Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] schijfkloon met gparted en UUIDs. En dan?  (gelezen 848 keer)

[opgelost] schijfkloon met gparted en UUIDs. En dan?
« Gepost op: 2012/02/21, 22:44:03 »
Beste mensen,

Ik heb een Ubuntu 10.04.3 lts systeem met twee harde schijven. Het is een dualboot met
winows xp. Op de kleine harde schijf van ca. 80 GB, waarop zowel xp als ubuntu in
zijn geheel staat (geïnstalleerd op /), werd het wat krap.
Ik had nog een 250 GB sata schijf liggen en vroeg me af of ik sda niet gewoon kon klonen
met gparted. De eerste partities werden in het draaiende Ubuntusysteem gekloond. Bij het  'plakken' in gparted bleek dat ik de partitiegrootte ook meteen aan kon passen. Mooi en
handig. Voor het klonen van de Ubuntu-partitie werd een parted magic 'live-CD' gebruikt.

Voordat ik begon heb ik een kopie van van de grub-menu.lst gemaakt (grub 0.97).
In de menu.lst worden de partities per UUID gekozen. Tot mijn stomme verbazing
bleek dat het klonen zo 'nauwkeurig' was gebeurd dat zelfs de UUIDs (en labels) van
de oude schijf naar de nieuwe waren gekopieerd. Ik veronderstelde altijd dat UUIDs
uniek waren.
In de wiki "Uitleg over /etc/fstab" (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab) staat:
  
Citaat
"Het gebruiken van de UUID om een partitie te koppelen wordt aangeraden, omdat deze aanduiding constant blijft, ook als er extra schijven of USB-sticks aangesloten worden. De /dev/sdxy aanduiding kan dan wel veranderen. Let er wel op dat de UUID van een partitie verandert als deze partitie vergroot, verkleind, verplaatst of geformatteerd wordt. In zo'n geval moet het
/etc/fstab bestand aangepast worden aan de nieuwe situatie."

Ik heb geen idee hoe je UUIDs van een harde schijf aan kunt passen of nieuwe kunt genereren,
dus besloot ik de situatie te laten voor wat die was. Het had ook voordelen vermoedde ik.
Je hoeft dan immers geen nieuwe UUIDs in te voeren in een evt. nieuwe grub.

Als ik nu op een of andere manier ervoor kon zorgen dat er niet van hda maar van hdc werd gestart dan was ik op de goede weg. In de lopende Ubuntu werd m.b.v. grub de bootloader aangepast.
Citaat
grub> root (hd2,2)
grub> setup (hd0)
 Checking if.....(3x)
 Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1)5 (hd0)" ... 17 sectors are embedded
 Running "install /boot/grub/stage1  d (hd0) (hd0)1+17 p (hd2,2)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done
grub>

Daarna opnieuw opgestart waarbij de eerste keer nog gewoon de melding Booting from.....(hd0,2) incl. UUID-vermelding langskwam.
Is het systeem eenmaal gestart en kijk in met System Monitor naar File Systems dan toont / zich op sdc!?
Het lijkt te werken. Maar ik heb geen idee hoe ik nu verder moet als ik de
'oude' sda eruit wil halen?
Haal ik sda eruit dan verandert sdc naar iets anders? Er staat op sda ook een
'bootflag' sterretje. Bovendien is me gebleken dat ik geen peil kan trekken op de
(volgorde) toewijzing van sda, sdb, sdc in de verschillende live-systemen.

Help me a.u.b.

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 11:29:18 door blokkendoos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: schijfkloon met gparted en UUIDs. En dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/22, 07:08:41 »
Trek oude hd eruit, en proberen.
Indien grub op de oude hd staat dan zo grub terug zetten, http://sites.google.com/site/computertip/grub
Met de livecd kun je ook de boot flag terug zetten indien nodig.
Ja met een livecd veranderen de sda, want je bent geboot vanaf de cd.

In het vervolg om een copie te maken van een hd, gebruik clonezilla.
Maak een bit bij bit copie van de hele hd(dus niet partities).
(je hebt 2 soorten copie maken, bit bij bit, dan kijkt de copie programma niet naar files maar alleen naar 0000 en 111 op je hd. En dan heb je nog file bij file copie, wat nadelig kan zijn dat niet alles meegenomen wordt, en je moet zeker zijn dat de copie programma ook de file systeem kent, dus ntfs zfs btrs ext4).
Dan de groottes aanpassen van partities, en booten.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 07:15:02 door jan11000 »

Re: schijfkloon met gparted en UUIDs. En dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/22, 11:28:38 »
Tjonge, dat viel mee.

Boot flag met gparted gezet.
Grub als in topic start gedaan et voilà!

Alles werkt als voorheen. En beide systemen hebben weer wat lucht.

Bedankt!

pablo k