Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Comodo antivirus voor Linux  (gelezen 3753 keer)

Frederik

  • Gast
Comodo antivirus voor Linux
« Gepost op: 2014/02/12, 22:04:28 »
Sinds kort heeft Comodo ook een gratis AV voor Linux gebruikers in de vorm van een rpm pakket.
Wat ik nog nooit heb begrepen: hoe installeer je een rpm pakket op Ubuntu ?
Als dat te installeren valt, heeft dat eigenlijk wel zin?
« Laatst bewerkt op: 2014/02/28, 20:37:12 door Frederik »

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/12, 22:10:18 »
Antivirus op Linux is niet nodig. Een RPM-pakket is niet gemaakt voor Ubuntu maar voor o.a. Fedora, Red Hat en Mageia. Met het programa Alien kun je wel RPM naar DEB omzetten maar is niet aan te raden indien niet nodig, zeker niet in dit geval.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/12, 22:11:12 »
kort en krachtig, voor mij is is een virus scannen niet nodig, ik gebruik linux en daar zijn nog geen virussen voor.

https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Frederik

  • Gast
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/12, 22:14:49 »
Grappig dan weer dat op hun website staat: geschikt voor Ubuntu en daar twijfelde ik gelijk al aan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/12, 22:16:53 »
Ze bieden gewoon een deb pakket aan hoor, als je aangeeft dat je Ubuntu gebruikt. Ook zijn er 32-bits en 64-bits pakketten. Dus geschikt? Ja.
Is het ook noodzakelijk? Dat denk ik niet.

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/12, 22:44:23 »
Grappig dan weer dat op hun website staat: geschikt voor Ubuntu en daar twijfelde ik gelijk al aan.

Als je op de download-pagina bij Operating System 'Ubuntu' selecteert dan krijg je gewoon een deb-pakket wat geschikt is voor Ubuntu.

Maar goed, downloaden ga ik het niet en nogmaals: het is ook niet noodzakelijk.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/12, 23:25:24 »
Antivirus op Linux is niet nodig.
Of Antivirus was niet nodig, zoals de leverancier stelt:
Firstly, there is a general increase in the popularity of the OS with more and more home users adopting Linux. The fact that major computer distributors like Dell are shipping desktops and laptops with Linux per-installed is testament to this shift. Secondly, the run-away popularity of easy-to-use distributions like Ubuntu has consolidated the fragmented Linux user base. Unfortunately, this makes it easier for hackers to create a single piece of virus code that will hit millions of users.
Stoppen met promotie van Ubuntu? Als er meer (‘domme en onschuldige’) gebruikers bijkomen, zijn er nog meer 'mogelijke slachtoffers' van Linux malware!

Ook stoppen met promotie van Mint. Volgens distrowatch.com al jarenlang populairder (in Hits Per Dag) dan Ubuntu en dus ‘unfortunately’ de belangrijkste veroorzaker van deze 'ellende'. :P
Antivirus for Linux (CAVL) offers the same great virus protection as our Windows software

Sorry, geen interesse. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/12, 23:26:58 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/12, 23:40:10 »
@testcees: Eh... ??? Ik zie niet echt het nut danwel de zin in van die reactie ??? Hoe helpt dit de TS?

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/13, 08:02:46 »
Er zijn meer elementen belangrijk dan het aantal gebruikers.
Linux is al veiliger dan Windows vanuit het ontwerp en als er al een mogelijk gat wordt gevonden wordt deze vaak zo snel mogelijk gedicht.
Echter is het natuurlijk ook afhankelijk hoe de gebruiker er mee omgaat.

Betreft gratis virus scanners heb ik laatst twee keer gehad dat een computer was besmet terwijl de virusscanner zei dat er niets aan de hand was.
Mijn vertrouwen in gratis commerciële virusscanners is daardoor wel wat gedaald.

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/13, 10:29:30 »
Als het gaat om het wel of niet gebruiken van een virusscanner dan gaat het niet alleen om de vermeende kwetsbaarheid van een operating system. Wat dat betreft zit je met Linux wel goed (of in ieder geval beter).

Een andere overweging om toch maar een virusscanner te gebruiken zijn de gebruiksvoorwaarden van je internet bankieren. De meeste banken eisen dat je niet alleen een up to date besturingssysteem gebruikt maar ook dat je een up to date virusscanner gebruikt. De aansprakelijkheid voor geld dat je kwijtraakt doordat iemand toegang weet te krijgen tot je rekening is recent al meer naar de rekeninghouder opgeschoven. Je kunt er denk ik gif op innemen dat als je slachtoffer wordt terwijl je niet aan de gebruiksvoorwaarden voldoet je zelf voor de schade op mag draaien......

Of dat terecht is, is dan juridisch niet relevant.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/13, 10:52:06 »
Een andere overweging om toch maar een virusscanner te gebruiken zijn de gebruiksvoorwaarden van je internet bankieren. De meeste banken eisen dat je niet alleen een up to date besturingssysteem gebruikt maar ook dat je een up to date virusscanner gebruikt. De aansprakelijkheid voor geld dat je kwijtraakt doordat iemand toegang weet te krijgen tot je rekening is recent al meer naar de rekeninghouder opgeschoven. Je kunt er denk ik gif op innemen dat als je slachtoffer wordt terwijl je niet aan de gebruiksvoorwaarden voldoet je zelf voor de schade op mag draaien......
Gelukkig is dit onjuist:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82241.msg891967#msg891967

Die discussie hebben we namelijk al eens eerder gevoerd.....

Voor internetbankieren hoef je van de banken dus *geen* antivirus te installeren op je Linux.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/13, 11:00:04 »
Linux is al veiliger dan Windows vanuit het ontwerp
Hier wil ik zelfs nog verder gaan, Ubuntu is veiliger dan een Windows met alle mogelijke veiligheids software geïnstalleerd (wat een onwerkbare trage Windows PC geeft).
als er al een mogelijk gat wordt gevonden wordt deze vaak zo snel mogelijk gedicht.
Windows is gemaakt om vriendelijk en mooi te zijn, Linux is ontwikkeld om stabiel en veilig te zijn, daarom is Linux ook groot op server gebied.
Inmiddels hebben beiden een inhaal-slag gemaakt, de moderne Linuxen zien er mooi uit en zijn desnoods nog te tweaken om helemaal aan je wensen te voldoen.
Moderne Windows systemen zijn veiliger dan de oudere versies, maar om compatibel te blijven met de voorgangers, is het helaas noodzakelijk, om een aantal onveilige dingen in stand te houden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/13, 20:09:51 »
Ik vind het ook niet nodig voor mezelf maar vergeet niet dat het in heel veel gevallen niet alleen aan het lek ligt maar vooral aan degene die de deur ernaar  toe openzet. Ofwel PEBKAC. En dan is het voor sommigen in de groeiende userbase toch misschien handig..

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/13, 20:10:34 »
Windows is gemaakt om vriendelijk en mooi te zijn, Linux is ontwikkeld om stabiel en veilig te zijn, daarom is Linux ook groot op server gebied.
Een professioneel beheerde en gecontroleerde serveromgeving is iets anders dan de computer van een gemiddelde thuisgebruiker die surft, mailt, flash-fimpjes bekijkt, spelletjes speelt, programma’s update en installeert, de configuratie aanpast, enz. De genoemde virusscanner is ook niet bedoelt voor linux servers:
Citaat van: Features
Detects and eliminates viruses from Linux based laptops and desktops
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/14, 15:27:00 »
Ben jullie zeer erkentelijk voor de reacties :)

Re: Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/14, 15:29:44 »
Een andere overweging om toch maar een virusscanner te gebruiken zijn de gebruiksvoorwaarden van je internet bankieren. De meeste banken eisen dat je niet alleen een up to date besturingssysteem gebruikt maar ook dat je een up to date virusscanner gebruikt. De aansprakelijkheid voor geld dat je kwijtraakt doordat iemand toegang weet te krijgen tot je rekening is recent al meer naar de rekeninghouder opgeschoven. Je kunt er denk ik gif op innemen dat als je slachtoffer wordt terwijl je niet aan de gebruiksvoorwaarden voldoet je zelf voor de schade op mag draaien......
Gelukkig is dit onjuist:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82241.msg891967#msg891967

Die discussie hebben we namelijk al eens eerder gevoerd.....

Voor internetbankieren hoef je van de banken dus *geen* antivirus te installeren op je Linux.  :)

Was het maar zo simpel: de voorwaarden van de NVB worden niet door iedereen letterlijk overgenomen.

ABNAMRO:
Citaat
ABN AMRO doet er alles aan om abnamro.nl, Internet Bankieren en Mobiele applicaties, zo goed mogelijk te beveiligen. Maar ook de beveiliging van uw computer en mobiele apparaat moet in orde zijn.  Zorg voor een goede bescherming van uw computer. Maak gebruik van recente antivirussoftware en een firewall en zorg dat deze actief wordt als u uw computer of mobiele apparaat aanzet.

Rabobank:
Gebruikt de NVB formulering

ING:
Zegt de NVB te gebruiken maar dit staat in de voorwaarden:
Citaat
Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
De apparatuur waarmee u uw bankzakenregelt, zoals uw mobiele telefoon, tablet of computer moet een origineel en actueel besturingssysteem hebben; De computer of laptop die u gebruikt voor uw bankzaken moet beveiligd zijn met antivirussoftware en een firewall

Overigens vanuit juridisch oogpunt bezien is de formulering van de NVB verre van waterdicht. De algemene noemer is dat je moet zorgen voor een goede beveiliging van de apparatuur. Daarna is het 'bijvoorbeeld'. Het hangt er uiteindelijk dus vanaf wat een rechterlijke toets als goede beveiliging ziet.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/14, 15:36:53 »
@DirkJan: OK..... Dank voor deze aanvulling.  :)

Maar die discussie met de bank durf ik wel aan, in het vrij onwaarschijnlijke geval dat ik slachtoffer zou worden van internetfraude. Een proefproces zou interessant zijn, maar ik acht het niet waarschijnlijk dat een bank het daarop zal laten aankomen, op dit punt (Linux zonder AV).

Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/14, 20:08:25 »
@DirkJan: Voor mijn mobiel en tablet is er geen antivirussoftware of firewall beschikbaar. Betekent dat dat ik ze niet meer mag gebruiken voor mobiele betalingen als ik aan de veilige kant van de gestelde voorwaarden wil blijven?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/15, 11:50:50 »
Voor mijn mobiel en tablet is er geen antivirussoftware of firewall beschikbaar. Betekent dat dat ik ze niet meer mag gebruiken voor mobiele betalingen als ik aan de veilige kant van de gestelde voorwaarden wil blijven?
Voor een desktop/laptop is wel (gratis) antivirussoftware beschikbaar, daar gaat dit topic over. Die ga ik ook niet gebruiken om "aan de veilige kant van de gestelde voorwaarden" te blijven.  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/15, 20:57:19 »
@DirkJan: Voor mijn mobiel en tablet is er geen antivirussoftware of firewall beschikbaar. Betekent dat dat ik ze niet meer mag gebruiken voor mobiele betalingen als ik aan de veilige kant van de gestelde voorwaarden wil blijven?

Dat is wat in de voorwaarden van de bank staat. Zou je dus aan de bank moeten vragen. Op beide gebruik ik zelf de app van de bank.

Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/04, 14:59:08 »
@DirkJan: Voor mijn mobiel en tablet is er geen antivirussoftware of firewall beschikbaar. Betekent dat dat ik ze niet meer mag gebruiken voor mobiele betalingen als ik aan de veilige kant van de gestelde voorwaarden wil blijven?

Dat is wat in de voorwaarden van de bank staat. Zou je dus aan de bank moeten vragen. Op beide gebruik ik zelf de app van de bank.

discussie onderstaand gelezen, toch wel verstandig lijkt me (mogelijk alleen voor de vorm) een anti-virus pakket te installeren. Kun je mij helpen om eenvoudig die firewall binnen linux mint 13 te installeren? zie  je bericht. Bvd groet Richard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Comodo antivirus voor Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/04, 15:04:46 »
Kun je mij helpen om eenvoudig die firewall binnen linux mint 13 te installeren? zie  je bericht. Bvd groet Richard
Vuurmuur:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce#TOC-Zet-de-firewall-aan
(punt 1.9, linkerkolom)