Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Samsung laptop draaien op USB-stick  (gelezen 548 keer)

Offline morjos

  • Lid
Ubuntu op Samsung laptop draaien op USB-stick
« Gepost op: 2013/08/23, 22:50:09 »
Ubuntu vrienden,

Ik ben wat zinnens maar weet niet echt of het mogelijk is.....
Onlangs kocht ik een nieuwe laptop Samsung met Win8. Nu hab ik begrepen dat Ubuntu naast Win8 instaleren nogal omslachtig is.


Nu wilde ik graag hetvolgende doen :  Op een USB3 van 32 Gig - stick Ubuntu installeren (zoals op een HDD, dus NIET een bootable-stick om Bv Ubuntu uit te proberen )

Wanneer ik dan de laptop start met de stick ingeplugd : Ubuntu
Met de stick niet ingeplugd : Win8,


Dus eigenlijk zoals een dual-boot

Kan dit en zo ja, hoe ?    Probleem is wel dat ik het Bios NIET kan instellen op "opstarten vanaf DVD-station" Het is me wel gelukt van het bios in te stellen op "opstarten vanaf USB"

Alvast dank

Re: Ubuntu op Samsung laptop draaien op USB-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/24, 23:00:46 »
Lijkt me geen goed idee.

Live draaien is prima voor tijdelijk gebruik en hierbij kan je vaststellen of alles goed werkt onder Ubuntu.
Het is ook mogelijk om live data op te slaan op de USB stick en zelfs updates te doen of extra software te installeren.

Echter, USB- sticks zijn niet bedoeld om veelvuldig data te schrijven, wissen en lezen.
Systeemsoftware is niet bedoeld om geïnstalleerd te worden op verwisselbare media.

Wellicht is installatie met Secure Boot iets lastiger dan vroeger onder het klassieke BIOS echter installatie op de interne HD heeft altijd de voorkeur.  Op internet vele voorbeelden en/of instructies hiervoor te vinden.

Re: Ubuntu op Samsung laptop draaien op USB-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/24, 23:14:51 »
Secure Boot uitschakelen in het BIOS en dan kun je Ubuntu prima installeren.