Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Coreldraw met wine  (gelezen 1556 keer)

Offline daido

  • Lid
Coreldraw met wine
« Gepost op: 2018/11/17, 18:54:24 »
Een kennis van mij wil coreldraw gaan gebruiken in combinatie met linux mint met wine.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gimp wil hij niet gaan gebruiken, omdat hij daarmee niet overweg kan.

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/18, 04:56:05 »
Het is niet echt een antwoord op  je vraag maar Coreldraw is een vectorprogramma en Gimp is op basis van pixels. Gimp kun je ook als een foto bewerkingsprogramma gebruiken (soort van Photoshop).  Dit zou ik wel meenemen in je keuze wat betreft te gebruiken programma.

Uitleg verschil tussen vector en pixel(s): https://www.brandmerchandise.nl/het-verschil-tussen-pixel-en-vectorafbeeldingen/
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline aartje

  • Lid
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/18, 09:20:20 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/18, 10:02:19 »
Laat 'm eerst eens kijken naar Inkscape? Een prima vectorgebaseerd tekenprogramma, 100 % Linux en 't zit gewoon in de pakketbronnen....

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/19, 12:58:55 »
Laat 'm eerst eens kijken naar Inkscape? Een prima vectorgebaseerd tekenprogramma, 100 % Linux en 't zit gewoon in de pakketbronnen....

Ligt er ook een beetje aan wat er ontworpen moet worden. Scribus is ook een mooi ontwerpprogramma.

Inkscape ga ik me ook eens meer in verdiepen. Had mijn attentie nog niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/19, 19:09:22 »
Scribus is (meer) voor het ontwerpen van flyers, brochures e.d. 

Kortom: een DTP ( =desktop publishing) programma.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline daido

  • Lid
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/24, 10:49:33 »
Bedankt voor alle tips! Hij is met inkscape aan de slag gegaan en kijkt of hij er goed mee kan werken.
Want van windows wil hij helemaal af.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/24, 11:08:31 »
Hoi Daido,

Leuk om te horen! Wens hem succes met Inkscape. Ik vind dat ook een heerlijk programma.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/24, 11:40:06 »
Gimp wil hij niet gaan gebruiken, omdat hij daarmee niet overweg kan.
Die kennis zal er voor moeten openstaan, want blijkt nu af te haken "als hij er niet mee overweg kan". Nu is Gimp hier niet de geschikte keuze: het is een programma voor het bewerken van pixelafbeeldingen, terwijl CorelDraw een vectorgebaseerd tekenprogramma is. Inkscape is hier inderdaad hét programma. Voor echt gesofisticeerd vector artwork met je wellicht bij Inkscape zijn, maar afhankelijk van wat er moet gebeuren, zou ook LibreOffice Draw zeer geschikt kunnen zijn.

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/24, 16:14:28 »
Inderdaad. Wie zijn weg kent in Photoshop vindt ook zijn weg wel in Gimp.
Vrijwel alles komt overeen, alleen heet het soms net wat anders vanwege © ® ™
En zo is het met de meeste vergelijkbare programma's.

Nu is gimp niet aan de orde maar zeker ook interessant.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/24, 16:16:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/24, 17:59:34 »
Gimp wil hij niet gaan gebruiken, omdat hij daarmee niet overweg kan.
Die kennis zal er voor moeten openstaan, want blijkt nu af te haken "als hij er niet mee overweg kan".

Volledig mee eens! Het is soms behoorlijk irritant dat mensen gewoon maar willen blijven vasthouden aan bepaalde software omdat ze - excusez - in mijn optiek vaak te lui zijn om iets nieuws te leren. Het moet allemaal maar aan komen waaien en het liefst willen ze dat anderen alle kastanjes voor ze uit het vuur halen.
Het is heel simpel : wil je wat leren, dan zul je je daar voor moeten inspannen en soms andere dingen moeten laten. Keuzes maken heet dat.
(Sorry voor het enigszins off-topic gaan  ^-^)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/24, 18:03:39 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline daido

  • Lid
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/25, 06:04:57 »
Deze man is over de zeventig en totaal niet handig met computers. Het is al een wonder dat hij met coreldraw ( gebruikt hij al heel lang) zulke mooie dingen kan maken en met ubuntu kan omgaan. Dat heeft niks met luiheid te maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Coreldraw met wine
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/25, 13:04:14 »
Hoi Daido,

Ik heb dit draadje zitten volgen. Eerlijk gezegd doet jouw man er beter aan het bij Windows te laten, maar daar zal hij wel over nagedacht hebben. Windows 10 is best goed.

Coreldraw en Gimp zijn twee heel verschillende programma's. Verder doet Coreldraw het alleen in de X3 versie goed in Wine, voor de latere versies is het een puinhoop. Aartje verwees je al naar WineHQ. Dat is de goede weg.

De enige andere oplossing is Windows en Coreldraw draaien in een virtuele omgeving. Zie Pjotrs puike aanwijzingen terzake. Of dat voor jouw man acceptabel én ook doenbaar is valt natuurlijk nog te bezien.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/25, 16:11:59 »
Deze man is over de zeventig en totaal niet handig met computers. Het is al een wonder dat hij met coreldraw ( gebruikt hij al heel lang) zulke mooie dingen kan maken en met ubuntu kan omgaan. Dat heeft niks met luiheid te maken.

Mijn opmerking is meer van algemene aard. Het is absoluut niet mijn bedoeling om jouw kennis (of wie dan ook) ten onrechte van luiheid te beschuldigen. Echter wanneer hij totaal niet handig met computers is, dan vind ik het best knap dat hij met Ubuntu heeft leren werken. Wanneer hij dat heeft kunnen leren, dan denk ik dat hij ook met andere software (zoals GIMP) kan leren omgaan.

Overigens is over de 70 tegenwoordig aanzienlijk minder oud dan tig jaren geleden. Is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, maar ik ken mensen van over de 70 de superscherp zijn, lichamelijk een zeer goede conditie hebben en mij nog heel veel over computers kunnen leren..

Voor wat betreft de door mij aangehaalde luiheid. Mijn ervaring is dat er behoorlijk wat mensen (niet allemaal natuurlijk) op fora komen die weinig tot geen zin hebben om zich in te spannen om iets te leren en het liefst willen dat andere fora-gebruikers al het werk voor hen opknappen. Onlangs heb ik dat zelf op een ander forum ook meegemaakt.  Ik vind dat ten eerste irritant en ten tweede niet bijster sociaal.
Mijn ervaringen op linuxfora zijn doorgaans heel goed, mits je zelf maar hebt laten zien dat je je voldoende hebt ingespannen om het probleem op te lossen. Dat is erg leerzaam. Ik spreek uit eigen ervaring.
Tot zover deze off-topic bijdrage :laugh:
Een boek doet het altijd...

Re: Coreldraw met wine
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/25, 17:32:16 »
Deze man is over de zeventig en totaal niet handig met computers. Het is al een wonder dat hij met coreldraw ( gebruikt hij al heel lang) zulke mooie dingen kan maken en met ubuntu kan omgaan. Dat heeft niks met luiheid te maken.

Hier op het forum hangt (of heeft gehangen) een man van ook hoge leeftijd en met wat beetje hulp van ons is hij best ver gekomen. En een aantal leden zoals Ron bijvoorbeeld zijn ook de 30 al net gepasseerd. :evil:  ^-^
Hetzelfde zeggen ze van kinderen, maar hier is de jongste inmiddels niet veel anders gewend en weet niet beter. En ons kind wordt niets tekort gedaan want leert ook de meer regulier gebruikte OS buitenshuis (school).
Mijns inziens staat de mogelijkheid het te leren los van leeftijd en ligt het meer aan de persoon en ondersteuning ervan. De ene persoon is nu eenmaal handiger en sneller met computers dan de ander. Iemand die na jaren gebruik nog steeds klooit met de reguliere OS zal ook Linux minder snel oppikken waar iemand die de reguliere OS door en door kent Linux ook sneller op zal pikken.

Misschien helpt het hem als hij zich zelf hier ook aan meldt en zijn vragen voor kan leggen?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/25, 17:37:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore