Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install.  (gelezen 4578 keer)

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/13, 20:55:24 »
Hallo Wout55
Hij heeft de complete install gedaan.Zonder ook maar 1 fout aan te geven.

En ik zit maar steeds te wachten,zie niks gebeuren.
Dan komt deze melding
verwijderen van conflicterende besturingssyteembestanden

Mijn muis aanwijzer draaid als een tolletje,hij is wat aan het doen,maar wat,zou  het niet weten.

Nogmaals bedankt Wout55
Het gaat om de versie Ubuntu 11.04

MVGR:jaik

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/13, 21:11:43 »
Is hij daar nu nog meer bezig? Ik denk dat hij tegen de oude grub is aangelopen en die probeert te verwijderen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/14, 00:03:01 »
Doen wat er staat: teruggaan naar het schijfindelingsmenu en een swap-partitie (in Windows heet dit 'virtueel geheugen') aanmaken, minimaal zo groot als het fysieke geheugen van de pc. Zit er minder dan 1 GB in, dan in ieder geval 1 GB kiezen voor swap.

hoe kom ik hier??

Intussen waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar die melding over 'teruggaan naar het schijfindelingsmenu' kreeg je toch tijdens het installeren van Ubuntu? Je kon in dat venster doorklikken naar het volgende venster van de installatie, maar ook teruggaan naar een vĂ³rig venster. Dat van het schijfindelingsmenu...... ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/14, 09:04:37 »
Is hij daar nu nog meer bezig? Ik denk dat hij tegen de oude grub is aangelopen en die probeert te verwijderen.
Dat zou hij zonder problemen moeten doen.
Okay, misschien een voorbeeld hoe ik dit geheel zou doen. Ik werk op moment op een engelse versie, dus sorry als ik soms de verkeerde termen geef:
0. Backup backup en zei ik al : backup?
1. Start windows op en defragmenteer je Vista schijf.
2 boot met de de livecd van Ubuntu.
3. selecteer Ubuntu uitproberen.
4. Start GParted
5. Selecteer je Vista partitie
6. Kies Resize/Remove in het Partities menu van Gparted
7. Maak de partitie 80 gb kleiner.
8. Selecteer Nieuw in het partitie menu.
9. Geef de groote van de Ubuntu partitie, een paar gb kleiner dan 80 gb (afhankelijk van hoe groot je swap partitie moet worden).
10 Geef hier ook aan dat het mountpoint '/' is
11 Geef aan dat je het filesysteem ext4 is
12 Laat de partitie formatteren.
13 Doe het zelfde voor de swap partitie, geef echter aan dat het een linux swap partitie betreft.
14 Selecteer 'Apply all operations' (groene vinkje in de balk van G-parted).
15 Onthoud goed de naam van de ext4 partitie die je gemaakt hebt (sda2 of iets dergelijks)
16 Sluit gparted af en start Ubuntu installeren. Zorg ervoor dat je de juiste partitie selecteerd om Ubuntu op te zetten. (de ext4 partitie).

Dit werkt bij mij prima en zou bij jou ook moeten werken.

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/14, 09:19:45 »
Hallo allemaal.
Ik wil al diegene die mij hebben geholpen om tot een oplossing te komen bedanken.En voor de snelle hulp.
Er is inmiddels veel geschreven over mijn computer probleem.En het was niet gemakkelijk.
En nogmaals ik ben niet in staat om te zeggen waarom het zo moeilijk (moeizaam)is gegaan..
Ook jullie zullen wel gedacht hebben,wat nou weer.

Ben er wel achter dat het om conflicten ging betreft besturingssysteem.
Daarom denk ik met name aan Wout55
Dat hij tegen een oude grub is aangelopen.Reden:Mijn muis aanwijzer ging als een tolletje in het rond.Dus hij was ergens me bezig.
Dit heb ik 90 min laten doen.zonder iets te doen.
Ik heb de computer uitgezet.De volgende dag weer aan.En een complete nieuwe install gedaan.
Tot mijn verbazing ging de install weer helemaal goed.
En ook de grub is perfect,tijdens opstarten een keuze menu tussen Ubuntu & Vista.Dit kan toch niet waar zijn??
Ja hoor,alles werkt naar wens.Zo wat een zucht.Even diep ademhalen zal ik maar zeggen.
Iedereen allemaal bedankt voor de hulp.
Mvgr:jaik



Offline MKe

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/14, 11:47:38 »
Ah, mooi dat het nu goed is. Ben toch wel nieuwsgierig waar het fout ging :) Wil je even [opgelost] in de titel van dit topic zetten?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/14, 18:50:35 »
Eind goed al goed, toevallig heb ik vandaag een nieuwe installatie gedaan van 11.04 op een oude pc. Daarbij ging bij het aankoppelen van een data-partitie iets mis waarna ik er aan ben gaan rommelen totdat hij helemaal kapot was.  :'(  Daarbij kwamen veel van de schermen weer tevoorschijn die ik hier de laatste dagen bij verschillende mensen heb gezien. De beste oplossing was een nieuwe installatie die binnen 30 minuten alle problemen oploste. ^-^