Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zwart scherm  (gelezen 4491 keer)

Offline katraus

  • Lid
zwart scherm
« Gepost op: 2012/02/11, 07:33:54 »
Ik heb de iso van ubuntu 11.10 gedownload via deze site en daarna gebrand op een schijf. Ik heb nu een toshiba laptop. Als ik de schijf insteek krijg ik het menu van wubi. Omdat ik niet wil installeren via wubi , duid ik aan " demo en volledige installatie". Op mijn laptop staat nu windows7. Wilde in feite een dual boot maken. Als ik dan verder gaat en opnieuw opstart hoor ik de schijf wel draaien maar ik krijg dan gewoon een zwart scherm en dus niks te zien. Hoe kan dit?

Offline MKe

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/11, 08:21:37 »
Heb je een ati/amd grafische kaart?
Wij hebben het namelijk ook op een4 maanden oude asus en daar komt het door de gpu

Offline arjanhs

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/11, 16:46:07 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem, heb net een nieuwe Acer X3740 gekocht, daar zit inderdaad een AMD GPU in. Tijdens het booten van de laatste versie (64 bit) blijft het scherm zwart. Had nog een oude cd liggen met 10.04 erop, maar deze start wel op. Maar deze laatste is 32-bit ipv 64 bit.

Iemand inmiddels een oplossing?

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/11, 20:31:13 »
Dit zijn de gegevens van mijn kaart van mijn laptop

Chiptype : ATI display adapter (0 * 9802)
Dactype : Internal DAC (400 mhz)
Adaptertekenreeks: AMD radeon HD 6310 Graphics.


Ik krijg nu wel al waar ik de taal moet kiezen en dan het keuzemenu.Ik hoor de cd draaien wel draaien en krijg geluid maar dus nog een zwart scherm

Offline Mikkel

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/11, 22:41:04 »
Heb je dat iso-bestand wel als image op cd gebrand?

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/12, 07:49:57 »
Ik heb dus eerst de iso gedownload van de site en daarna via het programma  "toshiba disc creator" de keuze gedaan " Image naar schijf , u kunt een schijf maken van een imagebestand".

Is dit dan verkeerd?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/12, 10:10:07 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem, heb net een nieuwe Acer X3740 gekocht,
Een soortgelijk probleem heb ik ook, met één van de klaptops.
De oplossing (eigenlijk omweg) is simpel, neem de alternate CD, dit is een installatie in tekstmode.
Waar het fout gaat weet ik niet, maar wel dat dit werkt op mijn hardware.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/12, 12:12:35 »
Ik kan al verder geraken en hij doet alles tot als ik hem opnieuw opstart en ubuntu aanduid bij de GRUB. Wordt dan weeral een zwart scherm. Kan het misschien beter eens proberen met ubuntu 10.10 of met ubuntu 10.04

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/13, 12:35:40 »
Ik heb nu de cd van 10.10 geprobeerd en gezegd om ubuntu naast windows 7 te installeren . Alles loopt goed totdat ik hem opnieuw moet opstarten en als ik dan ubuntu aanklik , krijg ik niks meer. Ik zou het anders wel willen proberen om enkel ubuntu te installeren maar vermits mijn zoon een usb stick heeft waarop spelletjes staan (windows spelletjes) en hij die nog wilt hebben , doe ik misschien beter van niet

Offline Wout55

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/13, 14:06:01 »
Heb je de alternate CD al geprobeerd? Een andere optie is 10.04 te installeren, dat is de laatste versie met lange termijn ondersteuning, 10.10 zou ik  zeker niet installeren omdat dat een tussenversie is waarvan de ondersteuning in april 2012 afloopt. 10.04 blijft nog een jaar langer ondersteund.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/13, 14:37:05 »
ook al geprobeerd en steeds nog hetzelfde probleem. Zal het moeten laten varen en steeds met windows 7

Offline Wout55

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/13, 14:50:11 »
Heb je echt 10.04 ook geprobeerd, daar komt deze week nog een nieuwe update van uit. Als ik het allemaal goed kan volgen dan kan je wel met de cd Ubuntu uitproberen en dan werkt het wel? Er gaat waarschijnlijk iets mis met de grafische kaart, maar dat moet te omzeilen zijn of je kan een Ubuntu versie installeren die minder van de grafische kaart vraagt.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/13, 14:55:58 »
Heb ik echt geprobeerd maar ik kan hem wel uitproberen en dan krijg ik alles te zien . Maar dus gewoon opstarten en dan ubuntu nemen , heb ik zwart scherm. Ik zou heel graag ubuntu erop zetten als hoofdbesturingssysteem en windows gebruiken in een virtuele machine. Ik heb nu gewoon schrik dat ik zeg "gebruik de hele schijf en windows eraf doen " dat ik dan ook geen scherm te zien krijg

Offline Wout55

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/13, 15:06:15 »
Ik zou eerst het probleem met het zwarte scherm oplossen en pas daarna Windows eraf gooien. Een dual boot lijkt mij ook gewoon te werken hoor. Tenzij je heel krap zit in de ruimte op de HD maakt dat verder niet uit. Ik heb hier op elke pc wel drie of vier OS´en naast elkaar staan.
Als je Windows kiest dan werkt het gewoon, neem ik aan.? En wat gebeurt er precies: een zwart scherm en je kan niets doen? Ik heb met een ATI kaart op een oude machine de laatste tijd wat problemen gehad. Op die PC liep 10.04 zonder enig probleem. Ik heb de boel toen opnieuw geïnstalleerd met hetzelfde resultaat. In de veilige modus startte die wel op. Heb je dat al geprobeerd? De uiteindelijke oplossing voor mij was een andere driver installeren.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/13, 18:14:09 »
Het lastigste is nu wel dat als de pc opstart ik bij het grub menu 2* ubuntu heb staan en dan windows7 . Het liefste zou ik dan die 2 ubuntu eraf halen vermits ze toch niet werken. Mijn schijf heeft nu al een paar partities waar ubuntu opstaat maar dan kan ik misschien beter vanaf nul af an opnieuw beginnen.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/13, 18:18:09 »
oh ja , de laptop is nog geen 6 maanden oud . Mijn geheugen heeft een ram geheugen van 4.00 GB (waarvan nog 3.61 gb beschikbaar) en dus een toshiba AMD E-350 processor 1.60GHZ en een 64 bit-besturingssysteem

Offline Wout55

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/13, 18:42:57 »
Ik denk dat het een probleem met de grafische kaart is. Mogelijk dat iemand anders op het forum weet hoe je Ubuntu toch aan de praat kunt krijgen. Een andere mogelijkheid is een steunpunt in de buurt te benaderen.

Offline arjanhs

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/22, 16:14:26 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem, heb net een nieuwe Acer X3740 gekocht,
Een soortgelijk probleem heb ik ook, met één van de klaptops.
De oplossing (eigenlijk omweg) is simpel, neem de alternate CD, dit is een installatie in tekstmode.
Waar het fout gaat weet ik niet, maar wel dat dit werkt op mijn hardware.

Kun je aangeven welke versie je hiervoor exact gebruikt?

Ik draai nu 10.04, maar wil graag updaten naar de laatste versie, ga ik dan tegen het zelfde probleem aanlopen, of werkt het updaten wel gewoon?

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/22, 20:06:52 »
Heb dus windows 7 erop staan en heb dus geprobeerd om zowel de alternate cd van 11.10 als de originele cd van 11.10 , ubuntu 10.04 en de ubuntu 10.10 . Altijd zwart scherm dus zal ik het met windows 7 verder moeten doen

Offline MKe

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/22, 20:38:58 »
Heb dus windows 7 erop staan en heb dus geprobeerd om zowel de alternate cd van 11.10 als de originele cd van 11.10 , ubuntu 10.04 en de ubuntu 10.10 . Altijd zwart scherm dus zal ik het met windows 7 verder moeten doen
Klopt, hebben wij ook met onze laptop. Ik wacht op 12.04 en hoop dat het probleem dan opgelost is.

Offline katraus

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/25, 14:17:21 »
Ik heb nu juist ubuntu 11.04 geinstalleerd via vmware en hier krijg ik dus geen problemen en loopt alles vlot. Iemand enig idee hoe dit dan kan ? Waarom krijg ik zwart scherm als ik ubuntu wil installeren naast windows ?

Offline MKe

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/25, 15:44:38 »
Vmware maakt gebruik van gesimuleerde hardware, dus niet de hardware die daadwerkelijk in de computer zit. Dus voor het os binnen vmware heb je een andere grafische kaart dan voor een os die direkt op je computer werkt

Offline jolo

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/26, 20:02:35 »
Dit zijn de gegevens van mijn kaart van mijn laptop (..) HD 6310 Graphics.
Dat je een zwart scherm krijgt met de Ubuntu Live cd, is waarschijnlijk omdat het om de mobiele versie gaat van een ATI/AMD videokaart. Als je de laptop opstart vanaf de Ubuntu cd, heb je dan boot optie nomodeset al geprobeerd. Zie deze hyperlink, voor uitleg https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Changing_the_CD.27s_Default_Boot_Options

Als de Ubuntu installatie dan lukt, zou je via Extra stuurprogramma's de gesloten bron fglrx drivers, kunnen proberen te installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: zwart scherm
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/26, 20:30:40 »
Dit zijn de gegevens van mijn kaart van mijn laptop (..) HD 6310 Graphics.
Dat je een zwart scherm krijgt met de Ubuntu Live cd, is waarschijnlijk omdat het om de mobiele versie gaat van een ATI/AMD videokaart. Als je de laptop opstart vanaf de Ubuntu cd, heb je dan boot optie nomodeset al geprobeerd. Zie deze hyperlink, voor uitleg https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Changing_the_CD.27s_Default_Boot_Options

Als de Ubuntu installatie dan lukt, zou je via Extra stuurprogramma's de gesloten bron fglrx drivers, kunnen proberen te installeren.

Dat werkt idd tot op zekere hoogte bij Kubuntu. Het boot-scherm verschijnt en zelfs een grafische keuze waar je de keus krijgt om Kubuntu te installeren of te proberen. Daarna kom ik in de commandline, dus geen grafische shell. Ik heb nog niet geprobeerd om te installeren, daar ben ik wat huiverig voor want het is een werk laptop.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 13:49:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/