Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RT2500 chipset + Edgy -> Probleem  (gelezen 2186 keer)

3lvis

  • Gast
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Gepost op: 2007/04/06, 10:40:50 »
Na twee dagen zwoegen op dit probleem heb ik maar besloten jullie hulp in te roepen!

Ik had laatst een flinke crash op me desktop waar voorheen altijd XP op stond. Ik was bang dat ik alles kwijt was, maar dat was gelukkig niet zo. Maargoed, opeens kreeg ik de drang om met Ubuntu te gaan werken, heel vreemd, maar die Live cd's vond ik blijkbaar erg mooi ;)

Edgy Eft geinstalleerd, dat verliep zonder problemen, maar toen moest ik de wifi verbinding werkend krijgen. Dat is tot nu toe dus nog niet gelukt :(

We hebben een router/modem combinatie; een Experia box van KPN.

In mijn computer zit een PCI wifi kaart met de RT2500 chipset (tenminste, dat herinnerde ik me nog van vorige linux pogingen, misschien moet ik dat even checken, maar hoe?). Het merk en model van de kaart weet ik niet, maar dat kan ik met lspci checken als dat moet, toch?

Wat heb ik al geprobeerd?
- /etc/network/interfaces aanpassen zoals hier beschreven: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/RalinkRT2500
- RutilT geinstalleerd, daar kreeg mijn pc geen IP toegewezen (DHCP in de Experia werkt gewoon als een zonnetje)
- Nog een hoop andere manieren die over het web rondzwerven.

Mijn probleem is dus precies hetzelfde als in deze thread: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6475
Maar bij mij helpt het installeren van de drivers dus niet. Als ik dat goed heb gedaan tenminste, #make en #make install toch?

Bij mij blijft hij dus ook hangen bij het verkrijgen van de DHCP requests, dan krijg ik dus zoiets:
Citaat
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
Hij krijgt dus maar geen ip-adres van de Experia box.

Dat ben ik is gaan bekijken met wireshark vanaf een laptop, en er worden helemaal geen DHCP requests verstuurd! Als ik op een windows client de netwerkverbinding vernieuw zie ik die pakketjes wel gewoon over de wifi gaan. Lijkst mij dus dat hier het probleem zit?

Sorry voor de lange lap, maar dan zijn jullie goed geinformeerd ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/06, 10:56:45 »
Vervelend probleem. Ontbrekende driver.

Tip: steek er geen tijd en energie meer in, maar internet nog eventjes door met de ouderwetse draad.

Over 13 dagen (19 april) komt de nieuwste Ubuntu 7.04 Feisty Fawn uit. Die bevat de nieuwste Linuxkernel en dus de nieuwste drivers. Dikke kans dat alles meteen werkt. Bovendien is installatie van multimedia-codecs en van fabrieksdrivers voor videokaarten, in Feisty veel simpeler gemaakt.

Let op: straks de CD branden op lage snelheid, 8 x of zo, hooguit halve snelheid. De volgepropte Ubuntu LiveCD is zeer gevoelig voor brandfouten.

Groet, Pjotr.

3lvis

  • Gast
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/06, 11:53:53 »
Citaat van: pjotr123
...
Bedankt voor uwer snelle reactie :)

Kan ik misschien al een beta versie van Feisty proberen? Mijn huidige installatie is me toch nog niks waard en ik heb nu net mooi twee dagen tijd om wat te klooien met Linux.

Offline anko

  • Lid
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/06, 12:38:09 »
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

3lvis

  • Gast
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/10, 21:48:04 »
Het is na veel proberen gelukt.

Feisty beta, niks speciaals geinstalleerd, wel network-manager eraf.

Dit is nu voldoende om mijn WiFi-verbinding op te zetten:

Citaat
sudo iwconfig ra0 mode Managed
sudo iwconfig ra0 key restricted [1] 12345678900987654321123456
sudo iwconfig ra0 essid kvtm
sudo ifconfig ra0 up
sudo dhclient ra0
Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om dit automatisch bij de startup te laten gebeuren, misschien kunnen jullie me daar nog mee helpen. Ik weet dat ik dit ook zelf wel op kan zoeken, maar ik ben dat configgen nu eventjes beu ;)

Offline mcgyver

  • Lid
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/10, 23:23:29 »
Ik heb de bug doorgegeven en nog geen reactie ontvangen. In xubuntu feisty doet ie het wel, maar die heeft geen network-manager.

Offline siegi

  • Lid
RT2500 chipset + Edgy -> Probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/11, 00:06:42 »
Inderdaad bug is al lang bekend  in feisty maar ik zie geen oplossing ervoor.
https://launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager/+bug/78037
Deze kaart heeft bij mij out of the box gewerkt in dapper en edgy.
Ubuntu wil nu absoluut network manager in feisty, maar deze kaart zijn driver wil niet echt mee.  
Nogthans is hij open source dus zouden ze het kunnen oplossen.
Ik denk gewoon dat ze die network manager te hard willen forceren en zo gewoon in tijdgebrek komen.