Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met verschillende Gigabit NIC's  (gelezen 1687 keer)

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Gepost op: 2008/09/25, 07:30:36 »
Het probleem met mijn Ubuntu Server is als volgt:
Bij grote filetransfers naar de server onder SMB en AFP waarbij de transmissie de 40-50MB/s haalt slaat de hele server vast halverwege de transfer. En komt er ook nooit meer uit. Ik kan dan ook niet meer via ssh in de server komen en de webmin pagina is ook niet meer bereikbaar.
Bij kleine transfers heb ik geen last.
Ik dacht eerst dat het aan mijn gigabit NIC lag van realtek, dus ik heb een Intel Pro 1000/GT gekocht en Ubuntu Server opnieuw geinstalleerd.
Maar ook met de Intel NIC heb ik precies de zelfde problemen.
De Ubuntu versie is Feisty die ik dan heb geupgrade naar Hardy.

Weet iemand hoe ik er achter kan komen wat nou het probleem is? Kan ik ergens een crashlog vinden?

Systeemspecs:
AMD Geode NX1750 ~1600MHz CPU
Asrock K7S41GX Socket A Moederbord (onboard SiS video)
2x 512MB DDR400 RAM
400GB IDE Harddisk
Intel Pro 1000/GT NIC

Offline brunod

  • Lid
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/25, 17:18:39 »
Dag,
Ik weet niet of het iets mee te maken heeft, maar misschien hangt het van de file system van de HD af. Als men grotere files dan 4gb probeert te schrijven op fat32 gaat het niet.
Dus als jij dit grens berijkt en dat het stopt is het misschien de oorzaak.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met film transfer naar mijn nas in fat32.
En ik heb ook een intel pro 1000 en het werkt uitstekend tussen een andere pc (maar niet met de nas : max speed 100).
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 17:33:17 »
Ik heb een LVM partitie met daarop het Ext3 bestandssysteem. Dus dat zou niet zoveel uit moeten maken.
Als bij jou de Intel Pro1000 wel goed werkt moet ik het misschien toch in mijn andere hardware zoeken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/25, 18:47:02 »
Weet je zeker dat het aan de server ligt en niet aan een vastgelopen router/switch/andere netwerkapparatuur tussen je server en client?
Heb je al eens direct op de server gekeken, dus met een toetsenbord en monitor aangesloten?

De logs staan in /var/log/, daar zou wel wat in moeten staan.

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/25, 20:36:36 »
Ik heb het al met andere switches geprobeerd, zonder geluk.

Wel kwam ik het volgende tegen in mijn log:
Sep 24 19:54:27 Geode kernel: [273301.108343] APIC error on CPU0: 00(04)
Sep 24 19:54:51 Geode kernel: [273325.051572] APIC error on CPU0: 04(04)
Sep 24 19:54:53 Geode kernel: [273326.905373] APIC error on CPU0: 04(04)
Sep 24 19:55:04 Geode kernel: [273337.942181] APIC error on CPU0: 04(04)
Sep 24 19:55:04 Geode kernel: [273337.942199] APIC error on CPU0: 04(04)

Waarna hij om de 5 minuten verteld dat hij eth0 kwijt is.

Na even googlen op mijn moederbord/cpu en APIC kwam ik het volgende tegen:

Citaat
De combinatie Geode en Asrock moederbord (SiS 741GX chipset) werkt pas lekker nadat je de laatste BIOS updates hebt gedaan. Ze zijn opgehouden bij BIOS update 2.80 en daarmee is weliswaar 1,25V Vcore spanning mogelijk (nodig om de Geode niet te veel vermogen te laten stoken), maar de PST in de BIOS (nodig om aan frequency scaling te doen) zijn tamelijk "fucked up". Erger nog: bij een Vcore van 1,25V start het OS niet zonder meer op, doordat er een bug in de APIC zit. Windows XP installeren moet met een truuk (op F5 rammen tijdens het eerste installatiescherm en daarna "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll) kiezen, zie deze en deze info). Onder Linux opstarten met kernel opties: noapic nolapic
Verder moet je onder windows RMclock installeren en onder Linux de powernow-k7 kernel module vervangen, AMD PowerNow! werkt namelijk niet door de "broken PST tables". Theoretisch kan de Geode op een Vcore nog lager dan 1,25V werken (tot 1,05V als je onder de 1000 MHz blijft, zie AMD datasheet), maar sowieso ondersteunt het Asrock moederbord geen on-the-fly VID switching (Vcore spanning), zodat je het met FID switching (multiplier) moet doen. Leuk detail: met een multiplier van 3 werkt de processor nog feilloos op 400 MHz, in plaats van 1400 MHz.
Ik heb inderdaad de laatste BIOS en 1,25v core spanning.
Nu moet ik nog uit zien te vinden hoe ik de "noapic nolapic" uitzet. In Grub?
Daar kom ik wel uit, Maar dat kernel module vervangen heb ik totaal geen kaas van gegeten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/25, 20:43:44 »
Je moet /boot/grub/menu.lst aanpassen.
Dit invoeren in een terminal:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Hierna moet je op zoek gaan naar het volgende stukje:
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=/dev/md0 ro
De laatste regel gaat het om in dit geval, en die is bij jou anders dan bij mij.
Je voegt aan die regel de woorden "noapic nolapic" toe, zonder de aanhalingstekens.
Hierna opslaan en het volgende commando uitvoeren:
sudo update-grub

Hierna heb je bij de volgende keren dat je opstart, en ook bij nieuwe kernel updates automatisch de goede opties.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/25, 20:50:14 »
En misschien nog een handige toevoeging:
Momenteel zit er een bug in de allernieuwste kernels, die o.a. door de testversie van Ubuntu (Intrepid) gebruikt wordt.
Deze bug kan Intel GBit NICs hardwarematig beschadigen.
Voorlopig moet je dus bij de standaardversie van Ubuntu blijven. (8.04, Hardy)

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/25, 21:13:00 »
Ik had al gelezen over de bug op Tweakers. Ik wilde toch met mijn server bij de LTS blijven van Ubuntu server.
Ik heb de apic nolapic toegevoegd volgens je aanwijzingen (gelukkig want volgens een google search moest ik het ergens anders bij zetten in menu.lst.), en ik ben nu 40GB naar de server aan het sturen met 60MB/sec om te testen (normaal liep hij bij de 5 GB al vast)

Ik verwacht dat die kernel module alleen voor de werking van powernow! is en dat hij nu niet meer vastloopt.

Heeft het zin om de Kernel Module te vervangen? Ik weet niets van Kernel modules.
AMD PowerNow! is toch dat hij hem terug klokt bij lage loads? Bij de links naar patches die bij mijn eerdere quote stonden word het duidelijk dat je hem manual vastzet.
Maar deze AMD Geode inclusief moederbord gebruikt maar sowieso 25 Watt onder load..

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/25, 21:20:51 »
Hij loopt inderdaad niet meer vast! geweldig, bedankt voor je hulp!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/25, 21:22:47 »
Heb je een linkje naar de originele tekst? Het is anders wel erg lastig om te bepalen welke module er veranderd moet worden, en waardoor ;)
Als het nu verder goed werkt, kan je het ook zo laten. Zo belangrijk is het terugklokken niet.

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/25, 21:28:01 »
Oh, sorry. De originele tekst komt van Tweakers.net
En dat verwijst naar de volgende pagina Met een find naar Geode kom je de patches voor verschillende kernel tegen.

Justinb81

  • Gast
Problemen met verschillende Gigabit NIC's
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/25, 21:36:04 »
Ik zie net dat je met die patch in rust de 3 watt kan halen. Dat is natuurlijk helemaal ideaal voor een fileserver! Dus ik ga wel uitzoeken hoe ik die patch moet installeren.

Ik heb nu een .patch file voor mijn kernel. Maar hoe moet ik die .patch gebruiken?
Als ik het commando patch -i gebruik vraagt ie om een file. is dat de kernel?

Citaat
boomkamp@Geode:~$ sudo patch -i  powernow-k7-manual-2.6.24_enev_kilroy.patchcan't find file to patch at input line 3
Perhaps you should have used the -p or --strip option?
The text leading up to this was:
--------------------------
|--- arch/x86/kernel/cpu/cpufreq/powernow-k7.c.orig   2008-01-24 23:58:37.000000000 +0100
|+++ arch/x86/kernel/cpu/cpufreq/powernow-k7.c   2008-01-25 07:32:39.000000000 +0100
--------------------------
File to patch: