Na een tijdje rommelen met het bovenstaande FFT programma en met jullie tips heb ik het
aan de praat gekregen.
Toch voel ik me onzeker over welke libraries er voor c++ zijn en waarvoor ik ze kan gebruiken.
Is er een plek waar ik een overzicht hierover kan krijgen.
Wim
Niet echt. Er zijn duizenden en duizenden libraries, en er zijn vaak meerdere libraries die (ongeveer) hetzelfde doen. Vaak zal je gewoon op google "c++ <iets waar je je mee wilt bezighouden>" moeten zoeken. Let op, dit is niet specifiek aan C++, maar heel veel programmeertalen (eigenlijk alle programmeertalen die een vorm van includes of libraries ondersteunen). Een kort, onvolledig overzicht:
* libc: de C-bibliotheek. Standaard in ieder C of C++-programma opgenomen.
* libstdc++: De C++ standaardbibliotheek. Standaard in ieder C of C++-programma
* boost: een verzameling van libraries die veel extra features in C en C++ geven
* libgc: "Garbage collection": automatische opruiming van ongebruikte pointers.
* libicu: Ondersteuning voor unicode.
* libxml2: Zoals de naam al zegt, XML.
* libz: Gzip en zip
* SDL: Spelletjes, voornamelijk invoer- en uitvoer.
* Irrlicht: 3D-engine
* OpenGL: basis 3D-handelingen
* Bullet: physics engine
* Qt: Programma's met een grafische interface maken, ook andere dingen
* LibSylph: Vervanger en uitbreider op de standaardbibliotheek van C++ en boost. Zeer aan te raden voor beginners, een goede kant-en-klaaroplossing. Wij van WC-eend adviseren nogmaals WC-eend
. Voornamelijk georienteerd op Linux.
Specifiek aan een besturingssysteem:
* Win32: Standaard C-bibliotheek op Windows.
* MFC: Win32 in C++
* COM: Componentenmodel voor MFC
* CLI: Nieuwere vervanger voor MFC, heeft een heel eigen taal nodig en werkt met VMs en zo...
* DirectX: Verzameling van libraries (3D, I/O, netwerk, audio) voornamelijk georienteerd op games
* Carbon: C++-bibliotheek op Mac die instaat voor grafische omgeving, sinds 10.6 officieel verouderd.
* Core Foundation: Objective-C standaardbibliotheek op Mac met allerlei extra's. Een crossplatform vervanger, GNUStep, bestaat ook.
* Cocoa: Een op Core Foundation gebaseerde bibliotheek voor GUI-programma's.
* Quartz: Een op Cocoa gebaseerde bibliotheek voor allerlei mooie 2D en 3D-effecten.
* GTK: Maken van grafische programma's op Gnome.
* X: Maken van grafische programma's in het algemeen, maar niet aan te raden (veel te moeilijk in gebruik).
Dat is zo ongeveer het belangrijkste waar ik direct opkom, zoek zeker zelf wat uit!