Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?  (gelezen 23889 keer)

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Gepost op: 2009/05/02, 08:45:19 »
Hallo
Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server als je wilt verbinden met een draadloos netwerk? Volgens mij gaat dat nl. niet automatisch en dat heeft me heel wat zoekwerk gekost. Ik ben zelfs in Windows gaan bekijken en opschrijven wat de ip's waren.
 
Ik gebruik de network manager die standaard geïnstalleerd wordt en heb een Fonera achter een orange livebox. Ik zag met de network manager ook gewoon het draadloze netwerk waarmee ik wilde verbinden, de laptop kreeg echter maar geen ip adres toegewezen.
In de network manager stond bij het tabje DNS een fout getal, kwam ik na een zoektocht achter. Dit is dus wel opgelost, ik ben er alleen benieuwd naar hoe dit het best kan.

Erik N

Offline Reijer

  • Lid
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 10:17:19 »
Hallo
Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server als je wilt verbinden met een draadloos netwerk? Volgens mij gaat dat nl. niet automatisch en dat heeft me heel wat zoekwerk gekost. Ik ben zelfs in Windows gaan bekijken en opschrijven wat de ip's waren.
 
Ik gebruik de network manager die standaard geïnstalleerd wordt en heb een Fonera achter een orange livebox. Ik zag met de network manager ook gewoon het draadloze netwerk waarmee ik wilde verbinden, de laptop kreeg echter maar geen ip adres toegewezen.
In de network manager stond bij het tabje DNS een fout getal, kwam ik na een zoektocht achter. Dit is dus wel opgelost, ik ben er alleen benieuwd naar hoe dit het best kan.

Erik N
Erik,

Ik ben bij XS4all en in hun handleiding staan twee DNS adressen: 194.109.6.66 en 194.109.9.9
Ik neem dus aan dat elke ISP deze gegevens aan z'n klanten verstrekt.
Overigens gaat het hier bij mij ook goed als ik de IP van de standaard gateway in het DNS veld invul. (het interne IP adres van je modem/router)

Reijer.

Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 11:03:36 »
Je hebt dus de hostname, en je wilt daarvan het IP hebben? Simpel, gewoon even pingen naar de hostname en je weet het.

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 11:48:01 »
Je hebt dus de hostname, en je wilt daarvan het IP hebben? Simpel, gewoon even pingen naar de hostname en je weet het.
Mogelijk begrijp ik het niet goed. Maar nee, ik heb niet de hostname, wel het essid waarmee ik wil verbinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 11:50:03 door Erik N »

Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 12:27:45 »
Als je verbindt met een gateway via DHCP, komt de DNS enzo automatisch terug. Bijna altijd, dus. Misschien conflicteert het een en ander in jouw situatie?

Offline ivo

  • Lid
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 22:53:45 »
tik in een terminal in
nslookup a.b.c

a.b.c is een niet bestaand ding, alleen maar om nslookup wat te doen te geven.

Die komt dan terug met het DNS server IP adres. Die #53 is de default TCP/IP port voor DNS verkeer.

inaninck@renault:~$ nslookup a.b.c
Server:         212.54.35.25
Address:        212.54.35.25#53

** server can't find a.b.c: NXDOMAIN

inaninck@renault:~$

Kun je hier wat mee?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/03, 08:34:26 »
tik in een terminal in
nslookup a.b.c

a.b.c is een niet bestaand ding, alleen maar om nslookup wat te doen te geven.

Die komt dan terug met het DNS server IP adres. Die #53 is de default TCP/IP port voor DNS verkeer.

Kun je hier wat mee?


Ja, hier kan ik wat mee, dit geeft inderdaad het ip adres door van mijn dns server.
bedankt.

[aanvulling]Alleen...... dit gaat pas op als je draadloos verbonden bent, en dat was ik niet toen ik het probleem had dat mijn laptop geen ip adres toegewezen kreeg. [/aanvulling]

Erik N
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 08:37:46 door Erik N »

Offline lizardman

  • Lid
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/03, 11:51:45 »
Heb je op je router de DHCP server aanstaan? zoniet, dan krijg je ook geen ip adres toegewezen.
Normaal geeft de router ook het dns adres mee van je isp.
Andere mogelijkheid is opendns. https://www.opendns.com/start/device/ubuntu
Waarmee je je computer een dns server opgeeft buiten die van je isp om.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ivo

  • Lid
Re: Hoe achterhaal je het ip adres van de dns server?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/04, 10:55:47 »
tik in een terminal in
nslookup a.b.c

a.b.c is een niet bestaand ding, alleen maar om nslookup wat te doen te geven.

Die komt dan terug met het DNS server IP adres. Die #53 is de default TCP/IP port voor DNS verkeer.

Kun je hier wat mee?


Ja, hier kan ik wat mee, dit geeft inderdaad het ip adres door van mijn dns server.
bedankt.

[aanvulling]Alleen...... dit gaat pas op als je draadloos verbonden bent, en dat was ik niet toen ik het probleem had dat mijn laptop geen ip adres toegewezen kreeg. [/aanvulling]

Erik N

Als je geen verbinding hebt: In een terminal intikken:
cat /etc/resolv.conf

Volgens mij laat ie die bij afsluiten van de verbinding staan en overschirijft ie hem bij het totstand komen van een nieuwe verbinding.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.