Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Xubuntu: verwijder Windowspartities van je bureaublad  (gelezen 1387 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Op een tweevoudig opstartbare computer is het handig om de snelkoppelingen naar de Windowspartities te verwijderen van het bureaublad van Xubuntu. Ze staan daar tussen de overige "verwijderbare apparaten".

Je kunt dat natuurlijk doen, door verwijderbare apparaten überhaupt niet meer te laten tonen op het bureaublad. Maar dat heeft het nadeel, dat bijvoorbeeld geheugenkaartjes ook niet meer worden getoond.

Daarom kun je dat het beste doen, door de Windowspartities permanent aan te koppelen. Daardoor ziet Xubuntu ze niet meer als "verwijderbare apparaten", en verdwijnen de snelkoppelingen vanzelf van je bureaublad.

Je kunt dat als volgt tot stand brengen:
https://sites.google.com/site/computertip/tips-xubuntu#TOC-Windowspartities-verwijderen-van-uw-bureaublad

Succes!  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip voor Xubuntu: verwijder Windowspartities van je bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/10, 17:53:37 »
Dat doe ik met Menu > Instellingen > instellingenbeheerder > Bureaublad
Hier tabblad Pictogrammen en deze allemaal uitzetten.
In Thunar verschijnen ze, maar het bureaublad is leeg.

Dit werk ook in XFCE 4.10 van Xubuntu 12.10 :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Xubuntu: verwijder Windowspartities van je bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/10, 17:57:14 »
Dat doe ik met Menu > Instellingen > instellingenbeheerder > Bureaublad
Hier tabblad Pictogrammen en deze allemaal uitzetten.
In Thunar verschijnen ze, maar het bureaublad is leeg.

Dit werk ook in XFCE 4.10 van Xubuntu 12.10 :lol:

Klopt, maar.... dan verdwijnen *alle* verwijderbare apparaten van het bureaublad. Dit is bedoeld voor wanneer je dat niet wilt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/10, 17:59:34 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip voor Xubuntu: verwijder Windowspartities van je bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/10, 19:22:14 »
Pjotr, je geeft in je tip het advies om de Windowspartities permanent te koppelen via /etc/fstab. Dat is natuurlijk een prima advies, alleen is het verstandiger om dat via de UUID's te doen in plaats van /dev/sda1.
De reden is dat wanneer je de computer opstart met verwijderbare media aangesloten de aanduidingen /dev/sda, /dev/sdb enz. kunnen wisselen. De UUID's blijven altijd gelijk.

Als alternatief kan je ook een label gebruiken, als dat ingesteld is.

Zie ook hier: https://help.ubuntu.com/community/UsingUUID

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Xubuntu: verwijder Windowspartities van je bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/10, 19:55:31 »
Pjotr, je geeft in je tip het advies om de Windowspartities permanent te koppelen via /etc/fstab. Dat is natuurlijk een prima advies, alleen is het verstandiger om dat via de UUID's te doen in plaats van /dev/sda1.
De reden is dat wanneer je de computer opstart met verwijderbare media aangesloten de aanduidingen /dev/sda, /dev/sdb enz. kunnen wisselen. De UUID's blijven altijd gelijk.

Als alternatief kan je ook een label gebruiken, als dat ingesteld is.

Zie ook hier: https://help.ubuntu.com/community/UsingUUID
Terecht opgemerkt; dat is inderdaad technisch beter.  :)

Maar ook weer een extra complicatie.... Ik twijfel daarom nog, of ik dat in mijn handleiding ga opnemen. Het streven naar eenvoud staat soms op gespannen voet met het streven naar de hoogste technische kwaliteit....