Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zuinige configuratie  (gelezen 3098 keer)

Offline jthijsen

  • Lid
Zuinige configuratie
« Gepost op: 2010/01/01, 18:00:57 »
Ik wil graag een computer de hele dag aan laten staan. Ik wil echter niet Nuon (of welk energiebedrijf dan ook) nog rijker maken dan ze al zijn. Dus wil ik graag een zo zuinig mogelijk systeem. Zelfbouw is een optie, ik heb wel vaker computers in elkaar gezet. Een laptop lijkt me minder geschikt. Die is namelijk wel al zuinig, maar raakt te snel oververhit en slijt daardoor te snel. Welke componenten zou ik bij elkaar moeten scharrelen om een beetje vlot Ubuntu 9.10 en opvolgers de komende vijf jaar te kunnen laten draaien? Windows hoeft er niet bij, daar heb ik al een oud en niet zuinig apparaat voor staan dat alleen gebruikt wordt om een Tomtom en een afstandsbediening en meer van dat soort apparaten in te stellen. Het wordt ook niet echt een server, ik wil hem alleen continu aan laten om op die manier het beeld van een webcam op m'n achtertuin te kunnen laten zien voor mijn website, kattenvrouwtje.nl. Daar halen ze namelijk de grappigste streken uit, dus da's leuk voor de bezoekers van de site. En de buren zullen na een recente inbraak ook geen problemen hebben met een permanente camera daar. Maar ook dat wil ik graag zo energiezuinig mogelijk. Dus, wie heeft tips? Ik speel over het algemeen niets zwaarders dan mijnenveger en monsterz en daarnaast gebruik ik hem voor tekstverwerken, internet en e-mail. Het hoeft dus echt absoluut geen zwaar systeem te zijn.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zuinige configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/01, 19:35:19 »
http://gathering.tweakers.net/

Hier vind je alles over hardware.
Elke 3 maanden stellen ze 3 systemen samen.
Zuinige pc's
itx
nas server's
etc
Nu heb je een paar weken nodig om uit te spitten.

Re: Zuinige configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 11:59:10 »
Voor een superzuinig systeem (10 a 30 watt) is vooral de CPU+chipset van belang:

- Intel Atom (vooral icm de Intel D945GSE chipset die een stuk minder stroom verbruikt dan de D945GC ).
Atom + Nvidia Ion chipset is bedoeld voor HD films op tv afspelen, dus om het als htpc (home theater pc) te gebruiken.
- Via Nano
- ARM

Voorbeelden:
- Netbooks: Asus Eeepc
- Nettops:  Asus EeeBox, Msi Wind PC/WindBOX, Fitpc2
- Htpc: Asrock Ion330

Deze systemen kosten €200-€400.  Tweakers.net heeft een goede prijs/shop vergelijking.

Voor zelfbouw kijk hier:
picco.nl
www.mini-tft.de
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 13:32:47 door AptlyNamed »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Zuinige configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/02, 12:34:13 »
Heb zelf een redelijk zuinig, klein en toch krachtig systeempje in elkaar gezet:
- kastje: Silverstone SST-SG06S
- moederbord: Zotac Geforce 9300-ITX WiFi
- processor: Pentium Dual-Core E6300
- geheugen: Kingston 2GB 800MHz
- passieve koeler: Thermalright AXP-140
- 2,5"harde schijf: Seagate Momentus 7200 320GB
- slotin slimline CD/DVD-drive (Samsung)

Een zotac-mini ITX met atom-processor is natuurlijk zuiniger (en goedkoper, omdat je geen koeler nodig hebt),
maar ik wilde een krachtige PC (en laat hem dan ook niet aan staan). In rust verbruikt het PC-tje ongeveer 35 Watt.

Ubuntu en Pardus draaien er prima op. Om wifi te kunnen gebruiken heb ik wel de kernel van Lucid moeten installeren (2.6.32) met daarin de juiste driver voor draadloos.
 

« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 15:12:53 door VuurVosje »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Zuinige configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/02, 13:45:16 »
Als de webcam aan staat terwijl je ook nog andere applicaties draait, zou een Atom/Nano/etc. wel eens te ligt kunnen zijn.
Mijn voorstel:
- moederbord: MSI 785GM-E51, een redelijk geprijsd en lekker zuinig mATX bord
- Processor: AMD Athlon II X2 240e (let op die extra e, scheelt in verbruik) met een TDP van 45 watt en een kloksnelheid van 2.8 GHz
- Geheugen: 2 GB DDR3-1066. Minstens zo vlot als DDR2-1066, maar wel zuiniger door de verlaagde spanning. DDR2-800 lijdt tot een trechterpunt dus dat lijkt me geen goed idee, vandaar ook mijn keuze voor bovengenoemd DDR3-bord.
- Voeding: een Antec Eartwatts 430w, of (even goed en goedkoper, maar minder verkrijgbaar) een OCZ ModXStream Pro 400w. Beide zijn sterker dan waarschijnlijk nodig is, maar dit vergroot de levensduur omdat ze niet tegen hun limiet lopen.
- Videokaart: GeForce 9400. Let daarbij wel op twee dingen, namelijk dat het teneerste geen low-profile variant is (extra compact ontwerp met dus ook een mini-koelertje) en ten tweede dat het geen Asus model is. Beide zaken staan namelijk garant voor een onnodig luidruchtige pc.
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.12, een zuinige en toch rededelijk vlotte harde schijf.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zuinige configuratie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/02, 14:00:57 »
T1 van Aleutia: http://www.aleutia.com/products/t1

- 14W piek (!), zelf gemeten
- fanless, SSD: niet een beetje stil, maar absoluut stil
- Atom 1.6 GHz, 2 GB

Heb 'm zelf ook. Ik heb hem in gebruik als simpele server, maar ook als desktop; voor beide toepassingen is de T1 zeer goed toepasbaar. Ubuntu 9.10, zowel de server- als de desktop-editie draait perfect, uit de doos, dus geen na-configuratie nodig.

Alles is al ingebouwd, je hebt geen schroevendraaier nodig: USB-stick erin, Ubuntu laden en klaar. Hij is ev. leverbaar met Ubuntu er al op, dus je betaalt geen Windows-tax.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 14:04:20 door markba »

Offline jthijsen

  • Lid
Re: Zuinige configuratie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 15:59:00 »
Die T1 ziet er wel heel erg lekker uit zeg! Alleen jammer dat ik de schroevendraaier kan laten liggen, daar hou ik juist wel een beetje van  =D. Trekt hij het alleen wel om continu het beeld van een webcam door te geven, ook als ik zelf zit te surfen of spelen op datzelfde kastje? Voor de kosten hoef je het in elk geval niet te laten, da's niet duur voor zo'n apparaat en stukken beter dan de gemiddelde aldi-kast.

Re: Zuinige configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/02, 16:25:25 »
Die T1 ziet er wel heel erg lekker uit zeg! Alleen jammer dat ik de schroevendraaier kan laten liggen, daar hou ik juist wel een beetje van  =D. Trekt hij het alleen wel om continu het beeld van een webcam door te geven, ook als ik zelf zit te surfen of spelen op datzelfde kastje? Voor de kosten hoef je het in elk geval niet te laten, da's niet duur voor zo'n apparaat en stukken beter dan de gemiddelde aldi-kast.

Een gemiddelde Aldi pc is veel sneller dan een Atom systeem hoor, al gebruikt die wel 100-150 watt in plaats van 15. Aleutia bouwt trouwens z'n systemen van standaard componenten zoals dit kastje.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 17:21:19 door AptlyNamed »