Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software voor ov chipkaart saldo  (gelezen 20189 keer)

Offline evarie

  • Lid
software voor ov chipkaart saldo
« Gepost op: 2011/01/25, 18:05:52 »
Hee op het journaal is bekend gemaakt dat je met een kaartlezer het saldo kan verhogen van een ov-chipkaart. Deze software is ergens op internet voor windows.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 18:20:07 door evarie »

sprokkel

  • Gast
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/25, 18:21:53 »
Dat is al oud nieuws, was vorig jaar november al bekend dat je met een simple card reader je o.v kunt op verhogen vvor +- 35,00 (card reader)

Wie over dertig euro beschikt en goed met Linux overweg kan, is in staat om de ov-chipkaart te hacken en ermee te frauderen. Dat meldt tijdschrift PC-Active, dat een handleiding heeft gepubliceerd om gegevens van de kaart uit te lezen.

 http://tweakers.net/nieuws/70609/ov-chipkaart-blijkt-voor-slechts-dertig-euro-te-hacken.html
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 18:26:01 door sprokkel »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/25, 18:32:18 »
Ook nog 2 linkjes van Webwereld van vandaag:
http://webwereld.nl/nieuws/105494/ov-chipkraak-nu-voor-elke-windows-gebruiker.html
http://webwereld.nl/nieuws/105503/een-paar-kliks-en-je-reist-vogelvrij.html

Overigens is het niet de bedoeling om hier te bespreken hoe je zelf zou kunnen frauderen met de chipkaart. Dus geen linkjes naar handleidingen of tooltjes aub.

sprokkel

  • Gast
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/25, 19:02:36 »
Ik vraag me dan ook af of jou linkjes wel helemaal pluis zijn
Ik heb het ook gepost ,reactie, omdat het oud nieuws was
Hoort hier ook helemaal niet thuis op dit fora.
Het gaat hier heel ergens anders over

moderator mag het verwijderen, trouwens ook beter voor het image van het forum

mvg
Sprk

Offline evarie

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/25, 19:14:42 »
Mijn excuses, ik dacht aan software. Maar ik had natuurlijk algemeen/offtopic moeten kiezen.

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/25, 21:05:35 »
@sprokkel: Johan vraagt of er geen directe links geplaatst kunnen worden. Immers, dat zou de regels overtreden. Maar Johan post alleen links naar nieuwsberichten en dat mag altijd natuurlijk, zolang het niet over politiek of religie gaat.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/26, 06:43:18 »
De links bieden info maar 1 van de 2 links bied nog wat extra info en als je door klikt kom je bij een andere versie van de software.
Ik ben gaan kijken of ik de software kon vinden en na een paar minuten had ik het al gevonden.
Ik heb het alleen niet binnen gehaald en zal het ook niet doen.
Zo had ik dat programmaatje om je webkey te achter halen.
Ik heb na ik heb gekeken hoe ik in mijn eigen netwerk kwam met wifi, de software van mijn pc gehaald en mijn netwerk wat beter beveiligd.
Ik vind inbreken op iemands wifi verbinding hetzelfde als in iemands huis inbreken.
Dat doe ik ook niet dus op iemands internetverbinding in te breken ook niet.

Nu ben ik geen fan van het openbaar vervoer. Ik doe mijn best om er zo min mogelijk gebruik van te maken door te lopen.
Ik loop liever dan dat ik de bus neem. Ik liep toen ik in Eindhoven werkte van het centraal station naar mijn werk. daar deed ik een half uurtje over maar dat deed ik liever dan in een vol gepropte bus te zitten.
Treinen zijn helaas wat moeilijker te vermijden.
Ondanks dat ik een hekel aan het hele NS gebeuren heb, heb ik niet de behoefte om ze te belazeren.
Tevens ben ik er van over tuigt dat het te trasseren is.
Ik heb nooit een OV chipkaart gekocht dus ik weet niet hoe het zit met persoonsgegevens en betalingen zoals contant of pin.
Mocht je, je persoonsgegevens op je kaart hebben staan of je hebt je pas met pin betaald, Dan ben je te trasseren en kunnen ze na gaan of je met je kaart gerommeld hebt of niet. Ze kunnen dan precies zien waar en wanneer je geweest bent en hoeveel geld je op je kaart heb gezet.
Het openbaar vervoer kan die gegevens gebruiken om te zien hoe het reis gedrag is van hun klanten. Supermarkten doen dit al jaren met hun bonus passen.

Ik vind het van de andere kant wel weer leuk om te zien dat ze zo makkelijk die dingen kunnen hacken.
Als ze bij het ov. er nog iets mee doen, dan zou het goed zijn al denk ik dat ze met dit soort spullen zullen blijven gebruiken in een andere vorm.
Ben benieuwd waar ze de volgende keer mee komen.
Als ze het gebruiken om aan te tonen dat het te hacken is, dan moedig ik het aan. Doen ze het om misbruik van te maken, dan ben ik er tegen.





Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/26, 11:09:46 »
Verschilt denk ik per stad en per tijdstip. Hier in Almere zit ik ook wel eens in een opgepropte bus, maar dan met de nadruk op "wel eens". Vooral in de spits komt dat voor, maar ook weer niet altijd. Vaak kun je nog gewoon je kont keren, ondanks dat er veel mensen staan/zitten ;)
Ik reis opzich graag met de bus, vooral in Almere is het echt super met de busbanen :) Hoewel iets nieuwere bussen wel eens mogen, maar goe ;)

Verder vind ik de NS echt 20 keer niks. Maar ondanks dat reis ik toch met ze omdat ik niet anders kan (nog geen rijbewijs).
Verder reis ik al heel lang op OV-Chipkaart en het loopt voor mij in ieder geval perfect :)

Maar hoe dan ook, ook al heb ik dan een hekel aan het beleid van Connexxion (m.u.v. Almere) en een hekel aan meer dan de helft van de NS-factoren, ik zou nooit EXPRES zwartrijden. (ja, met de nadruk op "expres" want laatst mocht ik een keer zwartrijden van een buschauffeur omdat mijn OV-Chipkaart meldde te weinig saldo te hebben terwijl dat niet zo was)

Offline h2o

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/26, 11:17:33 »
Even een etisch vraagje: Mag dit hier wel worden gepost? Ik meen dat we niet mee mogen doen aan illegale software, cracks e.d.?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/26, 11:21:27 »
@h2o: Zolang er geen links naar de illegale software worden gepost mag het wel; dit is slechts een discussie over dit onderwerp en in het verleden hebben we ook topics gehad over de kraak van de OV-Chipkaart dus ik zie niet in waarom het dan nu niet mag ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/26, 11:24:36 »
Even een etisch vraagje: Mag dit hier wel worden gepost? Ik meen dat we niet mee mogen doen aan illegale software, cracks e.d.?
Ik vind dat je links naar nieuws altijd mag posten hier. Helemaal van nu.nl en webwereld. Als er iets onethisch is, zou het ook niet op die sites mogen staan.

Zoals eerder aangegeven -en wat ook niet op enzo webwereld staat- is een link naar een precieze handleiding om die OV-kaart te misbruiken onethisch. Misschien zelfs illegaal, en volgens mij ook in strijd met onze richtlijnen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/26, 13:17:16 »
Dit gedoe toont aan dat vele honderden miljoenen euro's belasting geld verspillen deze totaal incompetenten personen die zowel in de leiding van het OV zitten alsmede die gasten van Trans Link Systems.

Ik ruik hier trouwens weer wat vriendjespolitiek tussen het OV en het bedrijf, maar dat terzijde.

Hoe moeilijk is het voor deze knappe knoppen om een systeempje te bedenken dat zodra iemand gaat reizen hij zijn kaart voor de reader houd en dat dit geld direct van de persoon zijn rekening word afgehaald ?
Hiermee had al deze fraude onzin direct uit de wereld geweest.

Wat was er trouwens mis met de strippenkaart?
*Koste weinig om te maken.
*Was makkelijk in gebruik.
En fraude was haast niet mogelijk en zoja direct te controleren zonder enig probleem.

BTW het hele idee om draadloos iets af te lezen is al bizar omdat dit altijd te hacken is.

Trouwens ?
Alles is te hacken dus moet je een systeem hebben waarbij misbruik de gebruiker zelf treft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/26, 13:22:54 »
Hoe moeilijk is het voor deze knappe knoppen om een systeempje te bedenken dat zodra iemand gaat reizen hij zijn kaart voor de reader houd en dat dit geld direct van de persoon zijn rekening word afgehaald ?
Ho ho, dat vind ik wel heel eng.. Dan ben ik weer bang voor anders soort fraude. Iets met het plunderen van bankrekeningen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/26, 14:17:04 »
@Gandyman: Strippenkaart kon je niet overal gebruiken en is bovendien in veel gevallen duurder dan de OV-Chipkaart. Ik ben dus een voorstander van de OV-Chipkaart, maar zeker GEEN fanboy. Het is net als met vele andere ideeën: het idee is goed, de uitvoering kan beter ;)

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/26, 16:55:29 »
In dat geval had er voor de meest simpele oplossing gekozen kunnen worden.
En wel hetgeen we met vele miljoenen mensen al dagelijks doen.

Gewoon met je pasje ter plekke pinnen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

sprokkel

  • Gast
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/26, 16:58:39 »
Back to basic!!  niks chip gewoon de  betaal pas, inmiddels zwerft onze I.D overal rond
Of gewoon contant je kaartje betalen (wat straks ook niet meer kan !)

DUS GEWOON TERUG NAAR DE STRIPPENKAART, TREINKAARTJE
« Laatst bewerkt op: 2011/01/26, 17:03:30 door sprokkel »

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/26, 20:59:43 »
Ik ben dan eerder voor de New Yorkse Metrocard (en ja, de naam is een beetje misleidend want hij wordt ook in de bus daar gebruikt naast de losse kaartjes ;)). Niet met dezelfde naam natuurlijk, maar qua uitvoering wel. En het werkt daar ook super :)
* Vistaus wil zoooooooo graag een keertje naar New York

Offline Bobbie

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/26, 22:51:02 »
Het betere werk was hier met de bussen van Maarse & Krone, je vertelde die bus chauffeur waar je naar toe wilde, dan bracht hij de code aan in met hendeltjes op de machinetje, draaide aan een slinger en er kwam keurig een bonnetje met de gegevens voor de rit en wat je moest betalen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/27, 09:25:36 »
Ik heb 3 maanden in de VS gewerkt en als ik kon ging ik terug.
Ik heb geprobeerd daar een andere baan te vinden om daar te kunnen blijven wonen.
Helaas is dat niet gelukt in de tijd die ik had.
Ik zat veel in New York maar verbleef in New Jersey. Ik moest met de bus naar New York en terug. Het is daar heel anders met vervoer maar het werkt wel.
Geen gedrang bij de halte om als eerste in de bus te gaan. Als je als 3de bij de halte aan kwam dan stapte je in als 3de en niet als eerste of als 10de.
Zitplaatsen had je en als die er niet was dan melde de chauffeur dat aan je en kon je kiezen of je bleef wachten op de volgende bus of toch mee ging.
Ze hadden waar ik zat tourbussen. Dus fijne stoelen en niet zoals hier krap en hard.
Als je invalide bent en je neemt daar het openbaar vervoer dan word je daar netjes geholpen. Je hoeft niet een uur van te voren te bellen dat je in een rolstoel zit als je met de trein mee wilt. Kan de NS hier nog wat van leren.
In de bus kun je een kaartje kopen net als hier maar daar ook met je creditkaart. (kon ook met mijn pinpas maar daar doe je vrijwel alles met je creditkaart) De prijs in de bus is niet duurder zoals hier.
In New York nam ik de ondergrondse. Snel niet lang wachten en aks je hem miste dan was het 5 a 10 minuten wachten tot de volgende kwam.
Ik vond het daar fijn reizen met het openbaar vervoer. Dat kan ik hier niet zeggen.
Ik heb mijn rijbewijs maar op het moment geen auto meer.
Ik had er wel 1 en stond regelmatig in de file maar dat deed ik liever dan met de trein te reizen.

Het veranderen naar de chipkaart is de grootste fout die ze ooit gemaakt hebben.
In New York kon je contant betalen of met een pasje. dat pasje kocht je als dag of week kaart.
4 dollar voor een dag onbeperkt in de ondergrondse of 10 dollar voor een hele week. (prijzen die het niet de moeite waard maken om zwart te rijden)
Ik heb 1x een klacht gehad over het vervoer en daar werd naar mij geluisterd en ik kreeg ter plekke mijn geld terug.
Iets waar de NS en andere vervoersbedrijven hier iets van kunnen leren.
De chipkaart was vanaf het moment dat ze er aan begonnen een flop. je moet het pasje bij het in en uitstappen gebruiken. vergeet je het bij het uitstappen dan ben je de pineut. Bij de NS staan de paaltjes zo handig dat als het druk is, ze lastig te bereiken zijn en je ze zo voorbij loopt.
Ze wisten van dag 1 dat zo iets te kraken is en toch doen ze nu of het nieuw is.
Nu beweren ze dat de kennis bij de overheid te kort komt en dit klopt niet helemaal. Er zitten zeer deskundige mensen alleen word er naar die mensen niet geluisterd. Het is afschuiven van het probleem wat ze doen.
Ze willen alles automatiseren met 2 redenen.
1. ze kunnen zo iedereen volgen. Ze weten zo precies waar je in en uit stapt en wanneer je reist.
Zo kunnen ze onrendabele lijnen nog makkelijker traceren en verwijderen.
Je privatieve is weg. Wat ze ook beweren die is weg.
2. ze kunnen zo de prijs omhoog doen en die geld gelijk voor iedereen die reist.
Heb je een maand of jaar kaart, dan had je die prijs voor die tijd vast staan.

Zo word er beweert dat het net zo duur is als het oude systeem. Dit klopt niet. Ik heb nog niet zolang geleden mijn kosten vergeleken met een ov chip gebruiker en de retour rit met de trein en een stuk met de bus was voor mij met treinkaartje en buskaartje goedkoper dan de ov chipkaart.
Tevens werd hij nog niet zo lang geleden verkeert geïnformeerd door Hermes. Zo zou hij als hij met de bus overstapte iedere keer in en uit moeten checken waardoor hij iedere keer instap geld betaalde. Het terug krijgen van het geld was een ramp.

De strippen kaart werd ook na gemaakt maar dat werd maar door een klein groepje mensen gedaan. Dit gaan de meeste mensen niet zelf doen terwijl het hacken van de ov chipkaart straks door heel veel mensen word gekraakt. (ook als ze met iets nieuws komen)
Ik hoor genoeg mensen om mij heen die hem nu willen hacken zodat ze gratis kunnen reizen, vooral nu dat bekent is dat het heel moeilijk te achterhalen is.
Nu zou ik het zelfde kunnen doen en hem hacken en zo de NS terug pakken voor al die keren dat ze mij belazerd hebben. Maar helaas ben ik weer zo iemand die dit soort dingen niet doet.
Ik vind nog steeds de beste manier om de NS een hak te zetten door niet met de NS te reizen. Als iedereen dit tegelijk doet voor 1 week lang, dan heb je ze harder dan als je zwart gaat rijden. Dit kost ze miljoenen en hopelijk kijken ze dan wel naar de reiziger.

Zodra hier het niet meer mogelijk is om met een kaartje te reizen dan stop ik met het reizen met het openbaar vervoer.
Wil dan een bedrijf dat ik voor ze werk en ik kan er niet te voet of met de fiets komen, dan regelen ze maar een auto voor mij. Anders blijf ik thuis zitten en ga ik vanuit thuis werken.

Maar ga nu stoppen want ik zit mij alleen maar op te fokken over het openbaar vervoer.

Vistaus leuke website trouwens. Zag je link en heb even snel gekeken. (New York is super dus als je kans hebt ga er naar toe. Laat een Amerikaan je rondleiden want dan zie je meer dan als je als toerist gaat. Helaas staan de Twintowers niet meer. Daar heb ik vaak gezeten en niet alleen als toerist. kende iemand die daar werkte en ik ging daar dus regelmatig op bezoek.)

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/27, 11:02:21 »
@emiel: Ja, die Metrocard kun je kopen voor een dag of een week, maar ze hebben ook maandabonnementen en jaarabonnementen voor de Metrocard, zelfs voor onbeperkt gebruik heb je ze. De Metrocard kun je gebruiken in zowel de bus als de metro. En in die toekomst misschien ook bij de Long Island Rail Road (LIRR).
Trouwens, mag ik vragen waarom je met de bus naar New York ging? Je had ook met de PATH van NJ naar NY gekund, is veel sneller ;)

En dankje voor je compliment :) En ik ben inderdaad van plan binnen nu en 3 jaar een keer naar New York te gaan :) Dank voor de tip ook van die rondleiding; dat is inderdaad wel handig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/27, 16:15:03 »
Ik verbleef bij iemand in huis. Was goedkoper dan een hotel plus wel handig omdat ik zo veel meer contact had met de mensen daar.
Was anders alleen. Hij werkte op verschillende scholen en onderhield de netwerken daar. Ik reed dan met hem mee naar een school en nam daar de bus. was geen ander vervoer in die omgeving.
Heb een paar keer de trein genomen. maar alleen als ik in de buurt van een station zat.

1 tip. Als je naar het WWF cafe gaat en je bent alleen. Ga dan aan de bar zitten.
Was zeer goedkoop. aan beide zijden van mij vroegen ze waar ik vandaan kwam. Ik heb toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam, heel de avond gratis drank gehad.
Ze wilde niet eens dat ik een rondje gaf omdat ik hun gast was.
Moest wel 20 dollar intree betalen omdat het live worstelen was op alle 100 schermen. Er was ook een worstelaar aanwezig maar buiten Hulk Hogan en de rest uit die tijd kende ik de worstelaars van toen niet.

Ik was er in 2000.
Maandkaart en zo weet ik maar weet zo de prijzen niet. de prijzen zullen nu wel wat hoger zijn maar niet veel.

O en luister naar de mensen als ze zeggen uitstappen, stap dan uit.
Ik zat bijna in de verkeerde wijk. Toen ik buiten kwam zag het er niet zo goed uit, dus maar weer snel vertrokken.
Maar dit was 11 jaar geleden.
O en in New York werkt het niet om Nederlands te praten. er is altijd wel iemand die je verstaat.
Heb zo genoeg toeristen en rood hoofd bezorgt. =D

Ik werkte in new jersey op een jeugd kamp. Werkte daar met Amerikanen, Russen, Poolen, Duitsers, Australiërs en Engelsen.
Daarna heb ik bij 1 van de Amerikanen in huis gezeten en van daaruit ging ik overal naar toe.
Heb ook op de scholen waar hij werkte gekeken. Die jongelui waren allemaal geïnteresseerde in waar ik vandaan kwam en wat ik in Amerika deed. Ze dachten dat Nederland een provincie van Duitsland was. :-[

Zodra je je rijbewijs hebt, haal dan bij de ANWB een internationaal rijbewijs voor je naar de VS gaat. dan kun je daar een auto rijden.
Corvetje koste daar 2000 dollar. Worden daar door studenten gereden zoals hier golfjes worden gereden.
huren is ook niet duur. Elektronica is daar ook goedkoop.
Als je tegen iemand op loopt of iemand tegen jou, zeg dan sorry. doen hun ook. was wennen toen ik terug in Nederland kwam en ze het hier niet deden.


Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/27, 19:22:39 »
Ja ach, Amerika is toch zo fijn. Guatanamo Bay, Irak etc. Oprichter van wikileaks doodwensen op nationale tv. Heel vriendelijk allemaal...

(ja, ik begin de laatste tijd een beetje genoeg van dat land te krijgen... :))

Maar afijn, in Parijs is de ondergrondse ook goed geregeld. 't Is ff uitzoeken, maar er is weinig gedoe met al die verschillende zones enzo, zoals in Nederland. Je kunt er dagkaarten kopen, maar volgens mij ook abonnementen. 't Systeem is daar ook een stuk beter geregeld (zelfde geldt voor Praag, maar daar hebben ze niet zulke mooie metro's). Nederland heeft op zich een prachtige infrastructuur voor openbaar vervoer, alleen is het er gewoon te druk.

De OV-chipkaart is zoals velen voor mij al zeiden een fiasco. Ze wisten al van tevoren dat deze te kraken was. Had een of andere universiteit al vrij snel aangetoond. Toch gingen ze ermee door. Dat ie nu helemaal gekraakt is, was slechts een kwestie van tijd. Verder is het een totaal onhandig systeem en daarom reis ik ook zo min mogelijk met het OV. Te duur en te lastig.

Maar goed, in Den Haag zijn ze toch niet goed wijs. Wel een missie naar Afghanistan willen, maar ondertussen een hele hoop soldaten ontslaan. Zo krom is Den Haag.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/27, 19:30:16 »
Kunnen we weer ontopic over de OV chipkaart?
Politieke kwesties bespreken is niet de bedoeling :)

Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/27, 21:03:10 »
Dank voor de extra tips emiel :) Al wist ik het meeste al ;)
Ik ben dan nog wel niet in New York geweest, maar mijn kennis van New York is wel erg groot ;)

sprokkel

  • Gast
Re: software voor ov chipkaart saldo
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/28, 17:46:17 »
Al met al, laat de overheid eerst maar eens met een goed systeem komen,
ov is al langere tijd een probleem
Zelfs ook  het hele digi ID is niet meer dan een paar servers in een kippenhok zoals we dat hier noemen
vorig jaar nog gekraakt
Zo zijn er nog een aantal systemen die aan alle kanten rammelen o.a (2000 systeem) politie,brandweer
geen communicatie mogelijk/of heel slecht

Amerika en diversen andere landen is het wel beter geregeld!!