buizenversterkers.

Nog zo'n hardnekkig misverstand.
Analoog zou altijd meer last hebben van ruis roept men ook altijd zo hard. En digitaal niet (??).
Terwijl mijn digitale interface (ook blij mee hoor) door zijn hoogwaardige pre-amps zelfs juist bekend staat binnen de vermeende 'ruisloze' digitale interfaces als "erg lage ruisdrempel" ....  ^-^ .... mijn analoge tafel, ook bekend om zijn goede kwaliteit en hoogwaardige componenten, heeft een (aantoonbaar) lagere ruisdrempel dan mijn digitale interface. :D "Dat kan niet" hoor je dan. Onmogelijk! LOL! Semi-pro tafeltje, niet eens een Pro.
En daarop mooier zuiverder geluid in diepere spectrums, waardoor mijn voorkeur voor mijn analoge tafeltje.  8-)

Ik geloof niet per definitie in zulke "onweerlegbare waarheden". Uiteindelijk is het zo relatief.

Ron:

--- Citaat van: partyrabbit op 2019/08/15, 16:59:24 ---Iemand met enige electronica achtergrond kan bevestigen dat een goedkoop apparaatje eerder componenten met afwijkingen in 10+% zal bevatten
--- Einde van citaat ---
Dat is het ergste niet.
Weerstanden met 10% tolerantie zijn in de regel kool weerstanden, te herkennen aan 3 ringen voor de waarde en een 4e ring voor de tolerantie.
Metaalfilm weerstanden zijn nauwkeuriger en zijn te herkennen aan 4 ringen voor de waarde en een 5e ring voor de tolerantie (vaak 1%).

@Rabbit, de tijd van de EL34 is voorbij :lol:

erik1984:

--- Citaat van: Theo71 op 2019/08/05, 22:53:58 ---Toen linuxbbq nog bestond, was er een topic waarbij je je setup kon laten zien.  De ene keer grappig en de andere keer interessant.  Ik kan me nog voor de geest halen dat iemand een computer geplaatst had in een  eenvoudige muziek studio met veelal spullen uit de jaren 60 en 70 (buizen dus) wellicht een idee om het hier ook te doen.  Ik geloof dat het bij mij duidelijk is dat er geen Intel en Nvidia spul is gebruikt :P

-knip-

--- Einde van citaat ---

Stomme vraag misschien, maar waar blijkt dat uit? Wellicht zie ik iets over het hoofd maar ik zie nergens grote AMD-logo's of iets dergelijks. Of bestaat er nog een andere concurrent? :P

Mooie setup trouwens, welke distro?

partyrabbit:

--- Citaat van: Ron op 2019/08/15, 19:00:17 ---@Rabbit, de tijd van de EL34 is voorbij :lol:

--- Einde van citaat ---

Ja Ron. Ik word ouder. Maar stam gelukkig toch ook weer niet uit de tijd van de buizen.  =D
Klopt wat je zegt. Tegenwoordig nagenoeg volledig de tijd van de IC's. En die kunnen toch ook weer minder hebben dan echte electronica. Beetje buizenverhaal, maar dan next generation (al kunnen die IC's nikx hebben of serieus power leveren).

Theo71:

--- Citaat van: erik1984 op 2019/08/15, 23:10:14 ---
--- Citaat van: Theo71 op 2019/08/05, 22:53:58 ---Toen linuxbbq nog bestond, was er een topic waarbij je je setup kon laten zien.  De ene keer grappig en de andere keer interessant.  Ik kan me nog voor de geest halen dat iemand een computer geplaatst had in een  eenvoudige muziek studio met veelal spullen uit de jaren 60 en 70 (buizen dus) wellicht een idee om het hier ook te doen.  Ik geloof dat het bij mij duidelijk is dat er geen Intel en Nvidia spul is gebruikt :P

-knip-

--- Einde van citaat ---

Stomme vraag misschien, maar waar blijkt dat uit? Wellicht zie ik iets over het hoofd maar ik zie nergens grote AMD-logo's of iets dergelijks. Of bestaat er nog een andere concurrent? :P

Mooie setup trouwens, welke distro?

--- Einde van citaat ---

Stomme vragen bestaan niet :) AMD wordt ook wel 'Team Red' genoemd, Nvidia de 'Green Team'. Welke distro ik gebruik? Linux Mint, afgezien van het feit dat het een gewoon een degelijke distro is, is het voor mijn vriendin ook nog te begrijpen als ze op bezoek is.

@Ron, de tijd van de EL34 voorbij?  Ja voor de normale consument is het inderdaad lang vervlogen tijden, maar ik heb nog wel een aantal nieuwe (en 6L6 buizen) op reserve.  Maar als ik dit niet had of er mocht wat kapot gaan dan was het nog geen probleem, bij mij in de buurt zit een zaakje (Dr Tube in Drouwenerveen) die niets anders doet dan in buizenmateriaal en het herstellen van versterkers etc  Aan het eind van het verhaal is het toch een soort van gevoelskwestie, zowel analoog als digitaal kun je een prima geluid hebben.

Ik las ook wat over de tolerantie van weerstanden, dat verhaal klopt maar we vergeten daarbij 1 ding en wellicht nog een veel belangrijkere punt, condensatoren, deze zijn te vinden in nog meer verschillende types (qua materiaal)  en op  ten  duur raken ze een keer op. Met andere woorden na verloop van tijd is de afwijking groter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie