Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted  (gelezen 3205 keer)

[Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Gepost op: 2008/12/01, 19:10:42 »
Ik zou voor iemand Ubuntu installeren op zijn laptop.
Eerst de schijf gedefragmenteerd. Hierna met gparted op de Ubuntu live cd geprobeerd de partitie met Windows XP kleiner te maken. Dit lukte niet, zowel met de greepjes als met de cijfers. Toen heb ik eerst de partitie(NTFS de hele schijf) op delen gezet nogmaals geprobeerd, ook dit lukte niet. Is dit een of andere beveiliging in XP die ik eerst uit moet zetten of is een ander programma beter geschikt?

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 23:22:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 19:16:08 »
Heb je die partitie ook laten controleren op fouten?

Verder kan je volgens mij ook vanuit XP de partitie verkleinen. Rechtsklik op mijn computer en kies voor manage...
Nu kan je als het goed is aan de linkerkant kiezen om de schijven te beheren.

Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 19:47:20 »
Bedankt Johan, ik ga het vrijdag gelijk uitproberen( dan zie ik diegene weer). Moet toch lukken als iemand aan de Ubuntu wilt. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 19:53:56 »
Bedankt Johan, ik ga het vrijdag gelijk uitproberen( dan zie ik diegene weer). Moet toch lukken als iemand aan de Ubuntu wilt. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

gijbert er zijn feitelijk twee versies van gparted geloof ik. de achtergrond weet ik niet meer, maar enfin probeer beide versies van gparted eens. kan zijn dat die fork van gparted het weer wel doet.
zie: http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Een-bestaande-partitie-verkleinen-met-GParted.htm
njaa....ik zie geen tweede project meer van gparted.....
« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 19:55:53 door leoquant »

Offline vanadium

  • Lid
Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 20:00:16 »
De systeempartitie van Windows vanuit Windows verkleinen zal zeker niet kunnen. Ben je zeker dat je in gparted eerst de partitie ontkoppeld hebt (rechts-klik, unmount)? De live CD van Ubuntu durft alle volumes wel eens te koppelen. Dat heb je niet als je de gparted live C gebruikt.

Citaat
Toen heb ik eerst de partitie(NTFS de hele schijf) op delen gezet
Wat bedoel je hier mee?

jmlepercq

  • Gast
Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 20:14:34 »
Bedankt Johan, ik ga het vrijdag gelijk uitproberen( dan zie ik diegene weer). Moet toch lukken als iemand aan de Ubuntu wilt. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

Hallo,
Voor in Windows (Win2000 of Xp) gebruik PatitionMagic(is een onderdeel van Norton) en alles zal vlot verlopen.
Het programma kan gedownload worden via "softwarestation.com" of via Norton.com
Jean-Marie,

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 20:24:07 »
Bedankt Johan, ik ga het vrijdag gelijk uitproberen( dan zie ik diegene weer). Moet toch lukken als iemand aan de Ubuntu wilt. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

Hallo,
Voor in Windows (Win2000 of Xp) gebruik PatitionMagic(is een onderdeel van Norton) en alles zal vlot verlopen.
Het programma kan gedownload worden via "softwarestation.com" of via Norton.com
Jean-Marie,

het is hier op het forum wel vaker gepasseerd dat partionmagic juist niet zo geweldig kan omgaan met linux formats als ext3.
kijk 9 van de 10 keer gaat het goed natuurlijk, maar de gparted live-cd is wat mij betreft de beste tool om te partitioneren en formatteren.

Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 20:54:48 »
En of zijn broertje Parted Magic
http://partedmagic.com/

Daar komt bij dat PatitionMagic geen gratis of freeware proggie is, dus een beetje zonde om en geld uit te geven en tegen een mislukte partitie indeling aan te kijken ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/01, 23:18:59 »
Heren bedankt voor de oplossingen, ik ben nu Gparted Live en Parted Magic aan het downloaden
ik neem ook nog een windows programma mee mocht het echt niet lukken, kan me niet voorstellen. :)
@Vanadium,
Citaat van: gijsbert
Toen heb ik eerst de partitie(NTFS de hele schijf) op delen gezet
Wat bedoel je hier mee? In windows heb ik de schijf op gedeeld gezet, komt er zo'n handje onder.
Ik zal eerst nog kijken of de schijf/partitie niet gemount is, tjonge zou wel een super noob fout zijn van mij. :(

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/12, 23:47:00 »
Even nog een aanvulling:
Uit eindelijk de hele schijf geformatteerd met Gparted in NTFS daarna de helft geformatteerd in EXT3, Ubuntu geïnstalleerd Hierna Windows XP proberen te installeren op de NTFS partitie dit lukte niet, met GParted opnieuw geformatteerd in NTFS Hierna weer Windows XP proberen te installeren op de NTFS partitie, weer niet gelukt, met GParted opnieuw geformatteerd in FAT32.
Hierna weer Windows XP proberen te installeren op de FAT32 partitie, ook niet gelukt.
Toen via de installatie schijf van XP de FAT32 partitie verwijdert, hierna een NTFS aangemaakt/geformatteerd met XP, installatie wel gelukt. Beetje vreemd toch? Nu alleen een Grub herstel doen, had ik geen tijd meer voor. Kan toch wel eens tegen vallen zo'n dual boot.  :(

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: [Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/13, 07:21:04 »
Het valt tegen omdat je niet eerst eens gaat lezen, zodat je wat meer info krijgt.

Partitie maken doe je het beste met de installatie schijf van windows of ubuntu, en niet met een ander programma.
Reden is dan weet je zeker dat het bij elkaar hoort.
Met xp cd opstarten dan r kiezen, dan kon je in de herstelconsole(hier kun veel dingen doen, zie google.), zoals partities maken etc.
Met de ubuntu livecd kun je dit ook, partitie maken.

Met installeren van xp of ubuntu heb je helemaal geen geformateerde partitie nodig, zelfs beter om een leeg stuk hd te hebben, dan doet de installatie schijf dit zelf, wat dan ook beter is.

Xp en ubuntu(dualboot) is zeer eenvoudig, maar erst eens lezen en dan proberen.
Eerst windows installeren, en een stuk hd leeg laten voor ubuntu(leeg dan zie je ook dat je de goede schijf hebt, omdat ubuntu andere namen gebruikt),
dan ubuntu installeren, klaar.
Normaal werkt alles, maar indien je grub niet werkt dan kan je dit nog na installeren, dmv livecd ubuntu(zie deze forum), of "supergrub" dit is een bootable cd die het installeren kan.

Indien je xp en ubuntu andersom installeered dan moet je meer dingen bijsturen.(of bij meerdere linux versies)

Re: [Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/13, 10:56:45 »
Jan 11000, ik heb al meerdere dual en triple boots uitgevoerd in allerlei varianten en veel gelezen erover heb ik ook. GParted Live is een opzichzelfstaand staande uitvoering van GParted zoals deze op de Ubuntu Live cd staat, meestal gebruik ik GParted Live. Ik denk dan ook dat er iets niet goed is/was met de harde schijf is, bad block of partitietabel?, omdat bij de installatie van Ubuntu toen Windows er op stond, Gparted ook niet werkte zowel de versie op de Ubuntu Live cd als de Gparted Live cd. Nu staan Windows en Ubuntu tenminste er op en Grub herstellen is ook geen probleem. Wat me tegenviel is de tijd die ik er aan besteed heb, normaal ben ik binnen een uur klaar, met alle multimedia etc. ook geinstalleerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: [Opgelost] NTFS partitie niet te verkleinen met gparted
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/13, 11:58:12 »
@jan11.000
gijsbert komt niet net kijken he, hij geeft ook aan vele installaties achter de rug te hebben. dit is geen kwestie van onkunde/onwil, maar een soort bug lijkt mij. een hardwarekwestie. welke? geen idee.