Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu opstart scherm bij ubuntu  (gelezen 1086 keer)

Offline timme014

  • Lid
xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Gepost op: 2009/11/02, 16:02:14 »
De upgrade van 9.04 naar 9.10 is gelukt.
Maar de eerste schermen (splash screens) zijn bij het opstarten steeds van xubuntu (diep blauwe nacht, wolk vuurvliegjes).
Na het inloggen is het rood/geel van ubuntu er (gelukkig) weer.
Er blijken geen Splash Screens geïnstalleerd te zijn. Waar zijn die gebleven? Hoe brei is dit weer recht?
Het is meer nieuwsgierigheid dan ergernis, maar wie kan mij helpen?

zwaardmeester

  • Gast
Re: xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 02:05:37 »
Zou u iets specifieker kunnen zijn wanneer dit splash-scherm zichtbaar is? Is dat vlak na de bootloader Grub of pas later. Laat het commando

sudo usplash
het "verkeerde" Xubuntu scherm zien toevallig? Het commando kan met "Escape" of "Ctrl-c" worden beeindigd.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 02:07:11 door zwaardmeester »

Offline timme014

  • Lid
Re: xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 20:05:25 »
Leuk dat je meedenken wil. Ik hoop zo ook meer inzicht te krijgen in het werken met Linux - ik gebruik het nog maar een paar maanden.

Na bootloader Grub komt eerst een helemaal zwart scherm met in 't wit de drie ubuntu poppetjes. Daarna komen de vuurvliegjes, dan het xubuntu inlogscherm, dan nog een keer de vuurvliegjes die gevolgd worden door het gnome bureaublad.
Met /sudo usplash/ krijg ik alleen de witte poppetjes te zien.

Re: xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 20:15:42 »
Waarschijnlijk staat in synaptic de xubuntu xsplash geinstalleerd, verwijder die en installeer de ubuntu versie.

Offline timme014

  • Lid
Re: xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 16:17:57 »
Dank voor al het meedenken. Ik heb het maar groot aangepakt - een schone installatie met 9.10, er waren nog wat meer rafeltjes. Eén foutje gemaakt met GParted - ook de Windows partitie is nu weg. Nou ja , ......

zwaardmeester

  • Gast
Re: xubuntu opstart scherm bij ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 16:27:00 »
Oei dat klinkt niet zo mooi. In het vervolg: een partitie verwijderen met GParted kan in sommige gevallen ongedaan gemaakt worden!! Alleen als je het tijdig doorhebt, en in de vrijgekomen ruimte nog geen nieuwe partitie hebt aangemaakt. Ik heb het zelf een keer succesvol gedaan met het programma testdisk. Zie ook https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery