Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond  (gelezen 521 keer)

Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Gepost op: 2016/07/08, 23:10:45 »
Ik tracht een update van Ubuntu 14.04 uit te voeren, maar soms lukt dat niet helemaal. Verkeerd bron-bestand? Moet dan opnieuw booten middels de POWER-knop. Vandaag een driehoekje in beeld met een uitroepteken: laatste update niet goed uitgevoerd, probeer een gedeeltelijke upgrade. Zo gezegd, zo gedaan. De stappen "Opwaardering aan het voorbereiden", "Ophalen nieuwe pakketten" en "Bezig installeren van de opwaardeer-bestanden" lukken zo waar, maar bij de laatste stap "Opruimen" gaat het weer fout. Alle openstaande programma's zijn vooraf gestopt om dataverlies te voorkomen, maar halverwege het opruimen houdt ie het weer voor gezien. Het scherm wordt grauw (zie foto) en alleen de muis reageert nog. En de POWER-knop! Ik neem aan dat de upgrade gelukt is, want na re-boot is het driehoekje verdwenen, maar hoe is nu de status? Is er een manier om het opwaardeer-proces "normaal" te beeindigen als ie weer "hangt" of is de POWER-knop de enige remedie?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/08, 23:24:22 »
@ Cargamel,

op welke manier doe je die update? Op de reguliere manier? Ronddraaiende A ?  Ik denk dat je teveel rommelt, probeer het even zonder iets te veranderen/in te stellen...

Probeer ook eens:  een update te doen met de terminal.
Open terminal,

sudo apt-get update    <enter>
Passw sudo   <<intikken   (je ziet niks en dat moet ook zo zijn = blind typen)  <enter>
.....

sudo apt-get dist-upgrade  <enter>
....

exit   <enter>
exit   <enter>

Dit is het.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/08, 23:33:31 »
Bedoel je met rondraaiende A "update beheer"? Dat is toch de reguliere manier? Soms start  "updatebeheer" vanzelf en gaat het vaak goed. Maar als ik 'm activeer gaat het soms ook fout, blijft ie hangen en boot ik opnieuw (POWER/Reset).  Mochten er dan nog problemen zijn (wat bijna niet voorkomt) dan start ik een recovery-versie. Morgen even jouw suggestie eens proberen. Het is gelukkig geen Windows die je dan opnieuw moet installeren mocht het fout gaan.  ;) Dank voor het meedenken.
PS. Is er trouwens een toets-combinatie waarmee je processen (zoals een hangende upgrade) kan killen. Ooit lang geleden op een Unix training begrepen dat die er is, maar toen had je nog geen grafische interface. Althans niet op de training.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 23:42:34 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/09, 09:55:47 »
@ Cargamel,

even terugkomend op wat je schrijft in uw beginvraag: als ie dan weer "hangt" zoals ik zie op uw afbeelding, heeft waarschijnlijk te maken met een wat 'lijvige' verwerking die een tijdje duurt... even wachten en wat geduld, en, het gaat verder...zolang de cursor knippert dan werkt het verder...  :)

Indien dit wel minuuuuten, ...úren, zou duren, dan de grove middelen... ik denk met het commando 'kill' ...maar zelf heb ik dit nog nooit moeten toepassen ...even googelen zal meer informatie naar boven brengen of even op de website van Pjotr zoeken.  :)
Of: ....
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal?action=show&redirect=WerkenMetDeTerminal   :)
Ook: http://www.computerhope.com/unix/ukill.htm
Eventueel ook: https://www.maketecheasier.com/kill-command-in-linux/
Dat misschien ook: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=69558.0
Ook nog:  http://www.sitemasters.be/tutorials/19/1/572/Overig/Linux_Terminal  -->>punt 5.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 10:09:34 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/10, 22:06:32 »
@Spievensterke

Ik heb in terminal-mode een update uitgevoerd zoals je hebt beschreven, met het volgende resultaat(verkort):

“De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  cli-common libgdiplus libglib2.0-cil libmono-corlib4.0-cil
  libmono-corlib4.5-cil libmono-data-tds4.0-cil libmono-posix4.0-cil
  libmono-security4.0-cil libmono-sqlite4.0-cil
  libmono-system-configuration4.0-cil libmono-system-core4.0-cil
  libmono-system-data4.0-cil libmono-system-drawing4.0-cil
  …............
  mono-4.0-gac mono-gac mono-runtime mono-runtime-common mono-runtime-sgen
  python-gst0.10 python-pexpect python-pykka python-renderpm python-reportlab
  python-reportlab-accel python-ws4py
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
 De volgende pakketten zullen opgewaardeerd worden:
  chromium-browser chromium-browser-l10n chromium-codecs-ffmpeg-extra gimp
  gimp-data libgimp2.0 libimobiledevice4 libldap-2.4-2 liboxideqt-qmlplugin
  liboxideqtcore0 liboxideqtquick0 libunity-core-6.0-9 oxideqt-codecs-extra
  p7zip p7zip-full tzdata unity unity-services
18 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
1 pakketten niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.”

Dan gaat ie een heleboel pakketten ophalen, voor-configureren en uitpakken. Bijna aan het eind:

dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-extra-3.19.0-25-generic (--configure):
 pakket linux-image-extra-3.19.0-25-generic is niet gereed voor configuratie
 kan het niet configureren (huidige status `half-installed')


… en als laatste wordt getoond:

“Instellen van liboxideqtcore0:i386 (1.15.8-0ubuntu0.14.04.1) ...
Instellen van liboxideqtquick0:i386 (1.15.8-0ubuntu0.14.04.1) ...
Instellen van liboxideqt-qmlplugin:i386 (1.15.8-0ubuntu0.14.04.1) ...
Bezig met afhandelen van triggers voor libc-bin (2.19-0ubuntu6.9) ...
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 linux-image-extra-3.19.0-25-generic
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)”

Precies datgene waar het systeem in stikt bij de reguliere Updatebeheer procedure (draaiende A). Rara, waar zit de fout en hoe te repareren, want daar krijgt ie volgende keer weer mee te maken, en wat moet ik met die Use 'apt-get autoremove' to remove them.? Alles functioneert nog wel na deze update. Toeval of heeft dit te maken met een update in command-mode?

Gr.
PS. Log van het Remove commando ziet er "goed" uit. Proces eindigt, voor zover ik kan zien, zonder problemen. Een hoop troep opgeruimd al moet je me niet vragen wat allemaal. Zal wel goed zijn. 
« Laatst bewerkt op: 2016/07/10, 22:23:45 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/10, 23:05:40 »
de fout zit hier : 

“dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-extra-3.19.0-25-generic (--configure):
 pakket linux-image-extra-3.19.0-25-generic is niet gereed voor configuratie
 kan het niet configureren (huidige status `half-installed')

In de manual van dpkg vind ik het volgende:  http://man7.org/linux/man-pages/man1/dpkg.1.html
half-installed:
              The installation of the package has been started, but not
              completed for some reason.


de fout markering, E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)” ...gegoogeld,= misschien de oplossing???
https://hellocoding.wordpress.com/2014/06/08/sub-process-usr-bin-dpkg-returned-error-1/

Ik denk dat je met een versieconflict opgescheept zit ... hoe je dit moet oplossen is geen spek voor mijn bek. Hier moet ik de handdoek in de ring gooien. zie: http://wyldeplayground.net/ubuntu-version-conflict-linux-libc-dev-and-kernel-version/

Het zou ook kunnen zijn dat er een kernelconflict is --> verwijder alle oude kernels ! LAAT de 2 recentste STAAN!

(Ten persoonlijke bedenking/overweging: Indien ik dit zou tegen komen (bovenstaande probleem) dan neem ik een backup van mijn homemap en installeer ik Ubuntu 14.04.4 LTS (64-bit?) opnieuw = verse installatie.
Maar je bent vrij, en ik hoop dat je een oplossing, door iemand anders, aangereikt krijgt.)

groet,
spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2016/07/10, 23:54:28 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gedeeltelijke update gedeeltelijk afgerond
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/11, 14:25:58 »
".... hoe je dit moet oplossen is geen spek voor mijn bek". Je kan niet alles weten, maar als ik je uitgebreide reacties lees vind ik het al heel wat dat je er zoveel vanaf weet. En ook al die anderen die me helpen of hebben geholpen met het oplossen van (eerdere) vraagstukken en/of problemen. Reuze bedankt voor het meedenken. Met al deze ondersteuning kom ik er vast wel uit. Het systeem werkt nog steeds. Wellicht heb ik de handel de vorige keer te snel afgebroken, terwijl die nog onzichtbaar bezig was ("lijvige" verwerking) en ik te weinig geduld had, zoals je al eerder suggereerde. De volgende update nog maar eens afwachten.

Groet,
Cargamel
« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 14:32:31 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME