Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mouse driver  (gelezen 3041 keer)

ridsel

  • Gast
mouse driver
« Gepost op: 2007/10/01, 19:51:54 »
Ben nieuw in de ubuntu wereld, dus het kan zijn dat dit een domme vraag is.
Ik heb een nieuw muis aangesloten aan de pc via usb van trust. Deze werk perfect, maar er zijn ook nog extra toetsen op die ik graag zou kunnen configureren. De cd die er bij zat kan op ubuntu niet draaien. Is er een ander manier om deze toetsen te kunnen configureren?
Het is een Trust optical Mouse MI-2950R.

Bedankt alvast.

ridsel

  • Gast
mouse driver
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/05, 14:23:34 »
Niemand die me verder kan helpen?
Kan ik in /etc/X11/xorg.conf iets wijzigen om meerdere buttons te kunnen configureren?
Die is mijn xorg.conf:

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "mouse"
   Option      "CorePointer"
   Option      "Device"   "/dev/input/mice"
   Option      "Protocol"   "ImPS/2"
   Option      "ZAxisMapping"   "4 5"
   Option      "Emulate3Buttons"   "true"
EndSection

En hoe kan ik dat bestand dan wijzigen? Want dat is toch alleen lezen?
EN bij de muisinstellingen kan ik ook niks van knopinstellingen doen? Gaat dit dan ook wijzigen?

Bedankt alvast.

Offline joop905

  • Lid
mouse driver
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/06, 00:21:22 »
deze gebruik ik en werkt zeer goed


Then, you will modify your /etc/X11/xorg.conf (or XF86Config-4) file to register that your mouse is more than the "standard" five (5) button mouse.



Another Example - Logitech 510

Section "InputDevice"
        Identifier  "Configured Mouse"
        Driver      "mouse"
        Option      "Buttons" "7"
        Option      "CorePointer"
        Option      "Device" "/dev/input/mice"
        Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
        Option      "ZAxisMapping" "4 5"
        Option      "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
        Option      "Resolution" "800"
EndSection

mouse driver
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/06, 10:39:29 »
Om dat bestand te kunnen veranderen, moet je een tekstverwerker opstarten met root-rechten (zeg maar "administrator" in Windows).  Afhankelijk van je desktop programma gebruik je Kane in KDE of gedit in Gnome.  Open een terminal (command-lijn) via Toepassingen --> Hulpmiddelen --> Terminal (of Konsole). Voer volgend commando in:gksudo gedit /etc/X11/xorg.confJe krijgt dan een prompt om je eigen user-paswoord in te voeren.  Doe je dat, dan zie je niks verschijnen (zelfs geen sterretjes): da's een extra beveiliging want dan kan niemand zien hoeveel letters er in je paswoord staan.  Dan opent die file in read-write modus.  Doe de nodige aanpassingen, opslaan en sluiten.
Of het nodig is te rebooten om de veranderingen te laten werken, weet ik niet.
Oh ja: het is misschien wel een goed idee om eerst even een backup te maken van die file:cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg_old.conf
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

ridsel

  • Gast
mouse driver
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/07, 15:04:47 »
Owkee, das allemaal gelukt eigenlijk. Maar waar kan je nu zeggen welke bewerking je een bepaalde knop wilt laten doen? BV: scroll-wheel induwen  = dubbelklikken?

Offline joop905

  • Lid
mouse driver
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/07, 15:08:53 »
die staat bij Systeem/Voorkeuren/Muis

Sorry foutje kan daar niet dan week ik het niet

mouse driver
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/07, 17:05:51 »
Misschien heb je er wat aan als je in de terminal kijkt naar de manual voor mouse.  Doe dusman mouseDit lijkt me wel alleen nuttig als je ergens iets van geschreven documentatie hebt over jouw specifieke muis.
Een andere manier is om eerst het programma xresprobe te installeren met het commandosudo apt-get install xresprobeDaarna kan je die file automatisch laten herschrijven met het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgJe krijgt dan wel een heleboel vragen, ook over je scherm en zo.  In principe maak je hier nergens keuzes en accepteer je telkens het voorgestelde antwoord.  Op een bepaald moment worden er dan ook vragen gesteld over je muis...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...