Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk file syteem  (gelezen 4811 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #25 Gepost op: 2010/04/09, 14:07:54 »
Citaat
Vanadium: zou je dat lijntje voor me willen uitschrijven ?
Dat wil ik, maar dan moet ik van jou de output hebben van
sudo blkid
mount
Als je zelf weet om welke partitie het gaat, dan zal ik die "mount" zelfs niet nodig hebben.

Citaat
Moet het persé  /Media/Data  heten of mag dat ook gewoon /Opslag  zijn ?
Het mag eender welke directory zijn in je systeem. Conventioneel gebeuren mounts onder /mnt of onder /media. Onder Ubuntu hebben die twee een verschillend effect voor gnome:

* Als je mount onder /media of onder je eigen home directory, dan verschijnt er een "schijficoon" voor de aangekoppelde partitie op je desktop.
* Mount je elders, vb onder /mnt, dan verschijnt er géén icoon.

Zelf verkies ik een partitie op een interne schijf te mounten onder /mnt. Je kan immers altijd zelf iconen maken, van de ganse partitie, of van een directory op de schijf.

Om gemakkelijk op dergelijke partitie te komen, maak ik een link in mijn home directory. Je hebt alle vrijheid:

* Als enig gebruiker, zou je meteen gans de partitie kunnen doorlinken. Of je kan subdirectories maken zoals "Muziek", "Films", en die apart in jou eigen home doorlinken. m.a.w., je hebt zelf volledige vrijheid de schijfruimte te organiseren zoals je wil.
* Als er meerdere gebruikers zijn, kan je op de partitie subdirectories aanmaken voor elk van de gebruikers, en die in hun directory doorlinken.

Vooraleer je op de schijf (of een gedeelte ervan) als gewone gebruiker kan schrijven, zal je eerst de nodige rechten moeten toekennen (typisch door jezelf eigenaar te maken van de directory waar je als gebruiker wil schrijven.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk file syteem
« Reactie #26 Gepost op: 2010/04/13, 12:58:20 »
Sorry dat het even duurt. Ik wilde eerst Lubuntu beta2 testen. Met deze live cd wordt de Data partitie standaard gemount en het geeft me ook rechten om mappen aan te maken (handig of gevaar ?).

Door een andere netwerkmanager had ik nog geen draadloze verbinding. Als dat niet lukt, ga ik verder met Ubuntu en meld ik me weer. Bedankt voor je uitgebreide uitleg tot nu toe.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Nollie

  • Lid
OPGELOST: Welk file syteem
« Reactie #27 Gepost op: 2010/04/18, 13:59:39 »
Terug bij Ubuntu. in Lubuntu is bestandssyteem onzichtbaar (vreemd) zodat ik m'n ext4 data partitie niet kon koppelen aan /media/data. Hiervoor heb ik pysdm (storage device manager) geïnstalleerd. Na gksudo nautilus heb ik schrijfrechten. Dat het icoon van m'n Data partitie op het bureaublad staat vindt ik prima. Iedereen bedankt !
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.