Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)  (gelezen 1618 keer)

Tis erg lang geleden dat ik dit gedaan op een desktop met aparte schijven. Windows 11 staat al op een SSD van 250 GB. Ik heb een 2e SSD geplaatst van 1 TB voor Ubuntu. Ik neem aan dat dit een handmatige installatie wordt , omdat bij de standaard optie (installeer Ubuntu naast Windows 11) ubuntu naast windows op 1 schijf wordt gezet.
Is er ergens een actuele instructie voor het installeren van windows 11 en Ubuntu op 2 aparte schijven, zodat bij opstart via Grub het systeem gekozen kan worden ? Pjotr had altijd van die mooie instructies.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/30, 19:16:28 »
Je kunt bij de installatie op "something else" klikken ipv er naast installeren.
Je krijgt dan de partitie editor ervoor. Onderaan kun je de disk selecteren. Vervolgens partities aanmaken naar wens.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/30, 19:27:33 »
dank Bart,

Dat het handmatig moet begreep ik al wel, gaat me er om welke partities en moet er nog een snelle opstart in windows worden uitgeschakeld, moet er nog boot of EFi partitie aangemaakt worden bij de handmatige instelling van partities, hoe groot moet de systeem partitie zijn. Kan ik nog een aparte /home aanmaken. Moest het allemaal primaire partities zijn .... aan het begin van de schijf ...
« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 19:29:26 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/30, 19:47:27 »
De bootloader kun je het beste op de efi partitie zetten. Als het goed is bestaat deze al op de schijf waar ook Windows op staat.
/boot 512MB ext4 (optioneel)
/          30GB ext4
/home (10GB of groter naar wens) ext4
Swap *

Je kunt ruimte voor andere partities of vrijhouden om later toe te voegen. De rest van de ruimte kun je natuurlijk ook aan /home toevoegen (dan in de partitie tabel wijzigen).

* Swap size
What is the right amount of swap space?

Amount of system RAM Recommended swap space
less than 2 GB 2 times the amount of RAM
2 GB - 8 GB Equal to the amount of RAM
8 GB - 64 GB 0.5 times the amount of RAM
more than 64 GB workload dependent
* Swap size
« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 20:00:01 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/30, 19:59:16 »
Als ik de bootloader op EFI van windows EFI partitie zet, kan ik windows dan nog wel opstarten in Grub ?? Ik neem aan dat dan de bootloader van Windows wordt overschreven.
Ik heb eerder eens meegemaakt dat bij een grote upgrade van windows ik ubuntu niet meer kon opstarten omdat windows weer de bootloader van ubuntu had overschreven.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 20:02:07 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/01, 17:52:26 »
Op de door jou genoemde wijze heb ik op deze laptop Ubuntu geïnstalleerd.
Nou is het wel een oudere laptop maar e.e.a werkt perfect.
Ik installeer ieder OS zonder dat de andere SSD in de laptop zit.
Dit voorkomt onnodig gedoe.
Grub wordt wel overschreven, elke SSD heeft zijn eigen Grub.
Ik kan steeds kiezen welk OS ik wens op te starten, met behulp van een functie toets, in mijn geval 3 Win Ubuntu en Mint.
Ik heb de DVD drive vervangen door een SSD, hebt u slechts een adapter nodig.

Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/02, 10:02:15 »
Mooi ik heb mijn geheugen nog eens opgefrist en deze nog even bekeken. Dit is een automatische installatie, zonder handmatig aanmaken van partities. Was ook zo gepiept: https://www.youtube.com/watch?v=5Ay8UI_wiM8&t=259s

www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 11 op 2 aparte SSD installeren (dual boot via grub)
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/09, 19:04:10 »
Ik installeer altijd eerst win.10 en dan Ubuntu gaat altijd prima/.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039