Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Script automatisch starten bij boot  (gelezen 403 keer)

Offline Wybren

  • Lid
Script automatisch starten bij boot
« Gepost op: 2015/09/29, 19:57:01 »
Beste lezers

ik wil dit automatisch laten uitvoeren bij het opstarten, zodat mijn NAS gemount wordt:

sudo mount -o rw.soft.intr,nfsvers=3 192.168.0.17:/nfs /home/wybren/nfs
Om dat te doen heb ik een script aangemaakt met daarin

#!/bin/bash en de bovengenoemde opdracht regel.

Vervolgens heb ik /etc/sudoers aangepast en daarin de regel gezet: wybren ALL= NOPASSWD: /home/wybren/nfs.sh
Daarna heb ik het script in het instellingenmenu toegevoegd met: sh /home/wybren/nfs.sh
Toch als ik opnieuw opstart wordt de NAS niet gemount.

Ook heb ik geprobeerd om de opdrachtregel toe te voegen aan /etc/rc.local (voor exit 0) maar ook dit werkt niet.

Wat doe ik fout?

Re: Script automatisch starten bij boot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/29, 20:20:36 »
Wybren,

Ik heb geen NAS maar ik zal deze in /etc/fstab zetten ipv van met en script werken.
Hoe precies die regel eruit moet zien  ....
Er zullen wel mede forum leden die hierover een goed antwoord hebben.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Wybren

  • Lid
Re: Script automatisch starten bij boot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/29, 20:26:44 »
Wybren,

Ik heb geen NAS maar ik zal deze in /etc/fstab zetten ipv van met en script werken.
Hoe precies die regel eruit moet zien  ....
Er zullen wel mede forum leden die hierover een goed antwoord hebben.

Dat had ik vroeger inderdaad zo geregeld, maar deze opdrachtregel werkt beter voor mij (mits ik hem automatisch kan laten uitvoeren).

Re: Script automatisch starten bij boot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/29, 21:15:12 »
je script is uitvoerbaar gemaakt (uit m'n hoofd in een terminal chmod +x script.sh), neem ik aan?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Script automatisch starten bij boot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/29, 21:49:37 »
Misschien in je script eerst een pauze regel, als eerste zetten, zodat je pc kan opstarten, en dan pas de rest van de script verder afwerken. (misschien moet eerst je netwerk goed opstarten).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Script automatisch starten bij boot
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/29, 22:33:19 »
Ik onderstel dat je in rc.local de "sudo" van je opdrachtregel hebt achterwege gelaten? Anders wordt een wachtwoord ingewacht, en zonder console heb je natuurlijk de gelegenheid niet een paswoord in te geven.

Gaat het niet meteen (maar de opdracht, mét sudo ervoor werkt wel aan de commandolijn), dan kan je inderdaad proberen het commando in rc.local wat uit te stellen:

sleep 5 && mount -o rw.soft.intr,nfsvers=3 192.168.0.17:/nfs /home/wybren/nfs &
De "&" achterin dient om het proces in de achtergrond te starten zodat het opstartproces niet mee vertraagd wordt. Verander "5" om de wachttijd aan te passen (5 = 5 seconden).