Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.10 wil niet installeren  (gelezen 7468 keer)

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Gepost op: 2007/04/22, 20:37:07 »
Hallo,

ik heb vandaag Ubuntu 6.10 gedownload, en toen ik in de bios mijn cd-drive als 1e optie heb aangevinkt  en alles lijkt te werken. Ik zie een scherm met de opties:

Start or Install Ubuntu
Start Ubuntu
En nog wat dingetjes

Ik was gewoon van plan de Live CD te proberen. Er stond op de cd zelf dat ik hem in de cd drive moest laten zitten, en alles ging vanzelf. Ik gebruik wel windows XP pro.

Later als ik de 1ste optie aanklik

Krijg ik een schermpje met een balkje dat heen en weer gaat. Dan komt er een scherm met Allemaal fouten. Allemaal codes zoals: 8303_FAULT!  (deze fout stond er niet bij, maar ik wil aleen zeggen hoe het er ongeveer uitzag) etc.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/22, 20:54:34 »
Waarom zou je nog Ubuntu 6.10 downloaden? Dit is al niet meer de nieuwste versie.
In versie 7.04 (de nieuwste versie) zitten veel verbeteringen, ik raad je dus sterk aan die eens te proberen. Download hem van http://nl.releases.ubuntu.com/7.04/
Ik zie trouwens net dat de ubuntu-nl website nog niet upgedate is voor deze versie... ik hoop dat dat snel gebeurd.

Je klikte op de goede, "Start or Install Ubuntu". Deze start Ubuntu op van de CD, zodat je het uit kunt proberen. Onthoudt weld dat dit veel langzamer is dan een installatie op de harde schijf, omdat alles van de CD geladen moet worden.

Let ook goed op de snelheid waarmee je de CD brand. Zo langzaam mogelijk, het liefst 1x, dan verklein je de kans op corrupte bestanden. Dit zou heel goed het probleem met je huidige CD'tje kunnen zijn.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/22, 21:16:28 »
Hallo,

ik heb de CD gebrand op 2x. Is dat te snel? Iig ik heb een computer die ver boven de minimale eisen steekt van Ubuntu. Maar misschien is het iid wel de brandsnelheid.

Dank U wel voor de reactie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/22, 21:20:35 »
2 x is zeker goed. Ik brand zelf meestal op 8 x of 12 x.

Je kunt de Ubuntu-CD overigens zichzelf op brandfouten laten controleren; laatste optie in het opstartmenu, geloof ik.

De tip van Sander is overigens een heel goede. 7.04 is een sterk verbeterde versie met veel nieuwe hardware-herkenning erin.

Groet, Pjotr.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/23, 20:25:59 »
Okay,

dank jullie wel voor de hulp.

mvg,

Chris

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/24, 16:35:31 »
Hallo,

ik heb de cd laten checken op fouten. Alles was in orde, maar hij doet het nog steeds niet. Heb ik net besloten helemaal van windows over te stappen naar Linux is mijn eerste ervaring niet fijn. Dus toen heb ik het advies van Sander50 opgevolgd. Ik heb de desktop CD van 7.04 gedwonload, gebrand op een snelheid van 1x, (wat zeer lang duurde) de cd in mijn computer laten zitten, ik klikte eerst op kijken voor fouten, (alweer geen fouten) vervolgens klikte ik op 'Start or install Ubuntu' en na het balkje dat telkens heen en weer gaat, komen die fouten weer opdagen. Onderaan staat" REBOOT is needed. Ik heb nu al zo'n 7x reboot, maar het wil maar niet werken. Iemand een oplossing? Moet ik misschien eerst windows er helemaal afgooien, en dan Ubuntu installeren? Moet ik hem misschien van de harde schijf installeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties

mvg,

Chris

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/24, 16:42:14 »
ik raad je aan de alternate versie te downloaden, en zo stap voor stap het installatieproces te doorlopen. of het de DAPPER alternate versie is of de FEISTY FAWN alternate moet worden is de vraag. ik zou ook gaan voor de laatste versie: nog betere hardwareherkenning immers.

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/24, 17:02:32 »
8303_FAULT!

Als je dit in google opvraagt ben jij echt de enige blijkbaar maar of je daar blij mee moet zijn?

Of het vast kan lopen op onbekende randapparatuur/kaarten?

Overigens heb ik het ook wel gehad dat een cd niet goed werkte ondanks dat er geen foutmelding was. Een exemplaar van een andere server bleek toen wel te werken. Of dat aan die download of toch het branden lag geen idee maar tkwam wel goed.
Een geperst exemplaar blijft toch het beste voor een installatie cd.

Guus

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/24, 17:25:40 »
je zou eens kunenn kijken naar de cheksum van je Ubuntu 7.04 download en die van de downloadbron

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/24, 19:30:06 »
Hallo,

8303_FAULT! was een voorbeeld van hoe zo'n fout er ongeveer uit zag. Hij stond er niet bij, maar dit is het enige wat ik me nog een beetje kon herinneren. Ik heb de checksum uitgevoerd, en de download bron is gewoon via de ubuntu-nl site. De alternate CD is ook klaar met downloaden, en inmiddels gebrand op een speed van 4x.

Dank jullie wel voor de reacties en hulp.

mvg,

Cobuntu

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/25, 16:50:21 »
Hallo.

Helaas met de alternate CD ook geen succes :(. Ik ben begonnen met installeren, maar die fouten kwamen weer opdagen. Ik weet niet wat ik moet doen, maar ik denk dat het aan windows partitie ligt. Moet ik misschien deze verwijderen? Maar ik was eigenlijk van plan om de live-cd te proberen.

Mvg,

Cobuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/26, 08:49:23 »
je hoeft windows niet te verwijderen om linux te installeren.
maar hoe heb je de installatievoorbereidingen  aangepakt?
-heb je ext3 partitie(s) aangemaakt en met welke tool partitioneer je?
-heb je een swap aangemaakt? hoe groot?
-heb je voor het partitioneren de windows=partitie gedefragmenteerd?

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/01, 09:21:10 »
Citaat van: leoquant
je hoeft windows niet te verwijderen om linux te installeren.
maar hoe heb je de installatievoorbereidingen  aangepakt?
-heb je ext3 partitie(s) aangemaakt en met welke tool partitioneer je?
-heb je een swap aangemaakt? hoe groot?
-heb je voor het partitioneren de windows=partitie gedefragmenteerd?
Hoi,

- Ten eerste wilde ik eigenlijk alleen de Live CD proberen. Ik las dat voor de Live CD je de CD-rom er alleen maar erin moet laten zitten, en dan rebooten.

- Ik heb geen swap aangemaakt.

- En het zou kunnen dat de windows partitie eerst gedefragmenteerd moet worden voordat de Live CD wilt werken.

Mvg,

Cobuntu

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/01, 09:33:18 »
Citaat van: Cobuntu
- Ten eerste wilde ik eigenlijk alleen de Live CD proberen. Ik las dat voor de Live CD je de CD-rom er alleen maar erin moet laten zitten, en dan rebooten.
klopt, gewoon cd erin en opnieuw opstarten.
Citaat van: Cobuntu
- Ik heb geen swap aangemaakt.
Indien je gewoon de live-cd wenst te gebruiken hoeft dat ook niet, wil je het installeren zal je wel een SWAP-partitie moeten aanmaken.
Citaat van: Cobuntu
- En het zou kunnen dat de windows partitie eerst gedefragmenteerd moet worden voordat de Live CD wilt werken.
De schijf moet uiteraard vrij zijn wil je Ubuntu installeren, bevinden er zich onderdelen van Windows op de plaats waar je een partitie voor Ubuntu wil reserveren dan zul je deze eerst moeten verplaatsen. Defragmenteren is zeker niet slecht. Ik dacht wel dat het programma dat partities aanmaakt deze taak op zich neent maar ben niet zeker.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/01, 10:30:49 »
Citaat van: bartek
Citaat van: Cobuntu
- Ten eerste wilde ik eigenlijk alleen de Live CD proberen. Ik las dat voor de Live CD je de CD-rom er alleen maar erin moet laten zitten, en dan rebooten.
klopt, gewoon cd erin en opnieuw opstarten.
Citaat van: Cobuntu
- Ik heb geen swap aangemaakt.
Indien je gewoon de live-cd wenst te gebruiken hoeft dat ook niet, wil je het installeren zal je wel een SWAP-partitie moeten aanmaken.
Citaat van: Cobuntu
- En het zou kunnen dat de windows partitie eerst gedefragmenteerd moet worden voordat de Live CD wilt werken.
De schijf moet uiteraard vrij zijn wil je Ubuntu installeren, bevinden er zich onderdelen van Windows op de plaats waar je een partitie voor Ubuntu wil reserveren dan zul je deze eerst moeten verplaatsen. Defragmenteren is zeker niet slecht. Ik dacht wel dat het programma dat partities aanmaakt deze taak op zich neent maar ben niet zeker.
Dank jullie wel voor de reacties :)

Bartek. Ik heb jou raad opgevolgd, mijn windows partitie is geformateerd. Het duurde eventjes, maar hij is nu eindelijk klaar. Ik ga meteen de Ubuntu 7.04 Live CD testen.

Mvg,

Cobuntu

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/01, 10:36:14 »
Oeps ik heb je zin slecht gelezen, voor de live-cd moet je uiteraard niet defragementeren. De live-cd verandert niets aan je settings of harde schijf ... helemaal niets, de pc denk gewoon dat je cd speler de harde schijf is. Haal je de cd eruit zit je weer in een windows omgeving.

cd eruit halen gaat enkel na het afsluiten of herstarten. Doe geen moeite de cd eruit te willen halen als de pc opstaat.

Wil je Ubuntu installeren moet je een extra partitie aanmaken, met de live-cd hoeft dat niet.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/01, 10:36:27 »
Voor het draaien van de LiveCD is defragmenteren van de harde schijf niet nodig; een LiveCD-sessie raakt je harde schijf niet aan. Defragmenteren is alleen nodig wanneer je (bijvoorbeeld vanuit de LiveCD-sessie) Ubuntu op de harde schijf wil installeren.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/01, 10:57:47 »
Hallo,

nog steeds geen succes met de Feisty Fawn (7.04) Live CD :(.

Ik deed de live-cd in mijn cd station, en er kwam een schermpje.

http://www.thecodingstudio.com/opensource/linux/screenshots/index.php?linux_distribution_sm=Ubuntu%207.04

Ik selecteerde: START OR INTSALL ubuntu.
Dan komt rechtsbovenin mijn scherm iets met kernel...

Daarna zie ik een balkje dat heen en weer gaat.  En als dat klaar is, zie ik links bovenin een streepje knipperen, en vervolgens komen er allemaal letters, getallen op mijn beeldscherm, allemaal fouten. Onderaan staat elke keer weer REBOOT IS NEEDED! Als ik dat doe (Nu al zeker 5x) helpt het helemaal niet. Vervolgens kan ik dan nog alleen maar mijn computer uitschakelen (want mijn cd-drive wil dan niet meer opengaan, en mijn hele computer gaat geen kant meer op.). Weet iemand een oplossing?


mvg,

Cobuntu

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/01, 11:02:51 »
Scan je cdrom eens op fouten, dat kan je kiezen als je van de cd opstart, ietsje lager dan "start or install".
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/01, 11:11:37 »
Citaat van: Scormen
Scan je cdrom eens op fouten, dat kan je kiezen als je van de cd opstart, ietsje lager dan "start or install".
Hoi,

sorry dat ik ben vergeten te vermelden dat ik de CD al op fouten heb laten controleren. Alles was goed volgens de ubuntu cd check. Ik heb de cd gebrand op een snelheid van 1x. Dat is het allerlangzaamste wat mijn cd-brander aan kan. Dus als het goed is, zou alles moeten werken.

mvg,

Cobuntu

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/01, 13:08:32 »
Werkt de cd ook niet op een andere pc?
Indien daar geen problemen ontstaan vermoed ik dat je hardware slecht ondersteund wordt. Doet ie 't daar niet goed dan is de cd toch corrupt.

Laat 't ons weten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/01, 13:47:05 »
Bijzonder spijtig dat je 1e kennismaking zo verloopt.
Echter er moet ergens een logische oplossing zijn voor je probleem.

Ervanuit gaande dat de Live -CD het altijd doet zorgt er iets in je pc voor dat zelfs dit niet lukt.

Goed we gaan eerst de pc nalopen.

LET OP:.
Met sommige (nieuwe) moederborden kan je in de problemen komen wanneer je in de bios een paar dingen heb aanstaan.
Bijv.
Plug n play OS
Legacy USB drivers

Schakel dit uit in de bios wanneer je tegen vreemde problemen aanloopt.
Of schakel het zowiezo uit, om problemen te voorkomen.

Trek vervolgens alle apparaten uit je pc die met USB te maken hebben.
Dit hoeft niet perse je muis of keybord te zijn, echter heb je een verloop stekkertje naar ps2 kan je dit altijd ff gebruiken.

Met apparaten moet je denken aan externe harddisken, scanners printers.

Nu weer booten vanaf die Live-cd.

Altijd handig om te hebben zijn Gparted of Partedmagic.
Dit zijn tools om e haddisken mee te bewerken vergelijkend met PrtitionMagic.

Daarnaast zijn dit ook Live-CD tjes dus je werkt alleen vanaf cd en je moet ook booten vanaf die cdtjes.

Wanneer je deze nu download en op cd brand kan je gelijk kijken of je pc wel opstart vanaf deze CDtjes.

Dit om even uit te sluiten of het nu sec aan de Ubuntu cd ligt of aan je pc.

Veel beter en het beste alternatief is om zowel Windows als Linux harddisken te partitioneren en in orde te maken is GParted en of Parted Magic.
Dit zijn bijna vergelijkbare proggie's die evengoed werken.
kan ook niet anders want de groep die Gparted maakten zijn uit elkaar, en de ene helft maakt nog steeds Gparted en de andere helft maakt Parted Magic.
###########
Gparted Website
Gparted Download
###########
Parted Magic website

Last but not least.

Brand je de cd op een andere pc dan deze waar je hem op wilt installeren ??

In dat geval kunnen er 2 dingen mogelijk zijn.

1e. De romplayer is niet meer in orde waar je de Live-cd instopt en vanaf boot
2e De brander doet iets waardoor andere rom players de cd niet kunnen uitlezen.
Doe je het allemaal op dezelfde pc, is het misschien handiger om de brander waar de cdtjes in gebrand worden ook te gebruiken om vanaf te booten.

In het allerlaatste geval gebruik je misschien een merk media (cd) waar geen 700MB op gebrand kan worden.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/01, 13:51:28 »
Citaat van: Cobuntu
En als dat klaar is, zie ik links bovenin een streepje knipperen, en vervolgens komen er allemaal letters, getallen op mijn beeldscherm, allemaal fouten. Onderaan staat elke keer weer REBOOT IS NEEDED!
Kan je hier wat meer informatie over geven en desnoods een foto van maken?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/01, 15:08:39 »
Ik vergat niet iets ONbelangrijks :P

Doe eens die MEMTEST die op de Live-CD staat.

Eigenlijk een pre voordat je ook maar ergens aan begint.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu 6.10 wil niet installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/01, 16:39:28 »
Een 3-tal passes zijn voldoende, ofwel laat je hem eens een nachtje doorsudderen...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog