Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fritz!Box en Scannen  (gelezen 1440 keer)

Offline yJi

  • Lid
Fritz!Box en Scannen
« Gepost op: 2013/06/17, 12:01:41 »
Printen gaat nu heel erg goed, zowel onder Xubuntu en ook onder XP, maar het scannen (nog) niet.

Kun je het onder de Fritzbox eigenlijk scannen ook wel instellen?
Diverse onderwerpen daarover opgezocht, maar echt een positief antwoord heb ik nog niet gevonden.
In de Fritzbox 7360 zit een speciaal iets om ook vanaf de fritzbox te kunnen printen.
Het installeren van de driversoftware op de Joybook is blijkbaar (nog) niet te zien in de Fritzbox?

Is daar dan misschien toch een andere oplossing voor?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline joop905

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/17, 12:05:22 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 12:16:08 »
Scanner  staat er ook bij

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=590793

Ja, Joop dat klopt wel, maar heb ik niet gebruikt voor het printen, heb het in Synaptic geïnstalleerd.
Dus de terminal niet eens gebruikt, was niet meer nodig.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/17, 13:47:07 »
Heb beide brscan programma's (brscan-skey-0.2.4-0.i386.deb en brscan4-0.4.1-4.i386.deb) direct geïnstalleerd vanuit downloads.
Maar XSane herkent de scanner toch niet en kan het ook niet in Xsane veranderen.
Misschien is daar een truukje voor die ik nog niet weet...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/17, 20:53:57 »
Er zijn twee commando's die je kunt proberen met X(U)buntu, om je Scanner te detecteren. Namelijk sane-find-scanner en scanimage -L
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/18, 09:46:15 »
Er zijn twee commando's die je kunt proberen met X(U)buntu, om je Scanner te detecteren. Namelijk sane-find-scanner en scanimage -L

Ondanks beide brscan drivers geïnstalleerd te hebben worden ze ook niet met de door jouw gegeven commando's herkent. Dit zeggen de commando's:

jana@Joybook-R31:~$ sane-find-scanner

  # sane-find-scanner will now attempt to detect your scanner. If the
  # result is different from what you expected, first make sure your
  # scanner is powered up and properly connected to your computer.

  # No SCSI scanners found. If you expected something different, make sure that
  # you have loaded a kernel SCSI driver for your SCSI adapter.

  # No USB scanners found. If you expected something different, make sure that
  # you have loaded a kernel driver for your USB host controller and have setup
  # the USB system correctly. See man sane-usb for details.

  # Not checking for parallel port scanners.

  # Most Scanners connected to the parallel port or other proprietary ports
  # can't be detected by this program.

  # You may want to run this program as root to find all devices. Once you
  # found the scanner devices, be sure to adjust access permissions as
  # necessary.
jana@Joybook-R31:~$ scanimage -L

No scanners were identified. If you were expecting something different,
check that the scanner is plugged in, turned on and detected by the
sane-find-scanner tool (if appropriate). Please read the documentation
which came with this software (README, FAQ, manpages).
jana@Joybook-R31:~$

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline joop905

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/18, 10:55:04 »
Wat is hier de uitkomst van:

sudo gedit /etc/udev/rules.d/45-libsane.rules

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/18, 15:59:09 »
Voor zover ik weet kan de FritzBox USB poort niet BiDirectioneel printen.
De meeste andere netwerk PrinterServers ook niet.
De scannersignalen vallen in het bidirectionele deel evenals inktdetectie niveau signalen.
Bidirectioneel is wel mogelijk als de printer/scanner op een Win machine is gedeeld, of als je een wel bidirectionele (dure) printserver hebt (aangeschaft)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline joop905

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/18, 17:12:59 »
Voor zover ik weet kan de FritzBox USB poort niet BiDirectioneel printen.
De meeste andere netwerk PrinterServers ook niet.
De scannersignalen vallen in het bidirectionele deel evenals inktdetectie niveau signalen.
Bidirectioneel is wel mogelijk als de printer/scanner op een Win machine is gedeeld, of als je een wel bidirectionele (dure) printserver hebt (aangeschaft)

printen werkt al over het netwerk

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/18, 17:48:50 »
Wat is hier de uitkomst van:

sudo gedit /etc/udev/rules.d/45-libsane.rules

Na dit commando krijg ik enkel een leeg scherm te zien... (trouwens niet met gedit maar met leafpad in Xubuntu)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/18, 17:52:05 »
Voor zover ik weet kan de FritzBox USB poort niet BiDirectioneel printen.
De meeste andere netwerk PrinterServers ook niet.
De scannersignalen vallen in het bidirectionele deel evenals inktdetectie niveau signalen.
Bidirectioneel is wel mogelijk als de printer/scanner op een Win machine is gedeeld, of als je een wel bidirectionele (dure) printserver hebt (aangeschaft)

Weet niet of dat niet werkt als netwerkprinter.
Onder XP kan ik ook (nog) niet vanaf de joybook iets (document of jpg) scannen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/18, 17:52:54 »
Voor zover ik weet kan de FritzBox USB poort niet BiDirectioneel printen.
De meeste andere netwerk PrinterServers ook niet.
De scannersignalen vallen in het bidirectionele deel evenals inktdetectie niveau signalen.
Bidirectioneel is wel mogelijk als de printer/scanner op een Win machine is gedeeld, of als je een wel bidirectionele (dure) printserver hebt (aangeschaft)

printen werkt al over het netwerk

Ja dit werkt erg goed onder beide systemen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/18, 23:56:19 »
Heb hier 2 fritz!boxen en een derde elders (heel nieuwe) uitgetest met Canon kleuren printer en Canon 3 in een.
Alleen printen is mogelijk, geen terugmelding voor inktstatus, geen scanmogelijkheden.
Dezelfde machines USB op een Win  machine gedeeld geeft meer mogelijkheden (binnen Win) op een netwerk.
Op een LinuxPC dus maar een Win in Virtualbox gezet, netwerk als bridge, en daarop de printer gedeeld.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/19, 08:01:19 »
Heb hier 2 fritz!boxen en een derde elders (heel nieuwe) uitgetest met Canon kleuren printer en Canon 3 in een.
Alleen printen is mogelijk, geen terugmelding voor inktstatus, geen scanmogelijkheden.
Dezelfde machines USB op een Win  machine gedeeld geeft meer mogelijkheden (binnen Win) op een netwerk.
Op een LinuxPC dus maar een Win in Virtualbox gezet, netwerk als bridge, en daarop de printer gedeeld.

Hmm, tja, het zou moeten werken onder: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=590793, maar ook bij mij is dat laatste ook niet gelukt met het printen, pas toen ik het installeerde in Synaptic was het klaar voor het printen, maar scannen doet ook dan niets bij mij zover...  ???

Kun je dan zo in die Virtualbox ook scannen en hoe werkt dat dan, zo een Virtualbox?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 08:03:12 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/19, 09:40:41 »
In VirtualBox draait een complete Windows omgeving bovenop en tegelijk met Linux.
Je kunt dit in Linux opstarten als een programma.
Je kunt USB poorten (Printer/Scanner) toewijzen aan Win.
Je kunt mappen en bestanden delen als met een externe Win.
Alleen..............
Dit vreet geheugen en processor capaciteit.
Een "dikke" machine is dan aan te bevelen.
Vergeet niet het netwerk van VirtualBox in te stellen als bridged, anders zie je de gedeelde printer/scanner niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 09:42:47 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline yJi

  • Lid
Re: Fritz!Box en Scannen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/20, 11:05:26 »
In VirtualBox draait een complete Windows omgeving bovenop en tegelijk met Linux.
Je kunt dit in Linux opstarten als een programma.
Je kunt USB poorten (Printer/Scanner) toewijzen aan Win.
Je kunt mappen en bestanden delen als met een externe Win.
Alleen..............
Dit vreet geheugen en processor capaciteit.
Een "dikke" machine is dan aan te bevelen.
Vergeet niet het netwerk van VirtualBox in te stellen als bridged, anders zie je de gedeelde printer/scanner niet.

Ja, dan denk ik dat mijn joybook dat niet aan kan met maar 1 GiB geheugen en een 160 GiB HDD en slechts een Intel Celeron processor, dat geheugen is ook niet meer eenvoudig uit te breiden en een nieuwe processor erin (iets wat ik vroeger wel gedaan heb met mijn oude pc's), zie ik ook niet zitten voor mijn joybook.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro