Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 hardeschijven op 1 computer  (gelezen 4121 keer)

Offline Robert71

  • Lid
2 hardeschijven op 1 computer
« Gepost op: 2012/02/14, 22:43:01 »
Hoi,

Ik wil graag 2 hardeschijven  op mijn computer installeren.
1x voor win XP de andere voor Ubuntu.
De hardeschijf waar XP op staat is een SATA.
De andere is een IDE, waar ik een coverter voor heb aangeschaft van IDE-->SATA.
In de bios wordt deze niet weer gegeven, alleen de SATA waar XP op staat.
Sluit ik de IDE schijf aan op de IDE-slave, dan wordt deze wel weergegeven, en de schijf is dus niet defect.
Hoe kan ik dit oplossen, ben ik iets vergeten in te stellen in de bios, of is het beste om 1 brander te verwijderen en op de IDE-slave de hardeschijf te installeren.


Groetjes Robert

Offline koos4401

  • Lid
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/15, 11:07:45 »
Weet niet of dit helpt.
Uit mijn Windows-tijd herinner ik me nog dat een HD als master en een brander als slave moest worden insteld als ze op één kabel zaten.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Robert71

  • Lid
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/15, 21:38:07 »
Weet niet of dit helpt.
Uit mijn Windows-tijd herinner ik me nog dat een HD als master en een brander als slave moest worden insteld als ze op één kabel zaten.

Hoi Koos volgens het SATA syteem zou dit niets uit moeten maken.
Net nog gekeken : een SATA schijf op de IDE poort, m.b.v. de converter.
Dat werkt gewoon en de BIOS ziet hem op de primaire IDE.
Andersom werkt het nog niet.

Groetjes Robert

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/15, 22:14:19 »
De keuze van installeren vind ik niet juist.
Installeer beide systemen op één hardeschijf en gebruik de andere voor data (NTFS formatteren)
De data schijf is dan vanuit beide systemen te benaderen, expirimenteer je het OS kapot, heb je altijd je data nog.
Mogelijk gebruik jij je computer anders en is mijn mening niet ter zake.
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Robert71

  • Lid
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/16, 11:09:37 »
De keuze van installeren vind ik niet juist.
Installeer beide systemen op één hardeschijf en gebruik de andere voor data (NTFS formatteren)
De data schijf is dan vanuit beide systemen te benaderen, expirimenteer je het OS kapot, heb je altijd je data nog.
Mogelijk gebruik jij je computer anders en is mijn mening niet ter zake.
[/Offtopic]

De opzet is 1schijf XP met games en 1 schijf met ubuntu met gewone gegevens.
Toch zal ik eens naar je antwoord kijken, klinkt interesant

Offline Robert71

  • Lid
Re:(OPGELOST) 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/17, 09:09:36 »
De keuze van installeren vind ik niet juist.
Installeer beide systemen op één hardeschijf en gebruik de andere voor data (NTFS formatteren)
De data schijf is dan vanuit beide systemen te benaderen, expirimenteer je het OS kapot, heb je altijd je data nog.
Mogelijk gebruik jij je computer anders en is mijn mening niet ter zake.
[/Offtopic]

Toch even terug gegaan naar 1 schijf, lukte niet met SATA en IDE, om dit te combineren.
Bedankt voor de reacties

Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/17, 16:59:30 »
@Ron:
Dat ligt er ook aan hoe groot de schijf is. Als je genoeg ruimte over hebt dan kan het, maar met een schijf < 160 Gb dan is (zeker met games) het geen slim idee om daar ruimte van in te pikken voor Ubuntu als je een aparte schijf hebt.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/17, 18:56:53 »
@Ron:
Het is maar net hoe je PC gebruikt.
Bijvoorbeeld, een Ubuntu installatie, met alle extra's past bij mij op een 10GB partitie en die krijg ik nooit vol :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/17, 20:34:37 »
Ik zit dan weer net over die 10 Gb heen, maar Windows die zit al gouw vol, en als je Windows voor Games gebruikt is een schijf met redelijk wat ruimte uiterst gewenst en daarom raad ik het eigenlijk af.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Robert71

  • Lid
Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/18, 22:24:02 »
@Ron:
Het is maar net hoe je PC gebruikt.
Bijvoorbeeld, een Ubuntu installatie, met alle extra's past bij mij op een 10GB partitie en die krijg ik nooit vol :lol:

Ik heb toch voor een Dualboot gekozen, werkt prima op dit moment.
Het zijn wat verouderde spelen dir ik wil spelen, zoals Splintercell, Fs2004, Farcry, enz dus geen grote en krachtige spelen.
Ik heb 50-50 gedaan met het indelen, en ik denk dat ik daar wel voldoende aan heb.
Voor gegevens waar ik met Ubuntu werk, brand ik meestal op DVD, scheelt weer wat ruimte, en schoont ook op.
Groetjes robert

Re: 2 hardeschijven op 1 computer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/20, 23:42:26 »
@Ron:
Het is maar net hoe je PC gebruikt.
Bijvoorbeeld, een Ubuntu installatie, met alle extra's past bij mij op een 10GB partitie en die krijg ik nooit vol :lol:

Ik heb toch voor een Dualboot gekozen, werkt prima op dit moment.
Het zijn wat verouderde spelen dir ik wil spelen, zoals Splintercell, Fs2004, Farcry, enz dus geen grote en krachtige spelen.
Ik heb 50-50 gedaan met het indelen, en ik denk dat ik daar wel voldoende aan heb.
Voor gegevens waar ik met Ubuntu werk, brand ik meestal op DVD, scheelt weer wat ruimte, en schoont ook op.
Groetjes robert


Hier ook een PC met twee harddisks.
2 x 1TB  Sata Harddisk. Eén met Windows, tweede met Ubuntu. Dualboot met een bootmanager die door Ubuntu geinstalleerd werd.
De Ubuntu HD heeft een 2e partitie van ca 900 GB NTFS, zelf aangegeven bij de Ubuntu installatie met de disk utility.

Ik gebruik ze als backup van elkaar en heb alle data dubbel staan via Lucky Backup, een Ubuntu backup programma.

Onder Windows maak ik regelmatig een herstelpunt en heb daarvoor ook een flinke grootte ingesteld. Ook al twee keer nodig gehad. Ubuntu doe ik gewoon een nieuwe installatie als het nodig is. Dit is nog niet voorgekomen.

Tot slot zet ik alle data ook nog om de zoveel tijd op een losse USB harddisk die ik in een ander huis bewaar.

Waarom die Sata convertor niet werkt zou ik uitzoeken op de site van de fabrikant. Kan van alles zijn. Succes!
____________________________________________________________________
Ubuntu LTS  -  Intel(R) Desktop i5 - 2.8GHz - 8GB internal - HD 1TB s-ATA + 1TB s-ATA + 400GB USB backup - HP Flatpanel - Canon MP560 WiFi.