Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless Acer Extensa 5210 probleem  (gelezen 1707 keer)

Offline jdek52

  • Lid
Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Gepost op: 2014/01/18, 11:31:35 »
 :) :)
Om het  jaar probeer ik Ubuntu. nu heb ik 13.10 geïnstalleerd vanaf USB.

Helaas heb ik ook om het jaar problemen met drivers. Waar Android is geëvolueerd tot een vlot mobiel OS, blijft Ubuntu weer steken vallen.

Wat is het probleem. Ondanks dat Ubuntu bij de instalatie mijn laptop  Acer extensa 5210 herkend, kan het niet de ingebouwde wireless internet vinden.
Er is dus alleen wired na instalatie te vinden. helaas heb ik daar niets aan :evil:

Uitleg van dan ga je daar naar toe en copy/past je dat, heb ik niets aan, want ik weet niet eens hoe het OS werkt!
Zo te zien in dit forum ben ik absoluut niet uniek met het probleem wireles.

Wie mij  op een nitwit manier kan helpen, graag  :D :D

[Mod edit: even de topictitel verduidelijkt, dit dekt beter de lading van de vraag.]
« Laatst bewerkt op: 2014/01/18, 11:57:47 door TopGear »

Re: Het is jammer genoeg nog steeds hetzelfde?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/18, 11:39:56 »
Waar Android is geëvolueerd tot een vlot mobiel OS

Nogal subjectief, ik deel je mening in ieder geval niet.

Uitleg van dan ga je daar naar toe en copy/past je dat, heb ik niets aan, want ik weet niet eens hoe het OS werkt!

In dat geval wordt hulp nogal moeilijk... je zult toch op onze kennis moeten vertrouwen als je hier om hulp vraagt, en dat kan soms 'copy/pasten' van iets zijn waar jij (nog) niks van snapt.

Hoe dan ook: wat voor netwerkkaart zit erin? En is er een driver bschikbaar bij Ubuntu Softwarecentrum --> Softwarebronnen --> Drivers ?

Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/18, 12:11:34 »
Over Android is de mening idd nogal héél subjectief in mijn ogen (even off topic)

Aanpak met je Acer: pak een netwerkkabel (UTP met 2 stekkertjes aan) en plug deze in je modem/router van je provider en ook in het netwerkslotje van je computer.

Als het goed gaat zou je internetverbinding moeten hebben (dit kan je zien door de 2 pijltjes (een naar boven en een naar beneden) die rechts bovenin de taakbalk zouden moeten verschijnen. Open even Firefox en kijk of die een pagina kan laden.

Vervolgens open je Softwarecentrum , en ga in de bovenste balk (met info op) links naar 'bewerken' en kies daar de softwarebronnen van daaruit kan je je systeem laten zoeken naar een extra driver voor je wireless. Klik om deze te installeren en dan zou het ding moeten werken.

Succes
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jdek52

  • Lid
Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/18, 15:17:07 »
Beste Joris Donders,

Ik heb geen router waar ik een lijntje naar kan uitgooien.

Dat jullie nu mijn positieve android ervaring gebruiken om het werkelijke probleem"waarom wordt er niet eindelijk eens een volledig driverpack ingebouwd" van Ubuntu af te wenden.

Zoals ik al schrijf probeer ik al jaren Ubunta, maar ieder jaar is het weer eenzelfde domper.

Als ik nu via mijn andere besturing systeem windows de betreffende driver kon pakken, maar daar durf ik zelfs niet op te hopen. :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/18, 15:47:54 »
Ik heb geen router waar ik een lijntje naar kan uitgooien.
Dan kan je toch hopelijk wel inpluggen op je modem?
Dat jullie nu mijn positieve android ervaring gebruiken om het werkelijke probleem "waarom wordt er niet eindelijk eens een volledig driverpack ingebouwd" van Ubuntu af te wenden.
Het werkelijke probleem zal de hardware fabrikant zijn, die niet wil vertellen hoe de chips aangesproken moeten worden.
Zoals ik al schrijf probeer ik al jaren Ubuntu, maar ieder jaar is het weer eenzelfde domper.
Maar dat is ongetwijfeld niet de schuld van Ubuntu of (breder) de Linux gemeenschap, maar eerder van de hardware- en/of chip-fabrikant.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/18, 18:26:21 »
Negatieve manier van hulp vragen. Hou ik niet van.

Klinkt overigens als PEBKAC:
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19980506

Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/18, 20:44:16 »
Beste Joris Donders,

Ik heb geen router waar ik een lijntje naar kan uitgooien.

Dat jullie nu mijn positieve android ervaring gebruiken om het werkelijke probleem"waarom wordt er niet eindelijk eens een volledig driverpack ingebouwd" van Ubuntu af te wenden.

Zoals ik al schrijf probeer ik al jaren Ubunta, maar ieder jaar is het weer eenzelfde domper.

Als ik nu via mijn andere besturing systeem windows de betreffende driver kon pakken, maar daar durf ik zelfs niet op te hopen. :D

Ik vroeg welke netwerkkaart er in je PC zit en of je kunt nakijken of de driver geactiveerd staat. Dat lijkt me toch een simpel iets wat je zo kunt beantwoorden. Evt. kun je inderdaad de Windows-driver gebruiken, mocht dat nodig blijken. Maar als je alleen maar langskomt om ons te vertellen dat Ubuntu niet compleet is qua drivers en komt verkondingen hoe geweldig Android is (wat nogal een discutabel punt is; net als dat jij Ubuntu misschien niet geweldig vindt vinden sommigen van ons, waaronder ik, Android niet geweldig), dan heeft het weinig nut om je nog verder te helpen... hopelijk snap je dat zelf ook wel. Zo niet, zie dan Pjotr's reactie.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/18, 20:46:10 door Vistaus »

Re: Wireless Acer Extensa 5210 probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/19, 13:17:18 »
Maar het goede nieuws zou moeten zijn dat het wel moet gaan werken.
Het zou een B43 (broadcom) chipset zijn dus na bijwerken van drivers op basis van tijdelijke internetverbinding met een kabel,  is het opgelost.

Overigens wordt bij installeren ook aangeven dat een werkende internetverbinding gewenst/noodzakelijk is.
Doet men dit niet, dan zijn er meer zaken die achteraf gefixed moeten worden zoals het installeren van aanvullende taalpakketten, niet-vrije multimedia uitbreidingen etc.

Zie ook:
https://sites.google.com/site/computertip/