Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 onstabiel?  (gelezen 22337 keer)

Offline wvtienen

  • Lid
EXT3 onstabiel?
« Gepost op: 2009/12/27, 13:00:57 »
Ik heb nu al een tweede keer voorgehad dat Ubuntu niet wil starten omdat er problemen zijn met het filesysteem.
Voor mij geen probleem: Ubuntu geeft goed weer wat je moet doen - hij boot in juiste mode, vraagt om als root aan te melden en de check disk te draaien (al duurt het rap een half uur om het in orde te krijgen).  Voor mijn huisgenoten een ramp want zij krijgen dit zelf niet in orde zonder mijn hulp (eigenlijk nog een groter probleem voor mij, want ik moet het oplossen).

- zijn er andere gebruikers waar EXT3 dit probleem geeft (op desktops met windows/NTFS heb ik dit probleem thuis nooit*)
    Het gebeurt hier regelmatig dat de PC een harde reboot ondergaat (vele redenen).  Is de instabiliteit van EXT3 hieraan gelinkt?
- hoe krijg je EXT3 "stabieler"/"minder gevoelig"?
- Kan je zorgen dat Ubuntu toch start ondanks dat het denkt dat het filesysteem corrupt kan zijn?

Walter

*in werksituatie op laptops: om de twee jaar slaag ik er wel in NTFS zo kapot te krijgen dat de PC zich niet zelf gerepareerd krijgt.

Offline mrGee

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/27, 13:07:55 »
Hallo

Ext3 op zich is zeer stabiel, als je deze voorgestelde controle acties wel erg regelmatig
voorbij ziet komen, ipv. 1 keer in de 20 keer opstarten of zo, dan is er vaak wat meer
aan de hand.
Bijv.; iemand zet maar zo de machine keihard uit, ipv. netjes af te sluiten

of je harddisk zelf is stiekem aan het overlijden;
test dat bijv. met de ultimatebootcd;
volg de draden en subdraden vanaf hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hdd-naar-z%27n-grootje/

De default waarin je een standaardcontrole krijgt op je filesysteem, is ergens in te stellen,
maar zou op zich niet hoeven, meestal loopt hij vanzelf. Alleen als er daadwerkelijk corrupties
zijn, gaat hij een nivo'tje lager en wordt er wat meer input van de gebruiker verlangd.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Tom

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 13:08:35 »
ext3 is eigenlijk oer stabiel.

Nu in Karmic  hebben wij de nieuwe ext4 (bij nieuw install)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/27, 14:33:14 »
ext3 is rock solid. Je hebt een hardware probleem.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 14:34:40 »
Hallo

Ext3 op zich is zeer stabiel, als je deze voorgestelde controle acties wel erg regelmatig
voorbij ziet komen, ipv. 1 keer in de 20 keer opstarten of zo, dan is er vaak wat meer
aan de hand.
Bijv.; iemand zet maar zo de machine keihard uit, ipv. netjes af te sluiten

of je harddisk zelf is stiekem aan het overlijden;
test dat bijv. met de ultimatebootcd;
volg de draden en subdraden vanaf hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hdd-naar-z%27n-grootje/

De default waarin je een standaardcontrole krijgt op je filesysteem, is ergens in te stellen,
maar zou op zich niet hoeven, meestal loopt hij vanzelf. Alleen als er daadwerkelijk corrupties
zijn, gaat hij een nivo'tje lager en wordt er wat meer input van de gebruiker verlangd.

Groeten Gerrit

ik verwacht van een filesysteem dat het ook stabiel is als de PC  niet netjes afgesloten wordt (daarvoor loopt Ubuntu me voorlopig te dikwijls vast (vooral in combinatie met slaapstand/pauzestand). 
Ik ga je tip ivm stervende HD/ultimate boot CD eens nakijken.

Walter

Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/27, 15:18:46 »
Hett controleren van het filesystem na een harde reset betekent niet dat dit betekend dat filesystem daarmee instabiel is.

Offline chaos7

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/27, 15:20:24 »

ik verwacht van een filesysteem dat het ook stabiel is als de PC  niet netjes afgesloten wordt (daarvoor loopt Ubuntu me voorlopig te dikwijls vast (vooral in combinatie met slaapstand/pauzestand).  
Ik ga je tip ivm stervende HD/ultimate boot CD eens nakijken.

Walter
als ik een mes gebruik als schroevendraaier mag ik toch ook verwachten dat het mes goed scherp blijft?

in mijn omgeving (werk en privé) maak ik vaak zulke dingen mee en dan verwachten ze van mij dat ik alles oplos terwijl ze in mijn ogen moedwillig dingen vernaggelen.
vaak bedenk ik mij dat het de mensen zijn die niet beter weten en dus leg ik het ze nogmaals uit dat je dingen moet gebruiken waar voor ze gemaakt zijn, doe je het anders dan moeten ze niet raar staan te kijken dat ze anders behandelt worden dan dat ze zouden verwachten.
dit is niet persoonlijk bedoelt maar ik kan me soms zo kwaad maken over verwachtingspatronen van mensen.
ik moest hier dus op reageren en ff mijn ei kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 15:22:02 door chaos7 »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/27, 15:40:56 »

ik verwacht van een filesysteem dat het ook stabiel is als de PC  niet netjes afgesloten wordt (daarvoor loopt Ubuntu me voorlopig te dikwijls vast (vooral in combinatie met slaapstand/pauzestand).  
Ik ga je tip ivm stervende HD/ultimate boot CD eens nakijken.

Walter
als ik een mes gebruik als schroevendraaier mag ik toch ook verwachten dat het mes goed scherp blijft?


hoewel off topic: Ik vind dat een slechte vergelijking;  Een computer is een eenvoudig ding vanuit gebruikersperspectief; er zit een powerknop aan, een toetsenbord en een muis.  En nu komt iemand vertellen dat ondanks die eenvoud ik die toch kapot kan krijgen door die in een verkeerde volgorde in te duwen? Als gebruiker en IT'er heb ik daar zeer weinig begrip voor.  Dat ding moet gewoon altijd 'correct' blijven werken.  Alles wat het ding mogelijk maakt moet ondersteund worden.  En als die powerknop fouten kan veroorzaken moet die maar verwijderd worden (ik bedoel niet dat ik pleit voor stickers op een microgolf om er geen levende wezens in te stoppen...).
Voor de duidelijkheid, er zaten wel degelijk 'fouten' in het EXT3 file systeem (was na weer een niet gelukte hibernate). 

Walter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/27, 15:45:56 »
Slaapstand en pauzestand werken op bepaalde ijzerwaar soms niet goed (terwijl andere computers er nooit last van hebben).

Bekend probleem. Voorlopige oplossing: schakel beide standen op zulke ijzerwaar uit.
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/27, 15:49:51 »
Slaapstand en pauzestand werken op bepaalde ijzerwaar soms niet goed (terwijl andere computers er nooit last van hebben).

Bekend probleem. Voorlopige oplossing: schakel beide standen op zulke ijzerwaar uit.
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

in dit huishouden wil die oplossing zeggen: ok dan betalen we wel 200 Euro voor een besturingssysteem dat wel werkt. 
Niet echt een optie.  Ik verwacht hier wel oplossingen die werken, niet dat ik in de handen van MS gedreven wordt.

Walter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/27, 15:52:03 »
Slaapstand en pauzestand werken op bepaalde ijzerwaar soms niet goed (terwijl andere computers er nooit last van hebben).

Bekend probleem. Voorlopige oplossing: schakel beide standen op zulke ijzerwaar uit.
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

in dit huishouden wil die oplossing zeggen: ok dan betalen we wel 200 Euro voor een besturingssysteem dat wel werkt. 
Niet echt een optie.  Ik verwacht hier wel oplossingen die werken, niet dat ik in de handen van MS gedreven wordt.

Walter

Doe wat je wil. Maar wees voortaan wel wat beleefder, wanneer iemand de moeite neemt om op je vraag te reageren. Ook al denk je er niets aan te hebben.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/27, 15:55:57 »
Doe wat je wil. Maar wees voortaan wel wat beleefder, wanneer iemand de moeite neemt om op je vraag te reageren. Ook al denk je er niets aan te hebben.

Sorry, het was eerder ironisch bedoeld; ik had niet de intentie te kwetsen. 
Maar voor mij is de slaapstand zo belangrijk dat het geen optie is om die weg te nemen (ik laat de 'normale gebruikers' bv niet toe de PC af te sluiten).  Ze mogen enkel de PC in slaapstand  zetten.

Walter

Offline chaos7

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/27, 15:57:23 »
zal nog 1x toelichten, het is echt niet persoonlijk bedoeld.

een vergelijking.
op een beamer zit een aan/uit knopje
de bedoeling is, dat als je de beamer niet meer gebruikt, je het eenvoudige ding uit zet door op het betreffende knopje 1 of 2x te drukken (afhankelijk welk type beamer)
de beamer zal dat de lamp uitschakelen maar de ventilator draait nog even door. (zodat de restwarmte niet ophoopt)
de mensen vinden dat lastig en trekken de stekker er uit, dan staat ie ook uit en je hebt geen last meer van die ventilator.
dat ze daardoor de levensduur van de lamp, á 500 euri, met 90% verkorten, daar denken zie niet aan.
hun hebben er toch geen last meer van!!!!!!!
en als ik dit al een paar keer verteld heb tegen dezelfde mensen, vinden ze het gek dat ik daar weleens boos over wordt.
en ja, ik weet er zijn beamers daar kan en mag je de stekker er uit trekken maar daar blijft de ventilator toch van draaien.

daarom sluit ik mij aan bij pjotr, bij sommige hardware werkt het niet, dus niet gebruiken
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/27, 16:00:02 »
OK...  :)

Tja, ik vrees dat je dan de problemen met het bestandssysteem zult blijven houden. Een "harde herstart" levert nu eenmaal vaak bestandscorruptie op. Bij elk type bestandssysteem.

Offline Tom

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/27, 16:02:22 »
Het is misschien een Bug in samenwerking met Uw hardware.
Misschien vind U die bug of error in Uw logs.
Dan meld het op Launchpad , en zie wat ze daar op zeggen.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 16:04:25 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/27, 16:08:39 »
OK...  :)

Tja, ik vrees dat je dan de problemen met het bestandssysteem zult blijven houden. Een "harde herstart" levert nu eenmaal vaak bestandscorruptie op. Bij elk type bestandssysteem.

't is trouwens niet alleen bij slaapstand dat er wel eens een harde reboot komt.  Sommige spelletjes slagen er soms ook in op Ubuntu het systeem niet bruikbaar (maar dat is misschien een andere discussie).

Walter

Offline chaos7

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/27, 16:14:58 »
en dan crashed ubuntu?
of alleen firefox?
bij mij heb ik het weleens dat firefox vastloopt door rare dingen maar dat is gewoon afsluiten en weer opnieuw opstarten.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline softbart

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/27, 16:20:07 »
OFFTOPIC
Daar in tegen kan ik de ironie van Walter heel goed begrijpen.
Er is zoveel wat net niet goed werkt. Als ik een produkt afgeef met zoveel fouten dan sta ik morgen op straat.
Schijnbaar vindt de Ubuntu gemeenschap dit heel gewoon.... terwijl het eigelijk schrijnend is.
ONTOPIC

Wanneer de slaapstand niet goed werkt en daardoor het fs op het verkeerde been zet is dit geen fout van het fs maar van de slaapstand.
Oorzaak en gevolg.

groet,

Theo

Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/27, 16:27:29 »
OFFTOPIC
Daar in tegen kan ik de ironie van Walter heel goed begrijpen.
Er is zoveel wat net niet goed werkt. Als ik een produkt afgeef met zoveel fouten dan sta ik morgen op straat.
Schijnbaar vindt de Ubuntu gemeenschap dit heel gewoon.... terwijl het eigelijk schrijnend is.
ONTOPIC

Al eens geprobeerd Mac OS X op een willekeurige pc te draaien? Ook de Apple community vind het heel normaal dat hun besturingssysteem niet op iedere computer draait. Zo heel gek is de Ubuntu community niet hoor. :) Sterker nog, Ubuntu draait op veel meer hardware dan Mac OS X.

Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/27, 16:32:03 »
Laten we dit niet uitlopen in een welles-nietes discussie over Ubuntu, daar is de vraagsteller helemaal niks mee.

Offline Dave

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/27, 16:36:21 »
Nou die vergelijking gaat wat mank daar Apple alleen voor de eigen hardware programmeert.
Verder wel grappig dat wanneer een oude pc kuren heeft of men niet eens de paar stapjes kan doorlopen om de multimedia compleet te krijgen er zo op een systeem afgegeven wordt.
Er zijn nu eenmaal mensen die dolgelukkig worden van het perfecte Vista en ik ben nog nooit zo blij geweest met een systeem sinds er Ubuntu op draait.
Van mij mogen ze.


 

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/27, 19:05:45 »
Het is misschien een Bug in samenwerking met Uw hardware.
Misschien vind U die bug of error in Uw logs.
...

Ik dacht dus ook even de logs na te pluizen: tijdens het probleem (dat voor mij in de eerste plaats toch het feit is dat Ubuntu niet wil starten, niet een mogelijk probleem met het Filesyteem) is er natuurlijk niets in de logs geschreven; Ubuntu kon de schijf immers niet mounten...

Ik doorzoek de logs van de vorige avond nog.

Walter

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/27, 19:09:26 »
Voorlopig vind ik in de logs niet veel meer dan 1 message die wat onrust wekte:
" VFS: busy inodes on changed media or resized disk sr0"

Maar dit verwijst blijkbaar enkel naar het wisselen van CDROM/DVD.

Ik geloof niet dat system/kernel logs iets bezonder geven.

Walter

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/27, 19:28:42 »
De files die hersteld werden zijn wat files in mijn firefox cache.  Lijkt me niet zo belangrijk om daarvoor een PC niet te laten starten.

Ik heb nu wel wat info gevonden om EXT3 wat 'stabieler' te maken.  

In de EXT3 handleidigen is er sprake van parameters als:

'barrier=1': zou in bepaalde gevallen bij een harde reboot corruptie voorkomen (omdat het voorkomt dat het journaling mechanisme soms in de war kan komen).

ook deze moet ik eens zien uit te pluizen:

102   errors=remount-ro   Remount the filesystem read-only on an error.
103   errors=continue      Keep going on a filesystem error.
104   errors=panic      Panic and halt the machine if an error occurs.
105            (These mount options override the errors behavior
106            specified in the superblock, which can be
107            configured using tune2fs.)
108   
109   data_err=ignore(*)   Just print an error message if an error occurs
110            in a file data buffer in ordered mode.


Er zijn dus blijkbaar wel wat mogelijkheden.

Iemand die weet welke opties Ubuntu standaard 'aanzet' bij het mounten van een EXT3?

Het is wel jammer dat ik niet meer weet welke fouten Ubuntu juist gaf (in het journalling gedeelte of enkel op disk niveau, ik had 2 dagen geleden trouwens al een checkdisk gedraaid, zonder dat er fouten waren gevonden).

Er is me nog 1 ding opgevallen: het gebeurt soms dat Ubuntu bij het opstarten een checkdisk uit voert.  En dan is er de optie om met escape die over te slagen en toch door te booten.  Zo was het deze morgen ook: Alleen hij wilde niet doorgaan na de escape en kwam terecht in textmode met meer uitleg over het probleem.  
Na het volledig doorlopen van het check disk proces, wilde hij nog steeds niet booten voordat de fouten op de disk opgelost waren.  Nadien mocht ik nog eens telkens "yes" zeggen om aan te geven dat ik de gevonden fouten wilde herstellen (alsof ik iets anders zou willen).  Op een schijf met 250GB aan data duurde dat wel wat.  
Wanneer voert Ubuntu bij het opstarten eigenlijk de checkdisk uit?

Nog een laatste vraag: is er binnen Ubuntu een tooltje dat aangeeft welke slechte sectoren er op een HD zijn?

Walter

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/27, 19:31:02 »
Beschrijf eens de ijzerwaar in de pc, of geef van die pc het merk en modelnummer. En zoals eerder gezegd moeten we eerder kijken richting de slaapstand e.d., en ons niet blindstaren op het filesysteem.