Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 probleem bij opstarten  (gelezen 836 keer)

Offline rene53

  • Lid
Ubuntu 7.10 probleem bij opstarten
« Gepost op: 2007/12/08, 18:06:08 »
Hallo Ubuntu-ers,

Vooreerst had ik ububtu 7.4  opstaan zonder problemen. Nu heb ik een update gedaan naar 7.10, en het probleem is nu dat mijn computer niet meer opstart. Het is een computer waar alleen maar Ubuntu opstaat , niets meer en maar 1 partitie ( buiten een paar proggies ) Wanneer ik de comp opstart blijft deze hangen op het scherm
" start up ---" en doet dan niets meer, toetsenbord werkt ook niet meer ( kan geen contr-alt-del doen). De enige mogelijkheid is een reboot en daarne op esc. drukken en dan krijg ik een menu waar ik uit moet kiezen:
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 generic (recovery mode)
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.20-16 generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.20-16 generic (recovery mode)
Ubuntu 7.10 memtest86+

Om nu verder te geraken moet ik " Ubuntu 7.10 kernel 2.6.20-16 generic" kiezen en dan werkt alles wel zoals het moet. Is hier iets aan te doen of wat is er verkeert gelopen?
Heb al op het forum rondgekeken maar hierover nog niets gevonden

Een beginner en hopelijk volhouder,
Rene53

Ubuntu 7.10 probleem bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 20:33:48 »
Eerst ff wat info.

De Kernel moet je zien als de motor van Linux, dit is dus het hart.
Nu zie je dat je 2 kernel's hebt.

Een oudere versie (2.6.20-16 ) en een nieuwere versie (2.6.22-14 ).

Normaal gesproken wanneer je een -Distupgrade- doet krijg je ook een nieuwere kernel.
Dus in verloop van tijd zal dit lijstje heel lang worden.
Niet zo netjes en zonde van de ruimte op je harddisk.

Dus normaal gesproken ga je dit lijstje korter maken door kernels op te ruimen.

Nu is jouw klacht dat de nieuwere kernel niet werkt.
Hoe dit komt weten we nog niet, maar je hebt een zware upgrade gedaan van 7.4 naar 7.10 en misschien is er tijdens dit gedoe iets fout gelopen.

Ga naar Synaptic en zoek die 2.6.22-14 kernel die bij jouw niet werkt.
En uninstall die dan via synaptic.

Ga nu eerst normaal werken in die andere kernel en kijk of je hele computer netjes werkt.
Doe nog wat update's en kontroleer je source.list of alles hier goed is voor de 7.10 versie.

Als je alles rustig bekeken hebt kan je achteraf nog altijd die nieuwe kernel installeren.
Sterker nog, wanneer Ubuntu de tijd er rijp voor vind zal hij dit zelf automatisch voor je aangeven via die update melding die je altijd krijgt.

Wanneer dan wederom die kernel geinstalleerd word, heb je kans dat alles wel goed werkt en kan je weer die oude kernel opruimen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rene53

  • Lid
Ubuntu 7.10 probleem bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/09, 09:36:17 »
Bedankt voor het antwoord, ga het zo dadelijk eens doen.
Ben naar synaptic geweest en heb daar die kernel 2.6.22.14 verwijdert en daarna de comp terug opgestart, deze blijft hangen bij het " starting up " scherm ,waarna ik niets meer kan doen ( buiten een reboot van de computer )
Ik heb nu besloten om terug een volledige nieuwe installatie met de 7.4 uit te voeren en daarna kijken we wel weer verder, heb geluk dat er nog maar weinig proggr. op staan. Ga deze nu ook indelen in verschillende partities met een eigen partitie voor het besturingsprogramma.

Bedankt in ieder geval voor de hulp, zal er waarschijnlijk nog wel nodig hebben want ik geef het nog niet op!

Groetjes,
Rene