Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Nieuwe videokaart  (gelezen 2147 keer)

[OPGELOST]Nieuwe videokaart
« Gepost op: 2009/05/12, 21:54:51 »
Hallo,

Ik heb me een nieuwe videokaart aangeschaft doordat mijn nvidea gf8600 de geest gegeven heeft.
Nu leek het me wat om een ati kaart aan te schaffen omdat deze toch wel goed bezig zijn momenteel.
Dus heb ik me een ati 4350 gekocht, maar als ik deze kaart inplug krijg ik een hoop tekst als ubuntu opstart, op 't moment dat de gui zou moeten starten dan heb ik enkel nog een zwart scherm.

Wat heb ik nu geprobeerd:  

1. Opgestart in recovery mode via grub en daarna xfix gedaan, resume .... geen resultaat.
2. Opgestart in recovery mode via grub en daarna via root (terminal) sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
.....ook geen resultaat.

Ik ben ten einde raad, hopelijk kan iemand mij helpen.

Dank bij voorbaat,

Otto
« Laatst bewerkt op: 2009/06/15, 21:12:07 door ottoman.be »

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/12, 22:11:51 »
Ik zou zelf toch Nvidia aangeraden hebben omdat deze veel betere ondersteuning hebben vgl. met ATI in Linux, ook hebben ze VDPAU (google maar eens).

Welke versie van Ubuntu gebruik je en kan je ook zeggen wat voor tekst je te zien krijgt bij het opstarten?
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/12, 22:16:10 »
Ik gebruik 8.10, en de tekst die ik zie is gewoon ubuntu die opstart, services enzo dacht ik.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/13, 11:31:49 »
misschien is het beter als je eerst ubuntu 9.04 installeert. dat is de nieuwste, en dan deze driver download en installeert:

http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.38&lang=English

It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/13, 16:34:02 »
ok, bedankt voor tips.

Ik ga inderdaad eens kijken om ubuntu opnieuw te installeren, een andere harddisk installeren om mijn gegevens niet te verliezen.
Dit is wel niet de ideale oplossing, want in mijn geval bij een defecte videokaart zou 't toch wel meer voor de hand liggen dat als ik een nieuwe videokaart installeer ik gewoon verder zou kunnen werken op mijn huidige ubuntu installatie.

toch bedankt, mss zijn er mensen die nog meer tips hebben?

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/13, 18:01:28 »
Wat mij bevreemd is dat iemand een Nvidia kaart heeft, die altijd gewerkt heeft met Ubuntu, dan overstapt op een Ati, terwijl als je overal leest dat Ati niet goed werkt icm Ubuntu.

Omdat je op hardware gebied ook een zelfde vrijheid wil hebben, net zoals Ubuntu dat de gebruiker zogenaamd wil geven.

En wat betreft grafische kaarten en Ubuntu, is mij één ding duidelijk geworden, welke videokaart je ook aanschaft, zekerheid dat het fatsoenlijk werkt is er gewoon niet. En werkt het wel, dan levert de volgende versie van Ubuntu wel weer problemen op met je videokaart.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/13, 19:07:57 »
ok, bedankt voor tips.

Ik ga inderdaad eens kijken om ubuntu opnieuw te installeren, een andere harddisk installeren om mijn gegevens niet te verliezen.
Dit is wel niet de ideale oplossing, want in mijn geval bij een defecte videokaart zou 't toch wel meer voor de hand liggen dat als ik een nieuwe videokaart installeer ik gewoon verder zou kunnen werken op mijn huidige ubuntu installatie.

toch bedankt, mss zijn er mensen die nog meer tips hebben?
Ik zo niet direct 9.04 installeren, eerst eens kijken hoe je kaart zich gedraagt onder de Ubuntu 9.04 live cd. En natuurlijk is een Nvidia kaart wat soepeler te installeren onder Ubuntu.
Daar integen zijn er genoeg mensen op het forum die een ATI kaart hebben. Bijv. dvdmeer heeft zelfs een programma geschreven om met twee beeldschermen te werken etc met een ATI kaart.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/13, 19:23:52 »
ben er 4 maanden geleden ook in getrapt, ik kon toen voor weinig geld een goede ati kaart krijgen, heb dat toen gedaan.
maar nu zit ik ermee, de kaart heeft nooit helemaal goed gewerkt onder ubuntu.
af en toe heb ik bijna de neiging om mijn oude geforce fx5200 er weer in te steken.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/13, 20:06:31 »
Ik verander regelmatig van hardware, mijn vorige kaart was een nvidea omdat deze gewoon zeer goed was prijs/prestatie. Deze Ati kaart die ik me aangeschaft omdat dit me een prima budget kaart lijkt.
Ik zou het jammer vinden dat een os de keuze van hardware dermate bepaald.
Hopelijk komt hier verandering in dat ati kaarten een stuk compatibeler worden met linux.

Straks moet ik nog terug overstappen op windows :p


Ik zie net dat een boot via live-cd 8.10 ook niet werkt, gewoon zwart scherm ipv loginscherm.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/13, 21:24:10 »
Probeer het eens met de 9.04 live cd, zou in principe weer meer ondersteuning moeten geven dan 8.04
Verder de download link van de driver van de ATI site http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.38&lang=English Misschien kan je deze installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 21:34:43 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/14, 09:44:00 »
Ik verander regelmatig van hardware, mijn vorige kaart was een nvidea omdat deze gewoon zeer goed was prijs/prestatie. Deze Ati kaart die ik me aangeschaft omdat dit me een prima budget kaart lijkt.
Ik zou het jammer vinden dat een os de keuze van hardware dermate bepaald.
Hopelijk komt hier verandering in dat ati kaarten een stuk compatibeler worden met linux.

Straks moet ik nog terug overstappen op windows :p


Ik zie net dat een boot via live-cd 8.10 ook niet werkt, gewoon zwart scherm ipv loginscherm.
ATI geeft toch wel code vrij voor de open source drivers, in december hebben ze de 3D code voor R600/700 (vanaf de HD2000 tot de nieuwste kaarten dus) vrij gegeven.

Ik persoonlijk heb ook voor een ati kaart gegekozen omdat ik meer vertrouwen heb in open source drivers, het duurt dan misschien langer voor ze op punt staan maar je bent zekerder van lange support. En bij Nvidia is er geen documentatie vrij gegeven waardoor de open source drivers echt slecht zijn.

[ontopic]
Wat je ook zou kunnen proberen:
-via recovery mode opstarten

-'drop to root shell' kiezen (met netwerk als dat een optie is)

nano /etc/apt/sources.list  en vanonder "deb http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic universe" (zonder de " ") toevoegen (daar zit de nieuwste stable radeonhd driver in).
  Ctrl + X (afsluiten) en dan J (opslaan)

apt-get update apt-get install xserver-video-radeonhd
Als die drivers je niet bevallen kun je in ieder geval nog de drivers van ati downloaden.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/14, 20:39:16 »
bedankt emil,

Ik ga dit zeker proberen, ik heb nu voorlopig een nvidea 8400 geinstalleerd wat natuurlijk weer een extra 'onnodige' kost met zich meebracht. Dit omdat ik zo rap mogelijk een oplossing moest hebben, omdat ik geen zin heb om mijn pc te herinstalleren, toch niet op dit moment.

Voor mij draait het gewoon om het feit dat ik, als er een oplossing is om deze ati kaart te doen werken in ubuntu, ik dit ook voor wil mekaar krijgen.
Daarom zal ik jou(emil) raad opvolgen en ik vond ook nog deze ----> https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI  waar mss ook wel een mogelijke oplossing in te vinden is.

In ieder geval bedankt voor de tips

Ik probeer het dit weekend uit en laat dan weten of 't gelukt is of niet.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/15, 21:11:41 »
Ik heb ondertussen toch niet meer geprobeerd om mijn ati kaart werkend te krijgen wegens tijdgebrek, mijn pc is ondertussen ook verkocht.
Het probleem zal volgens mij een samenloop van omstandigheden zijn geweest, de initramfs-melding kwam denk ik door defecte sectoren op mijn harddisk want
mijn partitietabel was naar de *****  vaantjes.
Ondertussen heb ik een nieuw systeempje amd-ati based, Asrock AMD 790GX / AMD SB750 chipset met onboard ati hd 3300 video en een x4 940 cpu.
Hierop heb ik ubuntu 9.04 geinstalleerd zonder problemen, de ati drivers heb ik van de ati website geplukt met een duidelijke handleiding hoe deze te installeren.

bedankt voor de hulp