Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord  (gelezen 953 keer)

Offline loes2

  • Lid
Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Gepost op: 2012/02/12, 12:13:43 »
Voor een vriendin heb ik Xubuntu 11.10 geïnstalleerd. Gisteren was er een update en tot mijn verbazing hoefde zij geen wachtwoord op te geven. Toen zij aangaf de update te willen downloaden begon deze zichzelf spontaan te downloaden en te installeren. Is dat normaal? En zoniet, hoe kan ik dat veranderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/12, 12:22:51 »
Voor een vriendin heb ik Xubuntu 11.10 geïnstalleerd. Gisteren was er een update en tot mijn verbazing hoefde zij geen wachtwoord op te geven. Toen zij aangaf de update te willen downloaden begon deze zichzelf spontaan te downloaden en te installeren. Is dat normaal? En zoniet, hoe kan ik dat veranderen.

Sinds 11.10 is dat normaal: veiligheidsupdates vanuit de Ubuntu-pakketbronnen behoeven geen wachtwoord meer. Dit geldt alleen voor de officiële Ubuntu-pakketbronnen. Je moet trouwens nog wel je wachtwoord ingeven wanneer je handmatig controleert op updates.

Het was voor mij eerst ook even wennen, maar toen ik er wat dieper over nadacht, vond ik het wel een verbetering: de officiële Ubuntu-bronnen zijn immers absoluut veilig. En nu is het dus weer iets makkelijker geworden...

Offline loes2

  • Lid
Re: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/12, 12:27:37 »
Bedankt Pjotr, en wat ben jij snel! Ja mijn eerste gedachte was ook 'Dat is makkelijk', maar toen begon er iets te knagen vanwege de veiligheid, maar nu ben ik helemaal gerustgesteld.

Offline speculoos

  • Lid
Re: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/12, 13:43:27 »
Citaat
Het was voor mij eerst ook even wennen, maar toen ik er wat dieper over nadacht, vond ik het wel een verbetering: de officiële Ubuntu-bronnen zijn immers absoluut veilig. En nu is het dus weer iets makkelijker geworden...

Het verbaast mij van Pjotr dit te lezen.

Elk zijn mening, maar op mijn installatie ben IK graag de baas, hoe goed ubuntu (canonical) hun intenties dan ook mogen zijn. Als wat dan ook maar iets gaat wijzigen aan mijn systeem-gebonden instellingen, dan wil ik daarvoor eerst worden geprompt. Naar veiligheid toe een must, het vragen naar credentials voor systeem-gebonden wijzigingen is fundamenteel.

Maar uiteraard een extra comfort, maar of dit nu zoveel gaat uitmaken qua comfort?

mvg,

« Laatst bewerkt op: 2012/02/12, 13:54:47 door speculoos »

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/12, 14:11:35 »
Veel niet maar toch.
Dan zet uw automatische updates uit ,heb ik ook .. scheelt nog een ietsje in uw opstart snelheid.
Ik controleer elke dag twee maal zelf op udates ,nu met de alpha zeker ,anders 1 keer per dag.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petervs

  • Lid
Re: Xubuntu updatebeheer zonder wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/12, 14:14:03 »
En mocht je willen dat 1 of meerdere programma's niet automatisch opgewaardeerd worden, kan dat via de Synaptic Package Manager.
Zoek het pakket op, selecteer het pakket en ga naar Pakket (in het menu boven) en klik op Versie vastzetten.
Ubuntu MATE 16.04