Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel veel zien niet het nut van een update  (gelezen 4677 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #25 Gepost op: 2012/07/27, 22:58:29 »
vraag mij af of het verstandig is om de 'vooraf vrijgegeven updates' aan te vinken.
Het antwoord is: dat is zeer onverstandig. De "Proposed"-bron is alleen bedoeld voor testers. Zit vol fouten. *Niet* aanvinken dus.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #26 Gepost op: 2012/07/27, 23:17:27 »
Duidelijk Pjotr, ik had eens even gekeken, 102 updates en heel veel met een onduidelijke omschrijving, niet iedereen begrijpt b.v. de volgende update: libudev provides a set of functions for accessing the udev database and querying sysfs.

Voor een stabiel systeem zeer onverstandig om 'vooraf vrijgegeven updates' aan te vinken. Een pop-up met een waarschuwing van Canonical was misschien logisch geweest.


Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #27 Gepost op: 2012/07/28, 03:02:02 »
Duidelijk Pjotr, ik had eens even gekeken, 102 updates en heel veel met een onduidelijke omschrijving, niet iedereen begrijpt b.v. de volgende update: libudev provides a set of functions for accessing the udev database and querying sysfs.

Voor een stabiel systeem zeer onverstandig om 'vooraf vrijgegeven updates' aan te vinken. Een pop-up met een waarschuwing van Canonical was misschien logisch geweest.


Blijf maar liever van udev af, tenzij je de volgende keer bij het opstarten de vrolijke melding wilt krijgen: "Kernel panic: root disk not found." (udev is het gedeelte dat randapparatuur bedient vanuit userspace, ipv in de kernel zelf -- dus bijna even belangrijk als de kernel)

Dus inderdaad ja, tenzij je 100% zeker bent wat je aan het doen bent en een reëel risico wilt lopen om je systeem onbruikbaar te maken (ondervinding...), niet aan proposed komen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #28 Gepost op: 2012/07/28, 10:37:16 »
Ik install; alle aangeboden updates behalve de proposed en de backports die staan uitgevinkt bij mij.

Backports kan geen kwaad, daarom zet Canonical tegenwoordig ook de backports standaard aan.

Offline yJi

  • Lid
Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #29 Gepost op: 2012/08/05, 12:10:54 »
Het nut vraag ik mij ook af, tenzij het veiligheidsupdates zijn. Menigmaal mee gemaakt dat er iets niet meer werkte na een kernel update en ook bij programma's. Een update gewone update moet echt wel iets te bieden c.q. nut hebben anders hoeft het niet van mij.

Ja, dat lijkt mij ook niet erg slim, ik denk dan dat je daardoor meer risico loopt dan juist wel de updates te installeren.
Het is alleen jammer dat ook de veiligheidsupdates in Windows XP, ook niet meer uitgevoerd worden, dat terwijl ik dus wel een echte geregistreerde versie van XP Home in 2006 heb aangeschaft.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/05, 12:13:03 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #30 Gepost op: 2012/08/05, 12:22:54 »
yJi: Windows XP is bijna 'end of life'; dus het is verstandig om over te stappen naar W7 of als van avontuur houdt W8 dat binnenkort vrijgegeven wordt. Je kan natuurlijk gewoon verder blijven werken met XP, maar persoonlijk zou ik het niet aanraden (ze verwachten een massale release van virussen e.d. die de ongedekte zwakheden van dat OS gewoon compleet uitbuiten) tenzij je er echt afhankelijk van bent.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #31 Gepost op: 2012/08/05, 12:30:36 »
Mwah, het gaat nog 2 jaar mee. Er zijn ook nog mensen die op 10.04 zitten ondanks dat 12.04 er al is.
Maar W7 is wel beter dan XP :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Heel veel zien niet het nut van een update
« Reactie #32 Gepost op: 2012/08/05, 13:06:39 »
Het klopt inderdaad, dat XP nog veiligheidsupdates ontvangt tot 8 april 2014. Echter is dit alleen van toepassing voor XP met Service Pack 3. Als je die al draait, kun je er altijd nog een vraag over stellen, op een Windows forum. Tenminste nadat je artikel 906602 op de site van Microsoft, hebt gecheckt http://support.microsoft.com/kb/906602

Weliswaar is Win7 beter dan XP. Maar zelf raad ik Win7 alleen aan voor pc's waarop origineel Vista op was voor-geïnstalleerd. Niet alleen omdat je met een XP pc een grotere kans hebt, dat deze niet voldoende compatibel is met Win7. Maar ook omdat deze zo oud zijn, dat ze de aanschafprijs voor een Win7 licentie niet meer waard zijn.

Waarschijnlijk zullen er ook nog wel mensen overstappen naar Ubuntu 12.04 zodra de eerste puntuitgave verschijnt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM